Romance na motivy života slavné Jane Austenové

RECENZE - Film Vášeň a cit není životopisem spisovatelky, ale fabulace podle jejího vzoru.

12.10.2007

OSUDOVÁ? Musela Jane (A. Hathawayová) milovat Toma (J. McAvoy), aby mohla napsat Pýchu a předsudek? Dle filmu ano.Foto: Bioscop

Všech šest románů Jane Austenové už filmaři vytěžili, a protože jich žel víc nestihla napsat, zkusili další román udělat z jejího života. Ze dvou známých milostných vzplanutí si tým režiséra Juliana Jarrolda vybral to první, u nějž víme aspoň jméno vyvoleného. Většina dalších důkazů shořela s Janinými dopisy. Tvůrci tedy mohli fabulovat.

Žádná biografie

Na výtky životopisců, že aférka mezi Jane a Tomem Lefroyem nebyla tak vážná, jak ji ve filmu předvádějí, musíte zapomenout. Vášeň a cit není řádná biografie (ne všechny postavy jsou skutečné, viz bohatý nápadník). Je to spekulace, hledající v mládí Jane příběh, který ji mohl inspiroval k jejím dílům. Zážitek, jenž ji mohl pomoci stát se sama sebou, jak napovídá původní titul Becoming Jane.

Český název parafrázuje titul Rozum a cit, i když příběh nepokrytě kopíruje jinou knížku. Na svéhlavičku Jane totiž čeká jiskřivý souboj duchaplnosti s arogantním, okouzlujícím Mr. Darcym, pardon Tomem. Tehdy film plyne v lehkém tanečním rytmu a svým neodolatelným pohledem na ironii lidských charakterů a konvencí působí jako dílko, které se našlo v pozůstalosti Austenové.

Teprve když jsou pýcha i předsudek překonány, dočká se titul Vášeň a cit opodstatnění. Do čím dál vážnější milostné historie se nicméně plete i rozum a nevlídná ekonomika. Roztomilá společenská satira se pak mění v kritickou skicu doby, v níž se žena s vlastním názorem považuje za neslušnou a žena s literárními ambicemi za skandální, a končí až u uslzeného melodramatu.

V té době už ovšem procítěné výkony líbezné Anne Hathawayové a okouzlujícího Jamese McAvoye dokážou pohltit připravené divákovo srdce, až si on či ona přeje, aby film opravdu byl jednou z Janiných romancí, protože ty zásadně končí šťastně. Navíc, ačkoliv se Jarrold nevyrovná vitálnímu uvolnění Joe Wrighta, který nadchl s poslední adaptací Pýchy a předsudku, snímek taky baví elegancí, půvabnými irskými lokacemi a jímavým hudebním doprovodem. Ano, scenáristé Williamsová a Hood nemají takový vytříbený pozorovací talent jako Austenová a v druhé půlce filmu Jane dopřávají vášní, které jim austenovští puristé neodpustí a které by nejspíš neschvalovaly ani austenovské hrdinky. Přesto Vášeň a cit je romance natolik hravá, srdečná a dojemná, že si zaslouží v milovaném světě oblíbené spisovatelky své místo.

Vášeň a cit (Becoming Jane, UK/USA 2007)

Režie: Julian Jarrold, hrají: Anne Hathawayová, James McAvoy, Julie Waltersová, James Cromwell, Maggie Smithová.

Premiéra: 11. 10.