VYBERTE SI REGION

Šťastný návrat Josefa Čapka

Praha /RECENZE VÝSTAVY, FOTOGALERIE/ - Výstava díla Josefa Čapka (1887–1945), kterou hostí Jízdárna Pražského hradu, představuje malíře jako mnohostranného tvůrce, i jako autora literárních i dramatických děl. Především překvapí obrovskou šíří, bohatstvím exponátů a objevností Čapkova díla, jež tvoří významnou součást nejen české avantgardy. Velkolepá retrospektiva v Jízdárně zkrátka nově objevuje malířovo dílo!

13.10.2009
SDÍLEJ:

Retrospektivní výstavu Josefa Čapka najdete v Jízdárně Pražského hradu Foto: Pražský hrad

Koncepce výstavy, jak ji připravily komisařka výstavy Simona Vladíková a kurátorka (i autorka katalogu) Pavla Pečinková, tematizuje nejen známější okruhy Čapkova díla, jako jsou práce z období kubismu, protiválečná tvorba či dětské náměty, ale odkrývá méně známé oblasti autorova díla. Zpřístupňuje i díla dosud nevystavovaná či vystavovaná naposledy v roce 1946, či díla považovaná za ztracená.

Jde dosud o nejvýznamnější a nejrozsáhlejší retrospektivu malířova díla (vystavena je tisícovka děl včetně kreseb, rukopisů, knih či scénických návrhů, plakátů atd.). Přitom velká výstava (i když méně rozsáhlá) se konala v Jízdárně Pražského hradu před dlouhými třiceti lety.

Na aukcích Josef Čapek „frčí“

Na aukcích českého výtvarného umění patří díla Josefa Čapka k nejvyhledáva­nějším a nejoceňovanějším. Rovněž grafická tvorba a knihy s jeho nezaměnitelnými obálkami jsou dlouhodobě vyhledávány sběrateli.

V obecném povědomí byl však Josef Čapek vnímán spíše jako autor pro děti, a to zejména díky svému Povídání o pejskovi a kočičce. Ostatní jeho výtvarné dílo zůstávalo víceméně v pozadí, podobně jako jeho pozoruhodné dílo slovesné, které nezaslouženě stálo ve stínu literárně slavnějšího bratra Karla.

Tvorba známá i neznámá

Co lze především na výstavě uvítat, je fakt, že podstatná část výstavy představuje méně známou, či dokonce zcela neznámou autorovu tvorbu. Podařilo se pro ni totiž získat i díla z řady soukromých sbírek.

Nápaditá instalace zabírá rozlehlé přízemí Jízdárny i její balkon. I když hned při vstupu návštěvníka zaujmou Čapkovy mladistvé práce, podstatné jsou ohlasy Čapkova pobytu ve Francii. Záhy po roce 1910 začíná Čapkovo období kubismu, v němž vytvořil zcela zásadní díla.

Čapek byl neustále v tvořivém dialogu (ale i ve sporu) nejen se svou generací, ale především s moderním světovým uměním (např také s německým expresionismem). „Čapek bývá interpretován jako pionýr kubismu, který bohužel nedokázal držet krok s meziválečnou avantgardou a zaostal na konzervativních pozicích. Já si Čapka naopak cením proto, že dokázal odolat svůdným utopiím, neopíral se o kolektivní programy a manifesty a šel osamoceně svou cestou kulhavého poutníka,“ říká o něm kurátorka Pavla Pečinková.

Fantomy a úžas

Ústřední kóji v přízemí dominuje kubistický olej Kolovrátkář z roku 1913. Ten je nejen výsostným dílem kubismu, ale také osobním vyznáním Čapkova zájmu o „obyčejného“ člověka (mimo jiné se v raném dětství chtěl kolovrátkářem stát), zájmu, který je ostatně společný oběma bratřím Čapkům.

Mezi nejobjevnější části expozice bezesporu patří oddíly Fantomy, který reflektuje údobí první světové války, a následující Úžas. Kurátorka oddíl Úžas uvádí Čapkovým citátem (1919): „O to mi šlo, abych od nepoznatelna zavedl všecku svou pozornost na jednoduchou pravdivost a jsoucnost věcí, nejbližších denímu člověkovu životu.“

Ostatně celá výstava, v níž je výtvarné dílo neustále konfrontováno s citáty z Čapkova literárního díla či korespondence, zvýrazňuje vzácnou konzistenci Čapkovy osobnosti, jak se jeví ve všech oblastech jeho tvorby.

Přínos architekta výstavy Miroslava Vavřiny je velmi účinný např. v instalaci Čapkovy tvorby meziválečného období, kdy se malířovo dílo rozbíhá do největší šíře a různých oblastí – zde návštěvník prochází mezi obrazy jako poutník labyrintem.

Nezanedbatelné jsou exponáty na balkoně, kde jsou i makety scénografických návrhů, ale také rukopisy i kresby, které vznikly v koncentračních táborech. V Bergen-Belsenu bohužel krátce před koncem války zastihla v dubnu 1945 Josefa Čapka smrt. Jak dalece Čapkovo dílo přerostlo svou dobu, dokazuje současná objevná výstava mimořádně šťastným způsobem.

Josef Čapek, Jízdárna Pražského hradu

Pořádá Správa Pražského hradu a Východočeská galerie v Pardubicích

Komisařka výstavy Simona Vladíková, kurátorka Pavla Pečinková, architekt Miroslav Vavřina, katalog vydala Galerie Sklenář, partner výstavy

Otevřeno do 17. ledna 2010 denně 10–18 hodin

Vstupné 180, snížené 110, rodinné 250 Kč.

PETR KOVAŘÍK

13.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Rakušané volí v opakovaných volbách nového prezidenta

Vídeň - V Rakousku začalo opakované druhé kolo prezidentských voleb. Voliči si vybírají mezi nezávislým kandidátem podporovaným stranou Zelených Alexanderem Van der Bellenem a členem pravicově populistické Svobodné strany Rakouska (FPÖ) Norbertem Hoferem. Květnové hlasování, v němž zvítězil Van der Bellen, kvůli formálním chybám při sčítání hlasů zrušil ústavní soud.

Duka slouží mši k otevření německy mluvící farnosti v Praze

Praha - V souvislosti s otevřením farnosti německého jazyka v Praze na Novém Městě bude dnes pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka sloužit od 11:00 mši v kostele sv. Jana Nepomuckého Na Skalce. Německou farnost zřídil Duka k 1. říjnu, důvodem byl růst německy hovořící komunity a snaha o obrození staleté přítomnosti německého kulturního živlu v hlavním městě, uvedlo na webu pražské arcibiskupství.

Soud nařídil francouzskému meštu Publier odstranit sochu Panny Marie

Paříž - Město Publier na východě Francie dostalo od soudu nařízeno, aby odstranilo z parku sochu Panny Marie. Důvodem je celostátní zákaz vystavování náboženských symbolů na veřejných prostranstvích. Informoval o tom zpravodajský server BBC News s odvoláním na starostu města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies