Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jaroslav Róna míří do daleké a snové Patagonie

„Dvaatřicet let se moje výstavy jmenovaly Jaroslav Róna, Obrazy a sochy nebo Sochy a obrazy, řekl umělec na vernisáži své nové výstavy. „Takže poprvé jsem ji pojmenoval jinak: Cesta do Patagonie. Ale obraz s tímhle názvem tu nenajdete.“

7.12.2007
SDÍLEJ:

Jaroslav RónaFoto: Deník/Grzegorz Klatka

Nová expozice jednoho z nejznámějších českých výtvarníků střední generace Jaroslava Róny (1957) je od včerejška otevřena v pražské Galerii Via Art v Resslově ulici na Novém Městě. Proč Cesta do Patagonie? Róna už procestoval pěknou řádku zemí a sám o sobě píše, že když se vrátil z cest, „žena ho z pochopitelných důvodů opouští a on je opět sám, jako předtím, když byl také sám.“ Patagonie je pro něj nejvzdálenější zemí, posledním výběžkem obydleného světa, odkud je to už jen kousek od Antarktidy. Vždycky tam prý chtěl jet, a stejně prý „přijdou události, že se tam budeme muset přesunout,“ tuší Róna s odkazem na pověstnou zmínku Jana A. Bati. „Jsem jeden z prvních autorů česko-patagonské kulturní výměny,“ prohlásil.

Pro návštěvníky Prahy je Róna známý jako autor dnes už světoznámého pomníku Franze Kafky, ale proslavil se také jako člen tria Tros Sketos, které vystupovalo v divadle Sklep a také vytvořilo znělku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech roku 2002.

Róna vystudoval na pražské VŠUP u slavného sochaře-skláře Stanislava Libenského a ve své tvorbě je zároveň sochařem i malířem. Ovšem i jeho obrazy nezapřou vztah k hmotě, k zemitým formám. Příšeří barev a scenérie z jakýchsi neznámých, snových krajin tvoří kulisu temných i sarkastických Rónových výjevů. Tak je tomu i v příznačném Rodinném portrétu (2007), na němž v krajině snu beze světla, bez naděje klečí žena se psem před hromadou lidských lebek. Rńovy krajiny vyjadřují snad touhu po výškách, jsou však zároveň vyjádřením samoty i existenciálních obav. Ani dnes malíř nezapře své mladistvé okouzlení německým, norským i belgickým expresionismem od Ensora přes Muncha po Schieleho.
 
Současná komorní výstava připravená Galerií Via Art v roce umělcových padesátin představuje Rónovy nové práce. Jsou zdánlivě neukotvené v čase a prostoru, svým stylem jsou však zemité a dramatické. Cesta do Patagonie není vyjádřením touhy po úniku, ale lze ji chápat jako existenciální strach, možná i varování. Přes umělcův sklon k sarkastickému humoru, přes odvahu nadsázky vyprávějí Rónovy obrazy o samotě, obavách a pomíjivosti, jsou metaforickou úvahou o smyslu našeho bytí.
 
Jaroslav Róna:
Cesta do Patagonie
Galerie Via Art, Resslova 6, Praha 2. Otevřeno v pondělí 13–19 hod., od úterý do pátku 13–18 hodin do 31. ledna 2008 (od 24. 12. 2007 do 1. 1. 2008 zavřeno).
 
7.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka (vpravo), ministr kultury Daniel Herman a generální ředitel Národní knihovny Martin Kocanda.
2 16

Sobotka chválil ministra kultury za čerpání peněz z EU, vyzdvihl i růst platů

Vlčata ve výběhu vlků Hudsonových
17

V olomoucké zoo vlk pokousal dítě, policie hledá svědky

Odpadní plasty zažijí reinkarnaci. Novou technologii vymyslela třebíčská firma

/FOTOGALERIE/ Česká republika každý rok vyprodukuje více než 600 tisíc tun plastového odpadu. Často se tříděné plasty přetvoří do nových výrobků, doposud ale nebylo možné dále zpracovávat více druhový nevyčištěný odpad.

AKTUALIZOVÁNO

Policie pátrala po dvou dětech z Brna, našla je na letišti v Budapešti

Čtrnáctiletý chlapec a jeho dvouletá sestra z Brna, kteří byli od úterý pohřešovaní, jsou v pořádku. Sourozence našla maďarská policie na letišti v Budapešti.

Český fotbal táhne. Jde o levnou zábavu, prodraží ji až věrnost

/INFOGRAFIKA/ Koupí si dres a šálu, jezdí na každý mač a hltá sebemenší novinky. Zhruba tak vypadá prototyp oddaného fanouška, který žije jen pro fotbal.

AKTUALIZOVÁNO

Kvóty na běžence jsou v pořádku, Brusel pokračuje v řízení i proti Česku

Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku dnes projednává žalobu Slovenska a Maďarska na systém uprchlických kvót. Generální advokát EU Yves Bot vystoupil s názorem, že mechanismus přerozdělování žadatelů o azyl je legitimní a v zájmu Unie. Evropská komise zároveň posunula do další fáze řízení proti Česku, Maďarsku a Polsku kvůli nedodržování kvót.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení