Milostná tápání filmových hrdinů a jedna rada všem

FILMOVÁ RECENZE - Filmová novinka Až tak moc tě nežere se tváří jako romantická komedie. Ale to úplně neplatí.

19.3.2009

Kamarádky Anna (Scarlett Johanssonová) a Mary (Drew Barrymorová) se snaží přijít na to, proč je ten, který se jim líbí, až tak moc nežere.Foto: Warner Bros

I když jsou všechna milostná tápání a problémy devíti mladých lidí z Baltimoru podána se zlehčujícím soucitem, humorné scény jsou jemné a je jejich asi tolik jako těch sladkobolných. Romantiky tu je taky o něco míň, než by se dalo čekat. Jako snímek postavený na knížce, v níž jeden ze scenáristického týmu seriálu Sex ve městě radí ženám, aby se nelítostně zbavovaly mužů, které o ně dost nestojí, je plný nefungujících vztahů.

Neopětovaná láska, nevěra, rozchod, osamělost – tohle všechno je součástí, ačkoliv v zjednodušené verzi, filmu, který vám chce pořád za vaše peníze dopřát příjemný večer. Takže se nehodlá do žádných načrtnutých problémů pouštět hlouběji. A dokonce si neodpustí ani několik chtěných šťastných konců.

Ona stejnojmenná rádcovská kniha u nás vyšla už podruhé, nyní s plakátem k filmu na obálce. Její hlavní myšlenku nicméně snadno pochopíte už z filmu. Obě, předloha i adaptace, se totiž opakují. Ve filmu to ale začne otravovat později, asi kolem poloviny dvouhodinového snímku. Do té doby se můžete zabavit seznamováním se všemi těmi postavami, mezi nimiž není těžké najít nějakou, s níž se dá ztotožnit nebo které můžete aspoň fandit. Třeba roztomile neobratná Gigi, která pořád vymýšlí výmluvy pro muže, co jí po prvním rande už nechtějí zavolat, nebo neodolatelná, průbojná Anna, která zkoumá, jestli skvělý ženatý muž bude její životní láska.

I přes vydatnou stopáž všechno ubíhá svižně. Je tu tolik příběhů na vyprávění, tolik atraktivních hvězd (od Jennifer Anistonové a Bena Afflecka po Drew Barrymorovou a Scarlett Johanssonovou). A tolik hrdinů, kteří neustále opakují příslušný postřeh o vztahu, který reprezentují. Oproti knize tu mají slovo a srdce i muži. Zatímco v příručce je toto pohlaví odděleno jako neznámý druh plný nevhodný exemplářů, tady vystupují i zamilovaní kluci, trpící stejnými problémy jako holky.

Celkově není tahle ne úplně romantická komedie filmem, který by v sobě měl dost překvapení a vhledu, abyste ho mohli „žrát“. Ale některé kousky, které s chápavou vlídností nechávají zmatené zamilované, aby se ztrapňovali, chutnají dobře.

Až tak moc tě nežere
(He’s Just Not That Into You)
USA, 2009.