VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlčí zpráva o Františku Vláčilovi

KNIŽNÍ RECENZE - Napsat životopis Františka Vláčila, subtilního filmaře, jehož tvorba přesáhla horizonty domácí kinematografie, jistě není snadné.

10.6.2008
SDÍLEJ:

Z obálky knihy o Františku VláčiloviFoto: Reprofoto: Deník

Šárka Horáková, mladá scenáristka a dokumentaristka (Jméno, Vizovická Mata Hari, Ploština – krvavá paseka) se o to pokusila. A i ona v úvodním slovu přiznala: „Ztratil se v momentě, kdy jsem chtěla sestavit příběh jeho života. On se totiž velmi málo děl… děl se… výjimečně a směrem dovnitř, jaksi…“ Přesto došla až k cíli a na pultech tak můžeme najít její literární experiment či osobitou variaci na téma Vláčil, kterou nazvala Podobenství o Františku Vláčilovi (vydalo nakladatelství XYZ).

Bylo jasné, že kniha o neuchopitelném filmaři si žádá i velmi originální a odvážný klíč. Autorce k němu pomohla vlastní filmařská zkušenost, díky ní si mohla troufnout vyprávět o režisérovi Markety Lazarové prostředky samotného Vláčila – pomocí obrazů. Horáková rozčlenila jeho příběh na krátké kapitoly, jež mají svou vnitřní stavbu, a propojila je nápaditou metaforou převzatou z Vláčilovy Markety – obrazem vlků. Každý posun v režisérově životě, úspěchy či pády, zoufalství i štěstí její vlci bedlivě stopují.

Díky tomu vznikla originální výpověď poskládaná z Vláčilových myšlenek či spíše jejich torz, vzpomínek jeho spolupracovníků, úryvků z filmů a fotografií. Autorka si neklade nárok na úplnost, doznává, že svou knihou jen položila otázku, v níž budou pokračovat i jiní: „František Vláčil?“

Přesto se jí podařilo výběrem faktů, obrazů a vzpomínek pamětníků podat zajímavou zprávu, jež poměrně trefně dokumentuje režisérův celoživotní zápas o život i o svébytné filmové umění, jež v jeho případě naráželo na řadu překážek. Horákové kniha se nevyhýbá žádné z nich – ani tomu, jak je Vláčil řešil („Rum mi strašně pomohl, musel jsem se setkávat s nesmírně nebezpečnejma lidma, to mě zachránilo, ale bohužel se mi to stalo osudem.“) To už sváděl Vláčil boj se soupeřem, kterého nemohl porazit – se socialistickou realitou a postupující normalizací. Ale také se svým soukromím – nechtěl šidit rodinu, své ženy a děti, ale jeho umělecké motto se poněkud míjelo s realitou, kterou si žádala obživa rodiny: „Člověk má tvořit a musí se těšit z toho, co dělá, nezáleží na prebendách, musím věřit tomu, co dělám!!!“

Experiment

Kniha připomíná Vláčilovy spřízněné duše (Vladimír Körner, Jan Kačer, Věra Galatíková) a je poutavá i po vizuální stránce. Pasáž přibližující poměry na politické scéně a filmovou cenzuru počátku 60. let má černý rastr a některé klíčové věty a promluvy stojí samostatně mimo ostatní text. „Vlčí“ vstupy („Vlci větří nebezpečí“) jsou odděleny tučným písmem. A tak, i když jde vlastně o autorský experiment na téma František Vláčil, leccos se z něj o objektu Šárky Horákové dozvíme.

Na knihu o originálním filmaři (a na své pochybnosti o zvoleném klíči) byla sama. Stejně jako tvůrce nejlepšího českého filmu všech dob, Markety Lazarové. I on byl – řečeno slovy autorky – prakticky celý život „sám na svůj mráz…“

Autor: Jana Podskalská

10.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čistírna odpadních vod na Císařském ostrově v Praze.

Dejvice i Letnou trápí zápach. Může za to čistírna odpadních vod

Kybernetický útok, ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
12 8

Ukrajina hlásí kyberútok. Nebezpečný email se šíří světem, zasáhl i Česko

Stříbrný tým z Eura pohledem vedoucího: Pohodář, srdcař i dva mimozemšťané

Je to takový renesanční muž českého reprezentačního áčka v malém fotbale. Stará se o chod týmu jako jeho vedoucí, trénuje gólmany, do toho na mistrovství Evropy v Brně zajištoval komunikaci se zahraničními účastníky.

Pohledem Stanislava Šulce: Kouzelný bankomat

Bankomat slaví abrahámoviny. Podle různých anket jde o jeden z nejdůležitějších vynálezů minulého století a dodejme, že také jeden z nejkouzelnějších. Krom toho, že definitivně odtrhnul člověka od nutnosti mít peníze doma ve štrozoku, kouzelný je také proto, že se za těch pět desítek let takřka nezměnil.

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: viděl jsem, jak ho surově mlátí, tvrdí svědek

Smrt ústeckého bezdomovce Jaroslava Dvořáka začala šetřit krajská kriminálka. Přihlásil se jí mladík, který viděl, jakým způsobem bývalý hokejista zemřel. Redaktor Deníku mluvil se svědkem, ještě než se přihlásil na policii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies