VYBERTE SI REGION

Troška: Drdovy pohádky jsem ukradl

Ostrava - Režisér Zdeněk Troška se po sérii komedií Kameňák znovu vrátil k milovanému pohádkovému žánru. V návaznosti na úspěšné tituly O princezně Jasněnce a létajícím ševci a Z pekla štěstí znovu sáhl po předloze Jana Drdy.

5.3.2008 1
SDÍLEJ:

Zdeněk Troška jako pohádkový králFoto: DENÍK/Klára Alešová

Výsledkem je nová filmová pohádka Nejkrásnější hádanka s Janem Dolanským v hlavní roli.

Drdovy pohádky se staly už poněkolikáte předlohou vašich filmů. Proč?

Pohádky pana Jana Drdy miluji od dětství. S jeho knihou pohádek jsem se seznámil v první třídě na pionýrském táboře, kterou jsem ukradl, a ta knížkaměprovází dosavadním životem. Jeho prózamě zaujala tím, že je obrovsky člověčí, nádherná a pohodová. A navíc s ilustracemi Josefa Lady je to poklad dětské literatury. Už dříve jsem podle jeho předlohy natočil Jasněnku a létajícího ševce a Českého Honzu, který se v kinech jmenoval Z pekla štěstí. A nyní jsme dali dohromady další dvě Drdovy pohádky.

Vzpomenul jste Josefa Ladu, který ilustroval Drdovy pohádky, a i kameramanovi Davidu Ployharovi učarovalo kouzlo jihočeské romantické přírody. Nicméně, když dneska běží na televizních kanálech všechny pohádky americké produkce, které jsou o hodně drsnější než vřelé české pohádky,věříte, že zhýčkané malé publikum ještě zaujmete tímto druhem filmu?

Tato otázka je nasnadě. Ale odpověď je samozřejmě jiná: reakce těch, kteří už viděli náš nový film, je naopak úžasná. Obrovské nadšení, že se vracíme k líbezné a hodné, omalovánkové pohádce, jak říkám, proti těm hrůzám, které knám přicházejí ze Západu, kde je samá agrese a krev. Vždyť vezměte si jenom animované filmy, kde se ty příšerky mezi sebou jenom mydlí. Takže vědomě proti tomu dělám tyto věci, aby si všichni uvědomili, že film může být bez krve a násilí. V Nejkrásnější hádance není kapka krve ani žádná mrtvola. Ale díky lidem, jako byli Josef Lada, Jan Drda, František Kožík, Marie Kubátová či Václav Čtvrtek, tak pohádka velice zjemněla. Vědomě jsem navázal na české filmové pohádky minulých let, neboť na FAMU jsem byl žákem pana Bořivoje Zemana, který podle mého názoru dal základ české klasické filmové pohádce, kterou pořád všichni ctí a berou za svou.

Jak se vám sháněly peníze na pohádku, pod níž jsou jako koproducenti podepsáni Nova a Barrandov?

Řeknu to naprosto upřímně. Jde o to, do jakého klanu patříte, čili ke které skupině kamarádíčků v showbyznysu patříte. Když nepatříte k žádnému, máte prd, velebnosti, jak říká jedna postava z jednoho mého filmu. A vzhledem k tomu, že do žádné nepatřím, ani k panu Vachlerovi a jeho company a nikomu jinému, tak shánění peněz na Trošku je velice svízelné. Jedině díky tomu, že Barrandov projevil zájem o tento scénář a Televize Nova by byla ráda, kdybych natočil novou sérii těch velkých štědrovečerních pohádek, takže jsme mohli natáčet. Natáčíte pohádky, divácký úspěch mají vaše lidové veselohry.

Pokud vím, ale patříte k lidem velmi vzdělaným, sečtělým, spíše intelektuálům, kteří jsou orientováni hodně na kulturu a umění Francie. Neuvažujete o natočení nějakého jiného filmového žánru do budoucna?

Mám doma připravený scénář krásného divadelního kusu Alberta Camuse Nedorozumění, stejně jako Greenovu adaptaci jeho hry Jih, scénář jsem nazval Odejít před svítáním, což je viscontiovská freska, kterou jsem měl připravenou už k natáčení, ale bylo mi řečeno, že je to ušlechtilá nuda. Nikdy bych ale rozhodně nechtěl dělat film – ponory do hlubin feťácké duše. To nechť dělají mladší kolegové. Spíše chci dělat pohádky a „bejkárny“ pro lidi. Vždycky jsem si myslel, když jsem studoval, že budu dělat filmy jako Václav Krška – Stříbrný vítr či Měsíc nad řekou, anebo Petr Weigel, který zfilmoval opery a balety. Podívejte a já – nejdříve jsem se nemohl dostat z kravína ven, pak jsem se pohyboval mezi strašidly ve mlejně. Život je úplně o něčem jiném. Proto moje duše je pohlazena tím, žemohudělat operní režie.Vposlední době ve Státní opeře Bizetovu Carmena Dvořákovu Rusalku, kterou jsem také režíroval v Košicích,kamměpozval současný šéf tamní opery Peter Dvorský.Anyní chystám pro České Budějovice Čarostřelce, na Ukrajině opět Rusalku, kterou budu zřejmě inscenovat také v Petrohradě,možná ještě v Aténách, a v jednání je ještě jedna poměrně exotická země v Jižní Americe, ale nerad bych to zakřikl. Ale především chci dělat české záležitosti pro české lidi.

Není vám líto, že Juraj Jakubisko nyní natočil Čachtickou paní, téma, o kterém uvažujete už řadu let?

Počkejte, můj čas ještě přijde. Teď si počkám, až proběhne premiéra Jakubiskovy Čachtické paní, no a třeba za tři roky to natočím. Už se o to zajímal jeden bohatý pán, který se dozvěděl, že mámpřipravený filmový scénář Nižnánského bestselleru nebo řekněme hororu jako celovečerní film, ale také coby televizní seriál, tak jsem mu řekl, že to nebude stát 300 milionů, ale rozhodně méně, takže věřím, že se mi to v budoucnu také určitě podaří.

Autor: Břetislav Uhlář

5.3.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies