VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cesta stoletím od Josefa Sudka k Janu Saudkovi

Bonn - Výstava české fotografie 20. století v Německu objevuje i sbližuje.

16.3.2009
SDÍLEJ:

Česká fotografie v Bonnu. František Drtikol, Vlna z roku 1925.Foto: Repro:©Uměleckoprůmyslové museum v Praze

Díky tomu, že následníka trůnu arcivévodu Františka Ferdinanda d’Este sledoval na jeho osudné cestě roku 1914 do Sarajeva fotograf Rudolf Bruner-Dvořák, je možné dnes spatřit reportážní snímek trosek vozu zničeného atentátníkem.

Nejen poklady české fotografie 20. století, ale zároveň i osobitý obraz doby uprostřed Evropy představuje v Bonnu reprezentativní výstava otevřená v tamní Umělecké a výstavní síni SRN. Pro tuto renomovanou galerii připravili kurátoři Vladimír Birgus a Jan Mlčoch pozoruhodné uspořádání či přímo konstelaci objevů (téměř 450 exponátů převážně z pražského UMPRUM musea). A to nejen pro německého, nýbrž i českého návštěvníka, pokud si udělá do Bonnu výlet – vždyť to není daleko.

Sblížení s malířstvím

Na samém počátku století stojí taková slavná jména jako Alfons Mucha či František Drtikol, která představují počátky umělecké fotografie

v duchu tzv. piktorialismu, kdy se fotografie ještě chtěla vyrovnat malířskému mění a používala k tomu nejrůznějších, často i náročných prostředků, jako byl třeba gumotisk, pigmentový tisk či experimenty s barvou.

Nicméně už v prvních desetiletích se uplatnil i dokumentární a reportážní žánr. Je zřejmé, že výstava poskytuje divákovi přinejmenším dvojí zážitek. Jeden je estetický a umožňuje nahlédnout do proměny zájmů, témat a forem fotografického umění během celého století od zmíněného piktorialismu přes sbližování s avantgardní abstrakcí, užitým uměním a zájmem o tzv. novou věcnost, přes objev koláže až po uplatňování barevné fotografie. Expozice se nevyhýbá ani trapné epizodě socialistického realismu, s níž se fotografové vyrovnávali po svém, třeba i určitou vnitřní emigrací do uzavřeného intimního světa jako v případě slavného Josefa Sudka.

Pohled na historii

Druhý zážitek je sledování historického vývoje, který je ovšem patrný nejen v syrovosti fotografického dokumentu, ať už jde o světové války, sociální motivy, důlní katastrofu, o dobovou propagandu, o sovětskou okupaci v roce 1968, ale i ve svědectví bezděčném. Německý návštěvník výstavy bude zřejmě překvapen, že v Praze tvořili významní němečtí autoři jako John Heartfield či Raoul Hausmann, kteří v předválečném demokratickém Československu našli azyl před německým nacismem. A vzájemných kontaktů a svědectví (často i krutých) tu může najít víc. Hlediskem pro volbu autorů totiž nebyl pouze český původ, ale skutečnost, že vybraní umělci byli po významné období s českým prostředím spjati, že v Čechách vytvořili významná díla. Zejména v první polovině 20. století byly totiž Čechy dramatickým jevištěm středoevropských o­sudů.

Avantgarda i reportáž

Kromě jmenovaných tvůrců stojí za připomenutí avantgardní tvorba Jaromíra Funkeho, Jaroslava Rösslera, Štyrského a Toyen, ať už šlo o směřování k abstrakci či k objevu koláže, vlivům poetismu a surrealismu. Z pozdější doby pak třeba slavného melantrišského reportéra Karla Hájka a četné další, jako byl Jaroslav Jíra či Ladislav Sitenský. Válečné i těsně poválečné krutosti zaznamenali např. Zdenek Tmej, Svatopluk Sova či Jindřich Marco.

Působivé jsou černobílé začátky Jiřího Saudka z šedesátých let. Filmový dokument Od Sudka k Saudkovi k výstavě vysílala německá stanice Kabel 3 a chystá se k uvedení i v dalších televizích. I na výstavě samotné lze vidět filmové dokumenty nepřetržitě promítané na monitorech.

Jedním z těžišť výstavy jsou práce současného fotografa Jindřicha Štreita (osobně byl na zahájení výstavy přítomen) s jeho citlivou tvrdošíjností v zobrazování nepřikrášleného venkovského života a osobitě viděných sociálních motivů. Je tu zastoupen také světoznámý Josef Koudelka (cyklus Invaze, 1968) či rovněž proslulý Antonín Kratochvíl, ale i kurátor, pedagog a fotograf Vladimír Birgus, nechybí ani Tono Stano, Jiří David či z mladších Dita Pepe (1973).

Pro německou výtvarnou scénu se výstava bezpochyby stala významnou událostí, jíž se Česká republika v době svého předsednictví skutečně důstojně reprezentuje, a to přímo v bývalém hlavním městě SRN. O výstavě také ihned referovaly německé listy. Místní Bonner Rundschau mj. napsal, že tu není „ani minuta nudy, dokonce ani tam, kde jsou historické obrázky malé a poněkud zažloutlé“. Autoři výstavy totiž důsledně vystavují originály (pokud jsou dostupné), a to samozřejmě v původní velikosti.

Česká fotografie 20. století
Kurátoři výstavy Vladimír Birgus a Jan Mlčoch
Kunst- und Ausstellunghalle BRD, Bonn
Otevřeno do 26. června 2009
v úterý a ve středu 10–21, od čtvrtka do neděle 10–19 hod.
Vstupné 8, snížené 5, rodinné 14 €.
Informace o Bonnu: www.bonn-region.de

Autor: Petr Kovařík

16.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie obehnala místo páskami a vyčkala na příjezd pyrotechnilka.

U kladenského stadionu našli nevybuchlou munici, policie místo uzavřela

Pálení čarodějnic. Ilustrační foto.
10

Za ohýnky a popíjení hrozí pokuty, varují strážníci před čarodějnicemi

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

/ROZHOVOR/ Internetový fenomén Modrá velryba, který skrze sérii úkolů, jež mohou vést až k sebevraždám, ovlivňuje děti a teenagery, se objevil i v České republice. Tvrdí to policisté, konkrétní případy ale nechtějí zveřejnit.

AKTUALIZOVÁNO

Finanční zpráva prověřuje v Agrofertu nezdaněné Babišovy dluhopisy

Specializovaný finanční úřad si vyžádal od společnosti Agrofert podklady k veškerým dluhopisům, které firma vydala, řekl mluvčí podniku Karel Hanzelka. Prověřuje tak i dluhopisy, které od firmy koupil ministr financí Andrej Babiš (ANO).

Ukrajina zahájila stavbu obří hráze. Na Krym dál nepoteče voda

Úřady Chersonské oblasti na Ukrajině zahájily stavbu velké hráze, která by měla uzavřít přítok vody z Donu dál do Severokrymského kanálu a dál na Krym, který byl po volbách v roce 2014 připojen k Rusku. Kvůli okupaci této oblasti byly proti Rusku zavedeny ekonomické sankce.

Babiš by měl sám opustit vládu. Dohnala ho minulost, říká Hamáček

Vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš (ANO) by měl podle předsedy Sněmovny Jana Hamáčka kvůli kauze dluhopisů sám odejít z vlády. Pokud by v kabinetu zůstali ostatní ministři za ANO, nebyl by to důvod k vypovězení koaliční smlouvy. Hamáček to dnes uvedl v pořadu Otázky Václava Moravce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies