Ptáci všelikého peří, přehledně a působivě

Praha - Vždy uměli něco, co se člověku po dlouhá tisíciletí nepoštěstilo. Létali. Dokázali překonat zemskou přitažlivost.

30.9.2008

Kniha PtáciFoto: Repro

Snad proto nám připadají mnohdy zajímavější než jiní živočichové, s nimiž sdílíme tuto planetu.

Ptáky v celé pestrosti představuje i zavedené (kdysi anglické, dnes už nadnárodní) nakladatelství Dorling Kindersley v dalším svazku velkolepé série obrazových encyklopedií. Přístup autorů a struktura knihy jsou podobné předešlým šesti publikacím, které se už dočkaly českého překladu – Vesmír, Země, Oceán, Zvíře, Člověk, Rostliny. Úvod je věnován tomu, co vlastně ptáci jsou: přibližuje jejich anatomii a fyziologii, popisuje chování (získávání potravy, hnízdění, péči o mláďata, migraci atd.).

Následuje kapitola o rozšíření ptáků na světě, o hlavních typech prostředí, v nichž ptáci žijí, i miliony let trvajícím vývoji jednotlivých ptačích skupin.

Podstatnou část encyklopedie pak představuje katalog, zpracovaný podle úplného seznamu ptáků světa, který sestavili ornitologové Richard Howard a Alick Moore za pomoci dalších svých kolegů. Nejnovější verze seznamu je z roku 2003 a stále představuje jeden z nejúplnějších a nejpřesnějších zdrojů systematické klasifikace ptáků, v níž se odrážejí příbuzenské vztahy mezi ptáky. Katalog začíná u středo- a jihoamerických timan, končí u (rovněž amerických) kardinálů a papežíků. Celkem je tu na 1200 druhů (z celkového počtu 9721) zastupujících všech 29 řádů. Každý pták je představen nejprve
v heslech: latinským a českým jménem, mírami, způsobem migrace, typickým prostředím, v němž žije, pak následuje stručný popis.

Jako u všech encyklopedií převzatých z Dorling Kindersley i v Ptácích hraje důležitou roli obraz: najdeme tu působivé fotografické obrazy přes dvě strany i zcela drobné fotečky, chtělo by se až říci portrétní. Editoři svazku si na výběru obrazové části dali opravdu záležet: svědčí o tom mimo jiné téměř třístránkový přehled práv k fotografiím.

V čele autorského týmu stál zkušený zoologický popularizátor David Burnie, který je podepsán i pod několika dalšími publikacemi podobného typu, jež se k nám dostaly v rozličných licenčních vydáních. Na knize se výraznou měrou podílela i ochranářská organizace BirdLife International, k výsledné podobě přispěli i lidé z Audubonovy společnosti, která nese jméno snad nejslavnějšího amerického ornitologa.

Ptáci tu byli už za časů dinosaurů. V časech, kdy planetě dominuje člověk, je každý osmý druh ptáků na vyhynutí. Podobné publikace nám snad připomenou, co devastací přírody ztrácíme.

Ptáci. Obrazová encyklopedie ptáků celého světa.
Knižní klub, Praha 2008.