John McClane zdárně vyvázl i z digitální pasti

RECENZE - Smrtonosná past 4.0 nabízí velkolepou podívanou, která aspiruje na titul akční film roku.

28.6.2007

Smrtonosná past 4.0 - Bruce WillisFoto: Bontonfilm

V době, kdy kinům vládnou nehrdinští akční hrdinové jako Jason Bourne, Ethan Hunt nebo Casinem Royale redefinovaný James Bond, se na plátna vrací postava, která vroce 1988 tento posun směrem k realističnosti odstartovala. Policejní detektiv John McClane ze Smrtonosné pasti byl po všech těch heroických Rambech prvním klaďasem, který si v situacích ohrožujících jeho život nijak neliboval, a po akci jevil známky opotřebení (se zaťatými zuby si třeba vyndával střepy z chodidel). T

en starý dobrý McClane (Bruce Willis) se vrací ve čtvrtém pokračování Smrtonosné pasti, aby zachránil zemi před počítačovými hackery. Ti mohou díky bezpečnostním dírám v systému zmanipulovat newyorskou burzu nebo vynulovat vaše konto sociálního pojištění.

S takovými protivníky však John nemůže bojovat pěstmi, jak byl dosud zvyklý. Musí proti nim použít jejich vlastní zbraně, proto mu scenáristé přidělili parťáka v podobě mladičkého hackera Matta (Justin Long).

Archaicky působící McClane se tak ocitá uprostřed digitalizovaného světa: a to nejen v rámci děje, ale i v kontextu výroby filmu, již mezitím dávno ovládla počítačová animace. Přece jen jsme v době, kdy výbuch v akčním filmu nevznikne jinak než kombinací jedničeka nul. Ale i z téhle digitální pasti, která mohla být pro sérii smrtonosnou, John McClane zdárně vyvázl.

Digitální triky naštěstí poetice Smrtonosné pasti neublížily (snad až na nerealistický souboj truck versus stíhačka). Scenáristé staví Johnovi do cesty nejednu překážku – kvůli dopravnímu kolapsu je prakticky nemožné cestovat po městě, kvůli zhroucení telefonní sítě se nikam nedovolá. Kromě toho bojuje i o život své dcery Lucy, která mu slovy „Nejsem McClaneová, ale Gennerová“ nejdřív vzpurně připomíná rozvod rodičů, ale nakonec dokáže, jak se „potatila“.

Smrtonosná past 4.0 zůstává věrna svému softwarově znějícímu názvu. Čtyřka je opravdu jakousi upgradovanou verzí předchozích dílů. Tak jako zůstává stejná podstata Microsoft Windows (nebo jiného softwaru), pouze jsou lehce modernizovány a vylepšuje se především jejich grafické rozhraní, zůstává stejně propocený a zakrvácený John McClane (byť zase o pár vlasů chudší a v tílku se už přece jen stydí ukázat), který skrze zuby cedí sarkasmy, co jen to jde.

Série však dostala rychlejší tempo a svěžejší obrazový háv včetně záběrů skrze módní modrý filtr. Že bude snímek režiséra Lena Wisemana opravdu stylový, je zřejmé už když typickou úvodní znělku společnosti Twentieth Century Fox naruší pohasínající světlomety. Akční scény jsou tak originální, jak jen dlouhá historie žánru ještě dovoluje. Ať už je to přestřelka skrze dveře, nebo když McClane sejme autem vrtulník, jedná se o akci scenáristicky promyšlenou, ale především skvěle nasnímanou (výskok muže z vybuchující helikoptéry). Snad jen hlavnímu záporákovi chybí větší charisma. Timothy Olyphant jako Thomas Gabriel prostě nemůže konkurovat předchozím zloduchům Alana Rickmana a Jeremyho Ironse.Zato od Gabrielovy pobočnice Mai, s níž se John rve pěkně po chlapsku, dostane pěknou nakládačku. Čtvrtá Smrtonosná past zkrátka představuje báječnou podívanou a aspiruje na titul akčnífilm roku.

Smrtonosná past 4.0

Live Free or Die Hard, akční thriller, USA 2007, režie: Len Wiseman. Hrají: Bruce Willis, Timothy Olyphant, Justin Long, Maggie Q, Kevin Smith. Premiéra: 28. 6. 2007.