VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O tom, jak se kdysi jezdívalo v lázních

Karlovy Vary — Vrátit se do dávno zapomenutých časů, kdy ještě automobily na silnicích soupeřily o dominantní postavení s koňskými potahy a na železnici bezkonkurenčně kralovala pára, není zas tak nesnadné, jak by se zdálo. Zavede vás tam publikace, kterou pod názvem Karlovarská doprava v minulosti aneb od kočáru k automobilu vydal Karlovarák Jiří Böhm.

15.12.2008
SDÍLEJ:

Foto: Repro: DENÍK

Devátá v řadě Böhmových knih o karlovarské historii obsahuje na čtvrt tisíce fotografií, které dokumentují vývoj dopravy v největších českých lázních v období od posledního desetiletí 19. století, kdy se o slovo začaly hlásit samohyby poháněné výbušným motorem, do 30. let minulého století, kdy vzduchem nad hlavami lázeňských hostí pluly první aeroplány.

Svět před sto lety, který nám přibližuje, byl proti tomu dnešnímu až neuvěřitelně pestrý.

V době, kdy auta z ulic města už dokonale vytěsnila všechny ostatní druhy dopravních prostředků, si ani neuvědomujeme, co jich tenkrát bylo. Tažnou sílu jim dodávali nejenom koně, ale i oslíci, psi a zhusta i lidé, a o slovo se hlásila už i elektřina. Ta poháněla nejenom karlovarské lanovky, ale i omnibusy, které se nakonec v lázeňském městě neujaly. Ani bicykl nebyl ještě prioritně sportovním nářadím, ale běžným dopravním prostředkem, který nechyběl ani ve výbavě místních hasičů. A komu se nechtělo po silnici, mohl to zkusit po řece, kterou v té době brázdily desítky nájemných lodí, anebo v zimě na saních.

Samostatnou kapitolu tvoří soubor vzácných snímků dokumentujících návštěvu císaře Františka Josefa I. v Karlových Varech 17. srpna 1904. Mocnář tehdy přijel vlakem z Mariánských Lázní, na slavnostně vyzdobeném Centrálním (dnes dolním) nádraží vykonal přehlídku karlovarských ostrostřelců a pozdravován desetitisícovými davy projel městem plným květin a vlajek kolem hlavní pošty a Mlýnské kolonády ke chrámu sv. Maří Magdalény a kolem lázní nesoucích tehdy jeho jméno ke Grandhotelu Pupp.

V řadě tematických kapitol ale zaujmou i další, věnované lanovkám, firemním vozům, karlovarské slavnosti květů, zimním a letním sportům nebo poštám a pošťákům a dalším s dopravou souvisejícím zajímavostem. Doprovodný text je stručný a věcný, autor za sebe nechává mluvit obrázky a omezuje se na vysvětlující popisky. Samozřejmostí je překlad textu do němčiny, angličtiny a ruštiny.

Autor: Jiří Linhart

15.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Havárie ultralightu. Ilustrační foto:
AKTUALIZUJEME

Bolí mě záda. Pád ultralightu nedaleko letiště Pohoří pilot přežil.

Sále populárnější lev Fufi žije ve Zděchově.
12

Chovatel lva: Úřady mě chtějí finančně zlikvidovat

Poslední den kouření v hospodách: Protesty? Třeba vysypání nedopalků na ulici

/ANKETA, INFOGRAFIKA/ Poslední možnost zakouřit si v restauraci nebo baru mají v úterý lidé po celé republice. Pak už jim to nedovolí takzvaný protikuřácký zákon, který začne platit od středy 31. května.

Michal Klíma: Stát má podporovat nezávislá média

Téma svobody médií v České republice se už dostalo i do agendy jednání Evropského parlamentu. Dne 1. června se budou poslanci zabývat tématem Riziko politického zneužití médií v ČR.

AUTOMIX.CZ

Garáž 10 motoristů: Tahle parta stavěla fascinující auta, socialismu navzdory

Sedmdesátá léta minulého století československým automobilovým nadšencům příliš nepřála. Nabídka aut byla samozřejmě úzká a když už jste si vybrali, ani samotné pořízení nemuselo být snadné. Našli se ale tací, kteří se s takovou situací odmítli smířit a i v náročných podmínkách si plnili svoje automobilové sny. Takoví byli i nadšenci, kteří stáli za projektem s podivuhodným názvem GIOM.

Záludná Paříž. Je Roland Garros nejtěžší grandslam?

Každý grandslam bývá spojován s nějakým tím „nej", které si pečlivě hýčká a žárlivě střeží. Wimbledon je ze čtyř tenisových veleturnajů nejstarší a nejtradičnější. US Open nabízí nejvyšší prize money. Australian Open má zase pověst toho nejpohodovějšího grandslamu. A co aktuálně probíhající French Open? V čem vyniká nad konkurenty?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies