VYBERTE SI REGION

Picassova láska: harlekýn

Praha - Zatímco za unikátní sbírkou díla Pabla Picassa, jakou díky jejímu někdejšímu řediteli Vincenci Kramářovi vlastní pražská Národní galerie ve své Sbírce francouzského umění 19. a 20. století, se lze do stálé expozice vypravit prakticky kdykoliv, malířovy grafické práce lze vidět vzácněji.

21.11.2008
SDÍLEJ:

PICASSOVO TÉMA. Vlevo: Dítě – Harlekýn, barevný tisk, 1926, Sbírky Pražského hradu. Vpravo: Střídmý pokrm, lept 1904, NG. Foto: Repro: Picasso, katalog NG

Grafiky je totiž možno vystavovat jen krátkodobě, ve vhodných podmínkách maximálně tři měsíce.

Jednou z takových vzácných příležitostí je právě ode dneška zpřístupněná výstava Picassových grafických prací z let 1904–1905 ze sbírek Národní galerie. Její první část je věnována především komornímu souboru Kejklíři (Les Saltimbanques). Ten je zastoupen ve Sbírce grafiky a kresby Národní galerie v Praze.

Picasso jej vytvořil během přechodu ze svého modrého období k růžovému, kdy objevoval půvab grafických technik leptu a suché jehly. Jak uvádí kurátorka výstavy Olga Uhrová, tiskařské desky k souboru Les Saltimbanques zakoupil od Picassa v roce 1910 galerista Ambroise Vollard, dal je zpevnit a v roce 1913 je vytiskl Louis Fort. A tento konvolut byl zakoupen československým státem pro Sbírku francouzského umění 19. a 20. století v roce 1923.

Inspirace cikrusem

Za úvodní exponát výstavy lze považovat lept Střídmý pokrm z roku 1904, kdy Picassa zaujaly vyzáblé postavy na okraji společnosti. Krátce nato jeho pozornost přilákaly i ladné postavy z cirkusu Médrano, jejž často navštěvoval. Právě odsud čerpal náměty pro své postavy akrobatů, artistů a krasojezdkyň, což jsou hlavní náměty cyklu Kejklíři. S tím souvisí i zájem o divadelní postavy a kostýmy harlekýnů a kolombín, k nimž se Picasso rád vracel i po létech.

A nejen to. Postava harlekýna a jeho kostým zaujaly slavného malíře natolik, že do tohoto kostýmu rád oblékal svého malého syna Paula, jejž takto ztvárnil na obrazech i grafických listech. Na současné výstavě je z těchto Picassových děl vystaven nejen kvaš

s názvem Harlekýn z roku 1926, ale především dílo, které divák může spatřit vůbec poprvé. Je na něm právě syn Paul v kostýmu Harlekýna, a to ve zvláštní grafické technice – tisku na hedvábí. Toto dílo vzniklé roku 1926 bylo československým státem zakoupeno z pražské výstavy Španělští umělci, příslušníci pařížské školy, až roku 1946. Jeho vlastníkem je Správa Pražského hradu, jejíž laskavostí bylo na výstavu v Národní galerii zapůjčeno.

Láska k synovi

V tom, že Picasso rád viděl syna Paula v tomto kostýmu, lze spatřovat nejen projev lásky k synovi, ale i poetickou hravost commedie dell’ arte, do níž si svého syna takto projektoval. I malíř sám totiž tuto postavu miloval a i sám sebe někdy takto viděl.

K výstavě vydala Národní galerie v Praze katalog Pablo Picasso ve sbírkách Národní galerie v Praze s textem Olgy Uhrové. V něm je díky Správě Pražského hradu reprodukováno i zmíněné, prvně vystavené dílo Dítě – harlekýn.

Na současnou výstavu naváže v březnu 2009 její druhá část Picassovy grafické listy a kresby (1906–1968) z galerie D.-H. Kahnweilera, jež vlastní NG. Ta bude ve Veletržním paláci instalována od 10. března do 31. května 2009.

Pablo Picasso: Grafické práce 1904–1905 z pařížské galerie Ambroise Vollarda
Kurátorka výstavy: Olga Uhrová.
Národní galerie v Praze, 3. patro Veletržního paláce
Vstupné: 160 Kč, snížené: 80 Kč. (Vstupné na výstavu tvoří součást vstupného do stálé expozice). Otevřeno do 1. března 2009 denně kromě pondělí od 10 do18 hodin.

Autor: Petr Kovařík

21.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Zastánci tradičních Vánoc zase bojují proti Santa Clausovi

Praha - Tradiční podobu českých Vánoc před anglosaskými vlivy obhajuje iniciativa Zachraňte Ježíška. Na sociálních sítích ji letos podpořilo už přes 55.000 lidí. Její zastánci brojí především proti všude přítomné reklamě a postavě Santa Clause spojené v počátcích s propagací jednoho výrobku. Míní, že dekorace spojené s touto podobou Vánoc ničí v dětech fantazii, a i když doma dárky třeba dále nosí Ježíšek, představují si ho stále více jako dědu v červeném plášti, což vede k postupnému zapomínání na české tradice a přebírání vzorů z ciziny.

Polská medvědice rozbila skrytou kameru, která ji natáčela

Varšava - Se zjevným potěšením se medvědice válela v čerstvě napadlém sněhu v pohoří Bieszczady na jihovýchodě Polska - než si všimla, že ji při dovádění natáčí skrytá kamera. Fotopast vzápětí rozbila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies