VYBERTE SI REGION

Nadine, čas na ukradené mateřství

RECENZE - Jedna zdánlivě nevinná chyba a život se může změnit ve štvanici. Přesně to se stalo titulní hrdince filmu Nadine, jež se zařadila mezi ty, kterým nebylo dopřáno mít vlastní dítě. To se ale divák dozví až postupně, v průběhu toho, jak příběh plyne.

24.10.2008
SDÍLEJ:

ROADMOVIE. Nadine s ukradeným dítětem na cestě Evropou – před výčitkami svědomí, vnitřním zmatkem a zákonem ale utéct nelze (na snímku v podání Monic Hendrickxové).Foto: Cinemart

My poznáváme Nadine v prvních záběrech během unáhleného činu, jehož se dopustí v nákupním marketu – když ukradne mladému otci dítě v sedačce. Vedena náhlým hnutím mysli odveze Nadine chlapečka domů a po krátkém váhání se rozhodne podniknout s ním šílenou cestu za hranice všedních dnů, mimo město a pátrající policii, pryč od své minulosti. Jako nezkušená matka tápe zprvu v praktických věcech a potřebách plačícího sotva ročního kojence, ale postupně nabývá větší zručnosti i odhodlání, zatímco v lednici přepychové vily zoufalých rodičů přibývají lahvičky nakojeného mléka od biologické mámy.

Cesta, kterou Nadine v autě s chlapečkem urazí ze severu až na portugalský jih, slouží spoluautoru scénáře a režisérovi Eriku De Bruynovi k bližšímu seznámení s hrdinkou a motivy, které ji k protizákonnému činu vedly. Ukazuje různé fáze jejího života – od bezstarostné existence („láska je jen obchodní švindl“) přes nechtěné těhotenství s narcistním přítelem, potrat, a ztrátu rodičů až k zoufalství ženy, jež zůstane sama na svou bolest a bezdětnou existenci. Až teprve vlastní zážitek spojený se strachem o ukradené dítě ji přiměje udělat to jediné, co jako člověk s morálně čistým nitrem udělat musí…

Režisér její osud v náznaku prolíná i konfrontuje s příběhy několika kamarádek, jež dříve či později pochopily, že jim ujíždí vlak. Debaty na téma individuality, seberealizace, tolerance a pravé lásky se tu vedou jako spojující nit aktuálních problémů dnešních žen a demonstrují zároveň pocity a zmatky čtyřicátnic vedoucích „single“ životy. V podtextu mají i nevtíravou otázku – kde končí hranice protežované osobní svobody a začíná schopnost přijmout odpovědnost za své blízké a svůj život. Lakmusovým papírkem je ženský úděl – touha po dítěti, jež se v určité životní fázi začne neodbytně hlásit ke slovu.

. De Bruyn diváka nešetří – scéna s vysátím plodu při Nadinině potratu nepotřebuje komentář a přináší pachuť čehosi ošklivého, na co je lepší rychle zapomenout. Nadine není jediná, kterou dovedla samota a marná touha po mateřství k šílenému činu. I proto se režisér rozhodl obsadit její postavu třemi herečkami – jako výraz konstrukce, zosobňující vlastně modelový příběh s nadčasovým poselstvím.

Nadine
Nizozemí, Belgie 2008
Režie: Erik De Bruyn, hrají: Monic Hednrickx, Sanneke Bos, Halina Reijn, Mano Tzoulakis
Premiéra 23. října

Autor: Jana Podskalská

24.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Trumpovi právníci brání přepočítávání hlasů ve třech státech USA

Washington - Právníci nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa se snaží zablokovat ruční přepočítání hlasů ve státech Pensylvánie, Wisconsin a Michigan. Oznámil to dnes americký server Politico. K novému sčítání hlasů vyzvala neúspěšná prezidentská kandidátka Zelených Jill Steinová, žádost podpořila několikamilionovou kaucí.

Nádražka kvůli EET končí. Další bojují

Praha /FOTOGALERIE/ - Oblíbený podnik v Bubenči kvůli elektronické evidenci tržeb zavřel. Ostatní tradiční nádražky s administrativní zátěží zápasí.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies