VYBERTE SI REGION

Fantazie a řád ornamentu

PRAHA - Výstava a digitální databáze zpřístupňují dlouho opomíjené ornamentální rytiny.

29.9.2007
SDÍLEJ:

Ornamentální rytiny jsou filigránské práce, které lze ocenit především při pohledu zblízka.Foto: Deník /Grzegorz Klatka

Významným trendem našich i světových muzeí, galerií a knihoven je digitalizace sbírek a jejich nejširší zpřístupnění prostřednictvím internetu. V případě vzácných starých rukopisů a tisků je to unikátní způsob, jak tyto artefakty představit veřejnosti a umožnit jejich studium kdekoliv u počítače. K jednomu z takových projektů se spojily tři sbírkové a vědeckovýzkumné instituce členských zemí EU: v Rakousku MAK (Österreichisches Museum für angewandte Kunst, Wien), v Německu Kunstbibliothek Berlin a v České republice Uměleckoprůmyslové muzeum.
 
Výsledkem projektu, spočívajícího v digitálním zpracování ornamentálních tisků v těchto sbírkách, je unikátní veřejná internetová databáze www.ornamentalprints.eu. Ta zpřístupní od 1. října, kdy bude oficiálně spuštěna, na čtyřicet tisíc obrazových a textových záznamů a seznamující s podobami evropského ornamentu od renesance po klasicismus.
 
Peter Noever v katalogu k projektu říká, že ornamenty patří k člověku odpradávna a Bernd Evers s Rainaldem Franzem zase hovoří o tom, že „potřebu člověka ornamentálně utvářet své okolí lze označit za univerzální“. Ornament v nejširším slova smyslu se odedávna podílí na architektuře, interiérech i předmětech užitého umění. Byl nejen jakousi ozdobou, ale mnohdy byl i symbolem uspořádanosti a řádu společnosti světa. Až do doby avantgardy byl ornament ceněn a vyžadován, moderní umění jej však zcela potlačilo ve prospěch nových forem. Novou funkci ornamentu znovu objevuje až postmoderní umění. A ničím jiným než novým využitím ornamentu není například tak rozšířené umění „tatoo“ čili tetování uplatňové na lidském těle.
 
U příležitosti dokončení zmíněného projektu Ornamental Prints připravilo pražské UMPRUM muzeum komorní výstavu Předlohy a předobrazy s podtitulem ornamentální rytiny v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Je dočasnou obměnou stálé expozice v sále užité grafiky a fotografie a potrvá zde do 6. ledna 2008.
 
Expozice zachycuje vývoj ornamentu od italské a německé renesance až do období rokoka, a to na příkladu ornamentálních rytin, které od 16. století sloužily jako předlohy pro architekty, výtvarníky a dekoratéry. Představuje práce Agostina Veneziana, Daniela Hopfera, Virgila Solise, díla nejslavnějšího rytce na dvoře Rudolfa II. Aegidia Sadelera, ornamentální invence Stefana della Belly, stejně jako předlohy barokních a rokokových návrhářů Jeana Lepautra, Daniela Marota či Françoise de Cuvilliés. Vedle renesančních grotesek a arabesek jsou ve výstavě zastoupeny pozoruhodné manýristické předlohy s fantaskními bytostmi a monstry i dekorativní fantazie 17. a 18. století.
 
Organizátorkou projektu za UMPRUM muzeum je Helena Koenigsmarková a kurátorem výstavy Radim Vondráček.
29.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies