Slibný debut, který chce tolerantní diváky

FILMOVÁ RECENZE - Nový český film Proměny je dvojím křtem – režiséra Tomáše Řehořka i producenta Karla Rodena.

29.4.2009 1

Samota. I o ní je absolventský film Tomáše Řehořka Proměny, ve kterém si zahrála i členka zlínského divadla Petra Hřebíčková.Foto: H. C. E.

Filmařsky zajímavá variace na známé téma a podle známého vypravěčského klíče – to je celovečerní hraný debut Proměny mladého režiséra Tomáše Řehořka, který napsal scénář a ujal se i kamery a režie. Provází jej aureola nevšedního talentu – je ovšem otázkou, není-li tahle oslavná kampaň pro absolventa FAMU spíš přítěží.

Proměny jsou vizuálně invenčně nasnímané a scénář prozrazuje nečekaně přemýšlivého autora (Řehořek napsal scénář ve dvaceti),máale i svá úskalí. Vzpomeňme na Zdeňka Tyce, jehož debut Vojtěch, řečený sirotek natočený v poloamatérských podmínkách a se studentskou účastí také vzbudil nadšení (a to byl dramaturgicky vyváženější než Proměny), autor se ale s nálepkou úžasného talentu navazujícího na lyriku nové vlny pral dlouhé roky. Na Řehořkově filmu jsou pozoruhodné tři věci: originální vizuální vidění a smysl pro zajímavé kompozice, vědomí sociálních souvislostí doby, v níž žijeme, a dobrá volba herců.

Autor vypráví čtyři příběhy současných lidí, jež spojuje pocit odcizení, samoty ve dvou, individuálních tužeb a problém komunikace s druhými. Každý řeší svůj problém – mladá dvojice zjišťuje, že cesta k dítěti bude trnitější, než čekala, trenér bojuje s fyzickou únavou a odtržením od reality, stará matka se samotou a svobodná máma s těžkostí obživy. Všichni citově strádají, ale zaběhané modely jejich životů jim neumožňují to změnit. Klíčem je až pád a vědomí, že můžeme druhé ztratit, teprve to je přiměje k otevření emocí a cest k blízkým.

Ve způsobu vyprávění novátorský přístup Řehořek nenabízí, jen si pohrál se stylem, jaký známe z filmů Magnolia či Crash. I v Proměnách se postupně všechny příběhy a osudy postav prolnou a vztahy, příčiny a následky najdou své pevné body. Postavy a jejich životy přesně ukotvuje do prostředí, jež je poznamenává – neklid rušného města líčí zrychlenými pohyby kamery a záběry. Osvěžující jsou příjemně neznámé (či málo známé) herecké tváře – Dita Zábranská, Petra Hřebíčková, Jan Zadražil či Petr Jeništa.

Slabinou naopak to, že režisér neumí příběh svižně rozehrát, ulpívá na detailech i jisté naivitě, plynoucí z nezkušenosti, ne vždy uhlídá přesvědčivost hereckých projevů. To působí v první půli filmu rozkladným způsobem a pro diváka je náročné udržet pozornost. Teprve poté, kdy se příběhy začínají dramatizovat, chytne film správné tempo a strhne diváka s sebou. Chce to ovšem velkou dávku trpělivosti. To, zda bude odvaha autora, producentů (mj. Karla Rodena) i distributora odměněna, koneckonců prověří diváci…

Proměny
ČR, 2009
Režie: Tomáš Řehořek, hrají: Dita Zábranská, Jan Zadražil, Jan Plouhar, Petra Hřebíčková