Reportáž nikterak magická

Světoznámý kolumbijský spisovatel Gabriel García Márquez získal roku 1982 Nobelovu cenu za literaturu, přičemž ji obdržel „za své romány povídky, v nichž se neskutečné snoubí s reálným v bohatě komponovaném světě plném imaginace.“

24.11.2007

Obal knihyFoto: DENÍK

Márquez je také právem považován za jednoho z největších představitelů tzv. magického realismu, který je příznačný pro některé autory latinskoamerické provenience. Nicméně nový svazek Márquezova díla, který právě vychází v nakladatelství Odeon, nemá s magickým realismem nic společného. Kniha s názvem Zpráva o jednom únosu je však pro Márquezovu osobnost stejně závažná.

Není to román, nýbrž reportáž a autor se v ní zabývá tématem mimořádně bolestným a dramatickým. Kdyby nešlo o realitu současné Kolumbie, mohla by být jeho kniha považována za napínavý politický thriller. Jenomže příběh všemocného šéfa kolumbijské narkomafie Pabla Escobara a únosu deseti novinářů za účelem vydírání vlády, kdy šlo o nevyhlášenou občanskou válku, je reportáží o událostech, které se dotýkaly každodenního života Márquezovy země.

Escobarova moc šla dokonce tak daleko, že i když se ho podařilo zatknout, měl ve vězení takové podmínky, které mu dovolovaly dál nerušeně pokračovat ve špinavých obchodech. Síť se nad ním neodvratně uzavřela, až když se neprozřetelně pokusil o útěk. Márquez drama líčí z pohledu vytrvalého úsilí doktora Alberta Villamizara, který usiluje o osvobození své ženy, jedné z obětí zmíněného únosu. Na základě jejich prožitků také svou reportáž napsal.

Podle vlastních slov šlo Márquezovi o to, aby neupadlo v zapomnění ono surové drama, jež „bohužel představuje jen pouhou epizodu v biblickém holocaustu, který Kolumbii stravuje už víc než dvacet let“. To napsal Márquez před více než dvaceti lety, ale i když dnes jde v Kolumbii o jiné mafiánské kartely, než v době o níž píše, nevyhlášená válka v Kolumbii nadále pokračuje.

Gabriel García Márquez: Zpráva o jednom únosu Přeložil Vladimír Mikeš, Odeon, 256 stran, 259 Kč.