Originální pocta životu na prahu smrti

Julian Schnabel natočil obrazově podmanivý a strhující film, který se uchází o čtyři Oscary.

17.2.2008

Šťastné vzpomínky. Tělo Jeana-Do (Mathie Amalric) sice ochrnulo, ale jeho paměť a představivost ne. Foto: Artcam

Skafandr a motýl, který bude soutěžit o čtyři Oscary a získal cenu v Cannes a Zlatý glóbus za režii a BAFTu za scénář, je film stejně neobyčejný, jako je neobyčejný příběh jeho předlohy.

Což v tomto případě znamená hodně, protože stejnojmennou knihu, podle níž film vznikl, její autor Jean- Do Bauby napsal tak, že ji namrkal své asistence, která mu hláskovala abecedu. Jinak než mrkáním totiž 43letý šéfeditor francouzské Elle komunikovat nemohl poté, co ho mozková mrtvice v prosinci 1995 zanechala ve stavu tzv. locked-in syndromu, tedy myslícího a cítícího člověka zamknutého v nehybném těle.

Dojem, evokující křehkost žití

Jean-Do zemřel jenom několik dní po vydání dnes úspěšné autobiografie v březnu 1997. Režisér Julian Schnabel, který se jeho příběhu loni chopil, přesto jeho osud nevidí jako depresivní tragédii, ale jako důkaz síly vůle, touhy a imaginace. A tak taky natočil svůj film. Bauby, po počátečním stadiu frustrace a odmítání, psal jako by jeho mysl byla motýl, který opouští tísnivý skafandr jeho těla a odlétá za sny, fantaziemi a vzpomínkami na otce, děti a všechny jeho ženy. A Schnabel, který se dřív než jako režisér jiných biografií tragických umělců (Basquiat a Než se setmí) proslavil jako originální moderní výtvarník, tuto svobodu využil. Film protkal podmanivými impresionistickými záběry na dívčí vlasy ve větru, divoké vlny oceánu nebo staré rentgeny, které naznačují, že život je křehký, ale může být krásný.

Strhující a originální vizualita z filmu prýští jako osvěžující pramen a je jeho největší silou. Schnabel spolu se Spielbergovým dvorním kameramanem Januszem Kaminiskim a scenáristou Ronaldem Harwoodem zavírají do Baubyho skafandru i diváka, protože kamera se na většinu filmu stává jeho okem, onou jedinou spojnicí se světem. Divák tak na začátku všechno vidí rozmazaně a neúplně, jako Jean-Do probuzený z kómatu. O to víc si pak vychutná dojemné, radostné a humorné lety s motýlem jeho představivosti.

I když jsou Schnabel i Harwood Američani, ve filmu se mluví francouzsky. Baubyho touha užít si život v jakkoliv omezených podmínkách Schnabelovi připadala příliš francouzská na to, aby film natočil v angličtině a s americkými herci, jak hollywoodští producenti původně plánovali. Jeho sdělení o tom, že člověk je součástí všeho a díky své vnitřní síle dokáže překonat i samu smrt, ale zní dobře v jakémkoliv jazyce.

Skafandr a motýl (Le Scaphandre et le papillon/The Diving Bell and the Butterfly)

Francie/USA 2007, drama, 120 m.

Režie: Julian Schnabel, hrají: Mathieu Amalric, Emmanuelle Seignerová.