VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nahlédnutí do čínské malby

Praha - Tři současné malíře představuje Galerie Rudolfinum ve spolupráci s hongkongskou galerií.

19.10.2008
SDÍLEJ:

Z doby kulturní revoluce. Zhang Xiaogang: Pokrevní pouta: Velká rodina č. 2. Olej na plátně, 1995, Hanart TZ Gallery, Hongkong.Foto: Repro: Galerie Rudolfinum

Za posledních jedenáct let představila Galerie Rudolfinum postupně šedesát čínských umělců a počet vystavených obrazů za tu dobu je kolem tisícovky.

Vyvrcholením tohoto dramaturgického záměru je současná výstava velkoformátových pláten tří patrně nejvýznamnějších čínských malířů střední generace, uspořádaná Rudolfinem ve spolupráci s hongkongskou Hanart TZ Gallery.

Tito tři umělci jednak reprezentují výrazné tendence moderního čínského umění překračujícího hranice země a zároveň jsou svědectvím opatrného uvolňování svobody vyjádření, jaké umožňuje komunistický režim. Je zřejmé, že všichni tři malíři vstřebali podněty moderního evropského umění, jehož postupy osobitě adaptují, ale zároveň také obsahově naplňují čínskou realitou a osobitým výrazem.

V centru zájmu

Tito tři umělci podle slov ředitele galerie a spolukurátora výstavy Petra Nedomy „jsou nejvýraznější současní čínští malíři“. Upozorňuje i na fakt, že například za dílo jednoho ze zúčastněných malířů Zhanga Xiaoganga zaplatil tchajwanský sběratel v aukci londýnské Sotheby’s sumu 3,4 milionu dolarů. Podle pořadatelů expozice je tento malíř „největší hvězdou výstavy“ a patří „mezi sto nejprodávanějších umělců současnosti“. To ovšem nic neubírá na významu ostatních dvou vystavujících umělců, Fanga Lijuna a Fenga Mengboa.

Zhang Xiaogang (1958) nezapře inspiraci surrealismem, ale pokud jde o námětovou stránku jeho děl, ta svérázně těží z temného období čínské kulturní revoluce. Umělec přetváří téma rodinných fotografií z oné doby a zrcadlí v ní kruté dědictví maoisticky strohé uniformity a myšlenkové spoutanosti. Zdaleka mu nejde o nějakou nostalgii, jeho tvorba i v obrazech pustých krajin a interiérů bez lidí symbolizuje myšlenkovou prázdnotu a úzkost minulých desetiletí komunistického režimu. Není jistě náhodou, že za své nejoblíbenější spisovatele označil malíř Franze Kafku a Milana Kunderu.

Jestliže některé obrazy Fanga Lijuna (1963) mohou vzbuzovat pocit vyrovnání a klidu, ba dokonce radostné monumentality, jde jen o první dojem. Za touto někdy potměšilou, jindy až krutou reminiscencí dávných barokních fresek je reakce na domácí politickou atmosféru, zkušenost z raného dětství a reprezentace tzv. cynického realismu.

Ozvláštnění krajinomalby

Nejmladší ze zastoupených malířů, nicméně už více než čtyřicetiletý, Feng Mengbo (1966) patří k těm umělcům, kteří ve své tvorbě v plné míře využili možností současné počítačové a video techniky. Už v polovině 90. let vytvářel počítačově generované videosekvence. Zároveň je to paradoxně právě on, kdo ve své tvorbě reflektuje tradici klasické čínské krajinomalby. Už první setkání právě s jeho tvorbou nezapře, odkud k nám tento umělec přichází.

Výstava v Rudolfinu završuje neobyčejně záslužnou a podnětnou dramaturgii, která už po léta vytváří osobitou konfrontaci současných trendů moderního umění z různých částí světa.

Čínská malba
Zhang Xiaogang, Fang Lijun, Feng Mengbo
Galerie Rudolfinum (Alšovo nábřeží 12, Praha 1) ve spolupráci s Hanart TZ Gallery, (Hongkong).
Kurátoři Petr Nedoma a Chang Tsong-zung (Hongkong). Otevřeno do 28. prosince denně mimo pondělí 10–18 hodin.

Autor: Petr Kovařík

19.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čistírna odpadních vod na Císařském ostrově v Praze.

Dejvice i Letnou trápí zápach. Může za to čistírna odpadních vod

Vlakové nádraží v Brně-Židenicích.
18

Dopravní uzel? Židenické nádraží může převzít část vlaků z přetíženého hlavního

Mizérie. Úroda ječmene je oproti loňsku poloviční, schnou i další obiloviny

Mizerná. Tak označil letošní sklizeň ozimého ječmene předseda Okresní agrární komory na Břeclavsku Antonín Osička. V okrese odhaduje kvůli velkému suchu propad v průměru o čtyřicet procent. „Máme posečených asi padesát hektarů a výnos se pohybuje mezi dvěma a třemi tunami na hektar. U jarních ječmenů to nebude lepší. A podobně špatné to bude i u pšenice. Obilí nedozrálo a uschlo," řekl Osička s tím, že loni byl v okrese průměrný výnos ozimého ječmene 5,1 tuny na hektar.

Pohledem Stanislava Šulce: Kouzelný bankomat

Bankomat slaví abrahámoviny. Podle různých anket jde o jeden z nejdůležitějších vynálezů minulého století a dodejme, že také jeden z nejkouzelnějších. Krom toho, že definitivně odtrhnul člověka od nutnosti mít peníze doma ve štrozoku, kouzelný je také proto, že se za těch pět desítek let takřka nezměnil.

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: viděl jsem, jak ho surově mlátí, tvrdí svědek

Smrt ústeckého bezdomovce Jaroslava Dvořáka začala šetřit krajská kriminálka. Přihlásil se jí mladík, který viděl, jakým způsobem bývalý hokejista zemřel. Redaktor Deníku mluvil se svědkem, ještě než se přihlásil na policii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies