Přátelský rozhovor o genialitě

PRAHA - Kanadský architekt Frank Gehry je pro mnohé génius. Jeho stavby, jako například Guggenheimovo muzeum v Bilbau, vypadají víc jako sochy popírající zákony přitažlivosti než jako domy. Nedají se přehlédnout. Nedají se ignorovat. Jen si vzpomeňte na pražský Tančící dům.

30.3.2007

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/vlasta Luťanská

Jako každý génius, i Gehry vzbuzuje kontroverzní odezvy. Někteří ho obviňují, že monumentální díla z titanu, skla, betonu či oceli zastiňují svůj účel. Nebo že se opakuje. Režisér Sydney Pollack je ovšem Gehryho dlouholetý přítel. A i když do svého dokumentu Skici Franka Gehryho zařadil i pár kritických hlasů kvůli zdání vyváženosti, je naprosto jasné, co si o architektovi myslí on. Pro něj je Gehry génius.

Proto se tento film víc hodí pro ty, kteří si myslí to samé. A nebo aspoň pro ty, kteří o jednom z nejvýznamnějších architektů současnosti tolik nevědí, ale chtěli by. I když edukativní snahu orientovat se poněkud sabotuje nedostatek jmenovek zpovídaných osob.

Podobně jako Gehry není klasickým architektem, ani film o něm není klasickým portrétem o životě a díle. Sydney Pollack ostatně dokumenty ani netočí, jako režisér se proslavil hollywoodskými úspěchy Vzpomínky na Afriku nebo Tootsie. Skici zachycoval na svou videokameru pět let. Co vzniklo, působí víc jako rozhovor mezi dvěma umělci a kamarády, přerušovaný názory Gehryho kolegů, spolupracovníků, klientů či psychiatra a ukázkami, jak 78letý architekt vymýšlí své originální stavby.

Skici Franka Gehryho jsou filmem o umění a o tvůrčím procesu. O umění, které hledá ten malý prostor v komerčním světě, kde může něco změnit. O procesu, který se rodí z intuice. Gehry vezme čtvrtky, lepicí pásku a staví svá díla jako modely, které upravuje tak dlouho, až se mu líbí. Počítač, který se Gehry nenaučil ovládat, pak zkontroluje, jestli taková stavba bude ve skutečnosti taky stát.

Fakt, že se Gehryho nekonvenční způsoby dočkaly úspěchu, spolu s přátelskou atmosférou natáčení, dodávají filmu optimistický, až inspirující nádech. Přístup do Gehryho originální mysli, ačkoliv nikdy nemůže být hluboký a úplný, je navíc fascinující, minimálně pro všechny fanoušky umění. Je tedy lehké pochopit, proč si tento zajímavý, malý, hezký film získal po festivalech tolik nadšených diváků. Pokud se k nim chcete přidat, začněte hledat, v kterém českém kině zrovna hrají jeho jedinouDVDkopii.

Skici Franka Gehryho. USA 2005, dokument, režie: Sydney Pollack, vystupují: Frank Gehry, Sydney Pollack, Dennis Hopper, Bob Geldof.