Nejen, že tak můžeme sledovat vývoj malířovy tvorby od počátků, které se zcela podřizovaly doznívající secesi, přes hledání vlastního stylu, až po typickou ladovskou kresbu, geniální ve své zdánlivé jednoduchosti. Monumentální monografie byla představena v minulých dnech na Mezinárodním knižním veletrhu Svět knihy v Praze.
Tvůrci monografie, nazvané prostě Lada, Jiří Olič, Lev Pavluch a Polana Bregantová si dali záležet, aby kromě známých ladovských motivů a témat shromáždili téměř všechnu malířovu volnou tvorbu.
Nejstarší dochovaný Ladův obrázek pochází z roku 1900 a z celého umělcova tvůrčího života kniha reprodukuje téměř devět stovek děl od kreseb, ilustrací, vlastních knih, novinových seriálů, kresleného humoru, scénických a kostýmních návrhů až po volnou tvorbu. Kniha je v mnohém směru objevná. Nejen že dosud nejpodrobnějším způsobem mapuje nejrůznější oblasti malířovy tvorby, ale odhaluje i dosud neznámá díla a údaje. Například se dosud tradovalo, že existuje maximálně 400 obrazů Ladovy volné tvorby, ale do knihy se jich podařilo reprodukovat asi 450. Přitom některá díla nebyla vědomě zařazena a kolem stovky jich ještě zůstalo autorům nepřístupných v soukromých sbírkách. Přitom mnohá díla jsou zde reprodukována vůbec poprvé.
Unikátní je třeba velký barevný obrazový seriál Jak se dělají noviny z roku 1928, který po dlouhá desetiletí zdobil mansardu vydavatelství Melantrich. V tomto vydavatelském domě totiž Lada po dlouhá léta působil jako redaktor novinové přílohy Kvítko. Už při pouhém prohlížení knihy čtenáře zaujme, kolikrát se Lada vracel ke svým oblíbeným tématům, jako byly hospodské rvačky, zabijačky, hastrmani (např. 35 variant), ponocní, jesličky, vesnice a krajiny v různých ročních obdobích od jara do zimy.
Ladova monografie je bezesporu jednou z největších původních českých knih věnovaných jedinému umělci. Kromě 873 číslovaných reprodukcí děl obsahuje na 70 detailů, a to vše je doplněno čtyřmi desítkami dokumentárních fotografií z umělcova života. O stále živém Ladově odkazu svědčí i zpracování jeho děl, ať už jde o Kocoura Mikeše, Bubáky a hastrmany, či jeho Říkadla, pro animované filmy, ale také stále nová vydání jeho vlastních knih, stejně jako knih jím ilustrovaných.
Textová část se podrobně věnuje malířovu hledání a nalézání originálního stylu a jeho uplatnění v nejrůznějších oblastech. Pozoruhodná je například kapitola o Ladově neexistující vesnici. Jsou to pochopitelně jeho rodné Hrusice, ale malíř do nich promítal neexistující idylu, která žila jen v jeho snu, svou nostalgii a melancholii. Takové Hrusice, kde je dnes v jeho někdejším domě malířův památník, zřejmě nikdy nebyly; nicméně obdivovatelé Ladova díla jeho nostalgické Hrusice milují, ostatně podobně, jako čtenáři milují neexistující idylu dětství v Babičce Boženy Němcové. Velkolepá monografie byla chystána k loňskému Ladovu jubilejnímu roku (120 let od narození a 50 let od úmrtí), ale vychází opožděně.
Jiří Olič, Lev Pavluch, Polana Bregantová: Lada
Nakladatelství Slovart, 796 stran, cena 2990 Kč