Michal Viewegh v rodinném balení

RECENZE - Známý spisovatel napsal první knihu pro děti, která je zároveň i pro dospělé

26.11.2007 1

Michal VieweghFoto: Deník/Dagmar Humpolíková

Michal Viewegh se už v roce 1998 na přebale Zapisovatelů otcovský lásky omlouval své dceři, že chtěl napsat dětskou knížku, ale zase mu z toho vyšel ironický román pro dospělé. K původnímu plánu se dostal až nyní; jenže dcera mezitím dospěla, a tak spisovatel věnoval knihu svým dalším dvěma ratolestem z druhého manželství.

Předsevzetí ovšem nesplnil tak bezezbytku. Vieweghova první dětská knížka totiž není jen pro děti, je také – a to docela podstatně – určena i rodičům. Viewegh totiž umí překvapovat, minimálně co se týče žánru. Přišel s literárními parodiemi, fejetony, románem pro ženy, kolektivním románem (Tři v háji), detektivkou, s „dvojkou“ (Báječná léta s Klausem), deníkem a nejnověji s pohádkami sázenými dvojím typem písma.

Klasickou černí jsou tištěny pasáže pro děti, modrou kurzivou pak necenzurované doušky pro dospělé předčitatele.

Liga mistrů

Dle vlastní rodičovské zkušenosti volil spisovatel pohádky – spíše bychom řekli úsměvné momentky z rodinného života – dostatečně stručné, jež lze přečíst do deseti minut. „Mnoho autorů pohádek totiž samolibě předpokládá, že unavený rodič večer po návratu z celodenního zaměstnání dětem ochotně přečte šestnáctistránkový text,“ píše Viewegh a dodává: „Znám dobře bezmoc otce, jehož dítě si deset minut před začátkem finále Ligy mistrů vybere Andersenovu Ledovou královnu.“

Příběhy Krátkých pohádek pro unavené rodiče vyprávějí o čtyřleté Sáře, dvouleté Báře a jejich rodičích. Maminka je lékárnice a tatínek známý herec (ani tady Viewegh neopustil svou privátní reality show, hravé surfování mezi autobiografií a fikcí). Dozvídáme se, jak se rodiče seznámili, jak se jim narodily děti a jak všem začaly starosti. Holčičky jsou zvídavé; odpovídat po probděné noci na otázky typu „Kolik váží práškovací letadlo bez prášku?“ však nevydrží ani herec, a tak chodí tatínek dospávat za komín.

Občas autor totiž vtipně naladí výchovnou notu s „trochou citového vydírání“.

Vánoční joint

Vyprávění vrcholí v čase Vánoc, během nichž maminka s dcerami vmanévrují tatínka „bezpapíráka“ konečně k oltáři. Melodramatický motiv zvládl Viewegh s lehkostí sobě vlastní, stejně jako dokázal odlehčit tíhu svátků klidu a radosti. „Koho serou Vánoce, ať přijde na panáka!“ zavelí tatínek poučen novodobými romantickými komediemi a všechna santaclausovská strojenost končí v oparu vánočního jointa (to vše samozřejmě modrou kurzivou či mezi řádky).

Poslední kapitola, tentokrát už s opravdovým andělem, je pak určena výhradně rodičům, „aby naše rozmazlené děti viděly, že nemusí vždycky dostat všechno“. I v „pohádkách“ si Viewegh vystačil s všedností. Nepotřeboval žádné prince, draky ani zrůdy z vesmíru, vsadil na dobře odpozorované situace ze života a zábavnou literární hru se dvěma hlasy.

Jen se nemohu zbavit pocitu, že ji hrál trochu víc pro rodiče. Nejsem si tudíž jistý, zda to, co zbyde po odečtení modré kurzivy, nebude pro dnešní, vizuální kulturou zhýčkané děti trochu málo.

Michal Viewegh: Krátké pohádky pro unavené rodiče,

ilustrovala Radka Folprechtová,