Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Petr Nikl: S amortizací se počítá, přijďte si hrát

Praha /EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR/ – Po výstavě Hnízda her, Orbis Pictus a úspěšné interaktivní výstavě na EXPO 2005 v Japonsku přichází Petr Nikl a další výtvarníci s další pozoruhodnou expozicí – Play. V pražské galerii Mánes ji otevřou už ve středu, od čtvrtka 4. listopadu bude přístupná veřejnosti. Je to asi poprvé v historii Mánesu, kdy si tu mohou návštěvníci hrát s exponáty, a to až do zemdlení. Každodenní proměny výstavy, kterou spolupořádá občanské sdružení Audabiac s Nadací českého výtvarného umění, navíc zachytí videozáznam.

2.11.2010
SDÍLEJ:

PLAY. Petr Nikl si svými přáteli a kolegy znovu hraje. A zve ke hrám a komunikaci s lidmi širokou veřejnost. Tentokrát do Mánesu.Foto: Deník/Václav Panzer

Vymysleli jste Play pro Mánes nebo to bylo naopak?

Nápad přišel zhruba před rokem. Když jsme s kamarády hledali vhodné prostory, náhodně vyšel Mánes. Měl být v tuto dobu už zavřený kvůli rekonstrukci, ale vyšli nám vstříc. Chtěli jsme se vrátit materiálově k určitému rozzdrobnění, k tomu, co bylo už před lety právě v Hnízdech her. Jsou tu některé věci z Orbis Pictus, ale devadesát procent děl je nových.

Sešel jste se znovu s partou z dřívějších výstav?

Ano. Ale kromě těch, s nimiž pracuji dlouhodobě, jsme zapojili i řadu mladých, které jsme našli na vysokých školách. Takové, kteří dělali interaktivní objekty, se zvukem nebo dotekem.

Návštěvníky necháte si s exponáty hrát. Některé jsou ale docela subtilní. Počítáte s tím, že se něco zničí?

Samozřejmě. Některé věci nepřežijí, ale s amortizací se počítá – ostatně, někdy to i zničené vypadá úžasně. Musím ale říct, že navzdory interaktivitě našich výstav jsme zatím v minulosti přišli tak o dva exponáty. Jeden plexisklový a jeden z filcu. Dopadly jako v pohádce o třech prasátkách, co staví domeček…

Můžete výstavu popsat?

Máme vlastně čtyři vrstvy. Horní část je hra s materiály, spodní část temná, sofistikovanější, s optickými instalacemi. Třetí jsou workshopy s pódiem a častými večerními koncerty a čtvrtá je leporelohra s barem a kuchyní, kde se můžete i najíst. Využili jsme toho, že Mánes má svou restauraci. Na hladině Vltavy budou navíc umístěny dvě ocelové koule Čestmíra Sušky a zvenku bude na zdi Mánesu díky projekci vidět, co se děje uvnitř.

#nahled|http://g.denik.cz/96/4e/orbispictus_17_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/4e/orbispictus_17.jpg|Petr Nikl, Rohovka. Z cyklu Orbis Pictus#

Může na výstavu opravdu každý?

Ano. Možná jen ty úplně malé dětičky bych víc hlídal. Začali jsme tyhle expozice dělat proto, abychom obnažili to spontánní v člověku. Není důležité, kolik je tomu, kdo sem přijde. A z jaké společenské vrstvy. Máme zkušenost, že chodí celá ulice. Lidé si to řeknou, přijdou další a na ně se nabalí zase další. To nás těší. Iniciovat v lidech jejich tvůrčí zónu, zpřístupnit jim možnost, jak kreativitu vnímat, jak se jí nebát, opustit názor, že umělci jsou cosi z Marsu a dělají si pro sebe umělé světy. Lidi by měli pochopit, že se to týká i jich. Jejich volba je svobodná, neříkáme jim, co mají na výstavě dělat, s čím si hrát, necháme je to objevovat samotné.

Umí si Češi hrát? Ve srovnání s jinými národy?

Když vytvoříte podmínky, nic není těžké. Když člověk cítí, že je ve volném prostoru, kde mu nikdo nebrání, chytne se. To platí u nás stejně, jako jinde. Neviděl jsem nikoho v odstupu, studu. Naopak musíme někdy brzdit skoro anarchistickou náladu. Jsem zvědav, jestli i tady nebudou lítat vzduchem kostky…

Opravdu vaší výstavou nebloumal nikdy žádný suchar odmítající vaše hry?

To víte, že ano. Ale spočítal bych je na prstech. Většinou jde o lidi, kteří neumí odblokovat zábrany. Lidi s tendencí vychovávat, vnitřně sterilní. Mají pocit, že takhle se to nemá dělat. Třeba někteří pedagogové. Chybí jim popisky, cedule, čáry na zemi, mají dojem, že tenhle tvůrčí chaos je vlastně nepořádek, špína, hygienicky špatný. A postaví se k tomu negativně.

Přijdou na vaše výstavy třeba i děti, nebo mládež, která propadla magii počítačových her?

To nevím. Doufám, že ano. V téhle přetechnizované době vzniká nebezpečí odcizení. Je to existencialismus jak bič. Internet je fajn, ale systém počítačových her je nastaven na principu adrenalinu a akčnosti, ovšem s nulovou komunikací. Ty hry jsou zahleděné do sebe, nevnímáte čas, jen si odžijete nějaké emoce. Ale nekomunikujete s jiným člověkem.

#nahled|http://g.denik.cz/96/4e/orbispictus_3_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/4e/orbispictus_3.jpg|Petr Nikl, Rohovka. Z cyklu Orbis Pictus#

Co Facebook? Ten asi nemáte moc rád?

K něčemu je určitě dobrý. Viz causa vajíčka na Paroubka. Je zbraní, jak něco nahradit. Ale je to pořád jen náhražka.

Autor: Jana Podskalská

2.11.2010
SDÍLEJ:
Prezident České stomatologické komory Roman Šmucler.
5 8

Roman Šmucler: Zákaz amalgámu? Bílé plomby jsou daleko jedovatější

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
4

Další útok nožem: Mladík v Rusku pobodal osm náhodných kolemjdoucích

AKTUALIZUJEME / SLEDUJEME ON-LINE

Noční bouřka v jižních Čechách: domácnosti bez proudu, nejezdí vlaky

Bouřka, která se prohnala zemí, neušetřila ani Jindřichohradecko. Několik tisícovek domácností v jižních Čechách je stále bez elektřiny. Mimo provoz také stále zůstávají některé železniční tratě.

Jak bude vypadat ještě nenarozené dítě? Vědci pracují na ukazování budoucnosti

Vyšetří nenarozené dítě a rodičům ukážou, jak bude vypadat třeba ve třech letech. Prozatím neuvěřitelnou představu se snaží přivést do reality brněnští vědci.

Teror ve finském Turku: policie podnikla noční razii, zatkla pět osob

Finská policie při noční razii ve městě Turku zatkla pět osob. Zároveň oznámila, že motivem včerejšího činu, při němž osmnáctiletý Maročan pobodal nožem deset lidí, byl terorismus. Agresora střelila do nohy a zadržela. Dvě oběti na následky zranění zemřely.

Jiří Kajínek nazul kopačky a hrál fotbal za rodné Prachovice

Páteční přátelské utkání prachovických fotbalistů s třemošnickým týmem recesistů vzbudilo rozruch. Proč? V prachovickém dresu nastoupil na stadion asi nejznámější rodák této obce – Jiří Kajínek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení