Tahle země má Oscary, ale i své mouchy

Další mrazivý thriller zdílny bratrů Coenů– Tahle země není pro starý– je tu. Typicky drsný, herecky skvěle obsazený, sarkastický a bez lítosti odvyprávěný.

29.2.2008

Ethan a Joel CoenovéFoto: Reuters

Apřesto vtéhle coenovské podívané (která před vstupem do českých kin stihla posbírat čtyři Oscary) něco chybí. Joel a Ethan své diváky rozmazlili– Barton Fink, Fargo či Bratříčku, kde jsi? byly mnohem sevřenější filmy, ukterých jste ani nedutali a na konci zůstali přibití do sedadla. To však není případ Téhlezemě.

Osudové rozhodnutí

Vdvouhodinové krvavé roadmovie balancující na pokraji westernu a gangsterky (je tu zabiják mafiánského typu iosamělý kovboj a starý šerif) nechybí silné momenty ani přízračná atmosféra. Jsou tu tři osobití hrdinové– místní dobrodruh Moss (skvělý Josh Brolin), šerif Ed vyznávající staré pořádky a zabiják, který se nezastaví před ničím. Právě tady, vpustině uhranic Mexika a Texasu, se Moss nachomýtne kpodivné scéně– ohořelá auta, rozstřílená těla, balík heroinu a kufr plný prachů. Audělá největší pitomost svého života– kufr sbalí a začne snít orentiérskémdo­žití

vjiném městě. Od té chvíle má na krku profesionálního „čističe“ skvérem a pohledem, jaký se na filmovém plátně hned tak nevidí. Javier Bardem dal spolu sCoeny svému Antonovi nezapomenutelný vzhled– díky holčičímu účesu vyhlíží jako zjemnělý muž, který ovšem ve zlomku vteřiny a bez hnutí brvy vystřelí protějšku mozek zhlavy. Už jen za tuhle úžasnou image předloženou svelkou lehkostí si Bardem Oscara zasloužil. Za ním se vydává další lovec– šerif Ed (Tommy L. Jones), který ví, že musí být rychlejší nežAnton…

Najdeme tu scény, které nezapřou své autory (fascinující noční honička na Mosse vautech srozsvícenými světly, absurdní rozhovorAntona

sprodavačem, jenž netuší, že mu jde při hádání strany mince oživot), černý humor („řekni mámě, že ji mám rád– vždyť je už mrtvá– no dobrá, řeknu jí to sám“, „Kojoti prej Mexikánce nežerou“, „Mám dvanáct set dolarů na den? Bezva. Amoh byste mi ještě proplatit parkovací lístek?“) či bizarní postavy (odzbrojující gangster Wells, jenžmluví vpodání Woodyho Harrelsona roztomile jen na půl „huby“). Jde ale spíš ojednotlivosti, jež nedrží tak docela pohromadě.

Tvůrci Farga mají na víc

Těžko říci, jestli se tvůrci nechali unést nadšením pro stejnojmenný adaptovaný román Cormaka McCarthyho, nebo povadl jejich příslovečný smysl pro zkratku a napětí. Tempo každopádně vjejich filmu vposlední čtvrtině silně vázne a tečka vpodání Tommy Lee Jonese dokonce zavání sentimentem.

Kdo ví– třeba jen Coenovi chtěli vzdát hold starým westernovským hrdinům a časům. Filmovému příběhu to ale moc neprospělo. Vzávěrečné zpovědi šerifa Eda čteme krátké poselství, že Divoký Západ už není to, co býval, a jak je fajn, že na člověka po krvavé štrapáci čeká někdo doma steplou večeří. Od Coenů však– málo platné– přece jen člověk čeká něcovíc.

JANA PODSKALSKÁ