Vinohradský Vojcek bez slabin

DIVADELNÍ RECENZE - Daniel Špinar představil svou první inscenaci v Divadle na Vinohradech.

23.4.2009

Martin Stropnický a Václav Vydra v divadelní hře VojcekFoto: Divadlo na Vinohradech

Na obnaženém jevišti Divadla na Vinohradech stojí obrovský billboard, na kterém blondýna s širokým americkým úsměvem a telefonem u ucha vysílá publiku vzkaz: Hello, everyone! S obrazem v mýdlových barvách kontrastuje hrubé kovové lešení a prázdný prostor, ve kterém co minutu ze stropu spadne kapka vody. Prostředí surové, nehostinné a plné prázdnoty, která sálá jak z růžových rtů ženy na plakátu, tak z železných trubek, a která zabíjí lidskou duši.

Tento téměř apokalyptický obraz, kterému vévodí rozesmátý kýč, je to první, co diváka atakuje při vstupu do hlediště. V zápětí se na jeviště vřítí Blázen (Michal Kern) – s trhavými pohyby těla a prostým, ale zároveň dojemným výrazem zběsile tleská a pokřikuje na diváky – podobně jako žena za ním – své veselé Ahoj! Hraje si s publikem jako s pozlaceným zdobením divadla, kterému sem tam utrhne kuličku.

Kromě odcizeného prostoru využívá režisér Daniel Špinar pro svou první inscenaci na velké scéně velmi precizní práci s hercem. Nenajde se tu herecká slabina. Pavel Batěk hraje Vojcka jako plachého a zakřiknutého poctivce, který je nemilosrdným okolím dohnán k vraždě. Přesnou mimikou a gesty dokáže Vojcka vykreslit jako obyčejného člověka, jehož závěrečný čin se nejeví jako posednutí nemocné a zdevastované mysli, ale jako logický výstup
z prázdnoty. Postava Vojcka spolu s Bláznem, který tvoří jeho alter ego nebo chceme-li metaforu jeho (i naší) skomírající mysli, nejvíce využívají Špinarův cit pro detail (někdy možná až příliš naturalistický). Vojcek svou oběť nejprve rituálně omyje, pak se mazlí s její mrtvolou a nakonec se sám smýká v malinké plechové vaničce, aby smyl krev a hřích.

Podobně naivní jako Vojcek je i Marie (Lucie Štěpánová). Křehká bytost, která s sebou vláčí kočárek s dítětem jako kačera, není schopná uvážit důsledky svého chování. Její fyzická touha po mužném plukovním tamborovi (Michal Novotný) se obrátí proti ní v okamžik jejího naplnění – po drastické souloži ji voják odhodí na zem jako použitou tretku. Individuality postav jsou zničeny uniformním okolím, které reprezentuje dusot vojáků, kteří v řadách disciplinovaně křižují jevištěm a vzbuzují hysterické vášně davu. Kolektivní scény orgií působí jako Vojckovy halucinační představy pekla. Rudě nasvícené postavy, které se oddávají sexu a pití, se svíjejí v tanci, oči ženy na billboardu se podbarví krví a z veselého pozdravu hello se rázem stane hell (peklo).

Georg Büchner: Vojcek
Překlad Ludvík Kundera, režie Daniel Špinar, scéna Henrich Boráros, kostýmy Linda Boráros, hudba Tomáš Pálka, pohybová spolupráce Irina Andreeva. Premiéra 9. 4. 2009.

MARCELA IHYANE