Vánoce nejsou Vánoce bez toho, koho máš rád

HUDEBNÍ RECENZE - Alba s vánoční tematikou letos vydali Aretha Franklinová, Al Jarreau a Enya.

16.12.2008

EnyaFoto:

Po Tonym Bennettovi a Sheryl Crow se rozhodli do letošní hudební nadílky zapojit také soulová diva Aretha Franklinová, jazzman Al Jarreau a ledová královna popu Enya.

Jejich přístup k tématu je diametrálně odlišný, jedno však mají společné: všichni svou novou muziku naplnili pohodou, radostí a láskyplnou atmosférou, protože – jak se praví v jedné z Arethiných písní – Vánoce nejsou Vánoce bez toho, koho máš rád.

Aretha zpívá, až se pálí cukroví

Je vskutku s podivem, že královna soulu a umělkyně, která byla nedávno vyhlášena nejlepší zpěvačkou rockové éry, natočila svou první vánoční desku až v šestašedesáti letech. Ona sama to zdůvodňuje neustálým odmítáním ze strany nahrávacích společností, které ji opakovaně odbývaly se slovy, že vánoční alba se špatně prodávají. V letošním roce se však zábavní průmysl ustrnul a dovolil této klíčové osobnosti černošské hudby, aby konečně vydala své vymodlené CD This Christmas. Že má Aretha Franklinová energie a talentu na rozdávání i v důchodovém věku, to dokazuje už v úvodní melodii Angels We Have Heard On High. Málokdo dokáže vzlétnout do takových výšin lidského hlasu jako právě ona. Ne nadarmo ji uctívají všechny její popsoulové následovnice, Whitney Houstonovou počínaje a Beyoncé konče.

Těmto dámám však Aretha suverénně vypaluje rybník v klasické árii Ave Maria, kde předvádí podobnou pěveckou jízdu, jako když v roce 1998 na slavnostním předávání cen Grammy zaskočila za nemocného Luciana Pavarottiho v skladbě Nessun Dorma. Rozpustilé scénky mezi jednotlivými písničkami („ahoj, zlato, co bych dělala, peču, jé, musím končit, pálí se mi cukroví“) nemohou velikost jejího nadání nijak zmenšit.

Tichá noc v zimní zahradě

Když už se bavíme o nadání: další adept na nejlepší album letošních Vánoc, osmašedesátiletý Al Jarreau, bývá díky své dokonale propracované a nesmírně komplikované technice zpěvu mnohými považován za návštěvníka z jiné planety. Na albu Christmas se Jarreauovi pro ukázku těchto jedinečných schopností otevřel nebývale velký prostor.

Staleté skladby O Come All Ye Faithful (Adeste fideles) a Hark The Herald Angels Sing k složitému vedení hlasů přímo vybízejí. A má-li interpret možnost pracovat s tak schopnými partnery, jako je vokální soubor Take 6, promění se v překrásnou zimní zahradu i poněkud zprofanovaný hit Irvinga Berlina White Christmas. V zimní zahradě se možná narodila irská skladatelka, zpěvačka a pianistka Enya, jejíž nové CD And Winter Came… není ani tak příspěvkem k vánočnímu veselí, ale spíš poctou celému zimnímu období. Kromě Tiché noci, zpívané v keltštině pod názvem Oíche Chiúin, je album plné autorských písní, které tato tajuplná a těžko zařaditelná hudebnice opět složila se svým věrným tvůrčím týmem – textařkou Romy Ryanovou a aranžérem Nickym Ryanem. Nahrávka vznikala dva roky, a i když byla nejprve skutečně zamýšlena jako kolekce vánočních písní, postupně se z ní stala další, v pořadí sedmá řadová deska Enyi.

Bude-li se prodávat stejně dobře jako ty předešlé, začne Enya brzo šlapat na paty svým jediným irským rivalům – skupině U2.

Aretha Franklin: This Christmas
Warner Music 2008