VYBERTE SI REGION

Stříbrné období Lubo Kristka vyvrcholí výstavou v Londýně

Podhradí nad Dyjí – Kdyby žil v Praze, byl by zřejmě jednou z největších postav možná nejen tuzemského sochařství, mistrem asambláže a tvůrcem i aktérem neotřelých performancí. V Podhradí nad Dyjí, kde po svém dlouhodobém pobytu v Německu i tvorbě v ateliéru u Salvatora Dalího, poslední roky žije a tvoří, se musí devětašedesátiletý Lubo Kristek potýkat s přehlížením velkých kulturních rubrik, ale někdy i s nepochopením místních.

24.3.2011
SDÍLEJ:

Stříbrné období umělce Lubo Kristka má vyvrcholit výstavou jeho třináctidílné série zobrazující proměny Krista. Uskutečnit by se měla v Londýně. Foto: Deník/Daniel Smola

Přesto se nezadržitelně blíží k vrcholu svého „stříbrného období“. Tvorba ze stříbra ho s přestávkami drží už skoro čtyřicet let. A snad ještě letos by měla vyvrcholit výstavou jeho třináctidílné série obměn Krista. Stříbrné sošky o výšce osm centimetrů jsou dosud nevídanou přehlídkou vtělení Krista v člověka se všemi jeho slabostmi, nedostatky a hříchy.

„Bohužel teď mě moje stříbrné období chytlo v době, kdy je stříbro nejdražší,“ usmívá se nad malými soškami umělec.

Každý má v sobě Krista

„Ve třináctidílné sérii jsem sice tvrdým kritikem společnosti deformující Krista, která stále nechápe, že tím deformuje sebe, na druhou stranu ale neberu lidem jejich víru. Některá vyobrazení mohou burcovat. Chtěl jsem ukázat, že Krista v nějaké formě má v sobě každý z nás a to, jak jsem ho vytvořil ze stříbra já, z něj děláme my sami. Lidé,“ popisuje základní myšlenku série Kristek.

První figurku vytvořil před 40 lety

První figurkou Krista, svázaného pouze lany, vytvořil už skoro před čtyřiceti lety. Lana mají přitom představovat spoutání nynější společnosti nejrůznějšími konzumními „výdobytky“, jak je u Kristkovi tvorby časté. V celé sérii přitom není jediný Kristus ukřižovaný na kříži. „Kříž u mě neuvidíte, nemám glejt na to, abych Krista znovu křižoval. Nechci ani kritizovat církev, ta se sérií nemá nic společného,“ doplňuje tvůrce.

Kříž u mě neuvidíte

Prvního stříbrného Krista ze série, tehdy tedy spoutaného lany a se srdcem z českého granátu, dostala už před lety Kristkova nynější manželka Iveta. Pak následovala dvacetiletá pauza, kdy se ale sem tam v Kristkově díle stříbro znovu objevilo. Má třeba přichystanou stříbrnou plastiku symbolizující obličej a svatozář, které přijdou vsadit do dřevěné sochy. Celá plastika se bude jmenovat Kosmos, Aureola a Monstrance světla. Obličej se svatozáří váží jeden a půl kilogramu, jde o masivní lité stříbro. „Někdo by možná řekl, že jsem při dnešní drahotě blázen. Samozřejmě: mohl bych to udělat z jiného materiálu, mohl bych to udělat duté… Já ale všechno dělám v takzvané ztracené formě, všechno dělám jen jedenkrát, v originále,“ je si svou cestou jist Kristek.

Jediný originál

Třináctidílná série proměny Krista počíná číslem 0/12 a končí 12/12. Názvy jednotlivých sošek si pohrávají s tajemnem – třeba Srdce žalářníka, Falická víra, Poslední naděje… S narůstajícím číslem se i Kristus čím dál víc mění a metamorfuje do své stále hrozivější tělesné podoby. Každá soška je přitom originál, umělec vždy z přechozí formy použil jen jednu její část. Třeba hlavu, hrudník, ruku. Všechny ostatní vytvořil znovu od začátku.

Poslední je Antikrist

Poslední soškou je po všech možných i nemožných transformacích Krista vyobrazení Antikrista. Ten bude mít, podobně jako blanokřídlý hmyz, dvě vrstvy křídel vyrobených ze zlata a ohavnou hlavu z lebky skutečně existujícího malého hlodavce. V jedné ruce drží kříž, v druhé už vězeňskou kouli na řetězu. Symbol spoutání.

Kristek nevylučuje, že přestože sošky Krista před veřejností dosud tají, uskuteční se výstava celé série časem i v Česku. „Chtěl bych si dojednat s londýnskou galerií, kde bude kompletní série poprvé vystavena, že pak cyklus obměn Krista vystavím i jinde. Třeba i v Česku,“ dodává.

Autor: Daniel Smola

24.3.2011
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies