VYBERTE SI REGION

Bude na Mírovém náměstí obytná zóna? Návrh už padl

Litoměřice /GRAFIKA/ – S nápadem, jak alespoň částečně vrátit centrum Litoměřic chodcům, a především pak, jak v něm zklidnit dopravu, přišla dvojice Litoměřičanů – radní za Severočechy Lukas Wünsch a Filip Hrbek z ODS.

5.11.2015
SDÍLEJ:

Litoměřice.Foto: Deník/Radim Tuček

Navrhují, aby se Mírové náměstí včetně přilehlých ulic stalo obytnou zónou. Řidiči by tak v označených místech museli začít dodržovat nová pravidla.

„Vyřeší se tím hned několik problémů najednou. Předně budou auta jezdit rychlostí maximálně 20 kilometrů v hodině, čímž se sníží nejen hluk, ale i exhalace. Chodci se tak budou cítit bezpečněji a náměstí se stane příjemnějším místem," obhajuje návrh Filip Hrbek. Inspirací se mu stala historická centra měst v Belgii, kde podle něj podobná místní úprava dobře funguje. Původně však zvažoval pouze omezit na náměstí rychlost.

Návrh obytné zóny v centru Litoměřic

„Značení obytné zóny ale působí lépe a rychlost snižuje také. Navíc má ten psychologický efekt, že řada lidí neví, zda do obytné zóny vůbec může vjet. Kromě toho v ní mají přednost chodci a parkování je možné pouze tam, kde je povoleno, ne všude, kde není zakázané," dodal Wünsch.

Počet parkovacích míst by se podle jeho slov touto úpravou ovšem nezměnil. „Celou koncepci dopravních změn v centru města jsme si pro vlastní potřebu rozčlenili do čtyř etap. Stanovení obytné zóny je přitom etapa 0, tedy ta základní, která má přinést pouze zklidnění dopravy," uvedl.

Obytná zóna by zahrnovala nejen Mírové náměstí, ale i přilehlé ulice, mezi nimi Lidickou, Krajskou, Michalskou, Pekařskou, Švermovu, Jarošovu, Jezuitskou, Mosteckou, Vavřineckou, Dlouhou, Velkou Dominikánskou či Zítkovu. Silnice v těchto ulicích jsou zejména dlážděné, hluk z projíždějících aut je i proto často neúnosný. Navrhovaná zóna by tak od zbytku města navíc byla odlišitelná i vizuálně.

„Shodou náhod jsme se také dozvěděli například o požadavku obyvatel Jarošovy ulice umístit v ní další retardér, který by pomohl dopravu v místě zklidnit a tím tedy i snížit hluk. Myslíme si ale, že obytná zóna je lepším řešením," zmínil Filip Hrbek.

Podle Wünsche s Hrbkem se přitom jedná o ne příliš nákladné opatření. „Šlo by v podstatě o umístění několika dopravních značek. O retardérech neuvažujeme," upřesnil radní Lukas Wünsch.

Dodal, že právě dnes litoměřičtí radní k návrhu oficiálně požádají o stanovisko vedoucí jednotlivých odborů městského úřadu. Poté by podle obou autorů projektu mohly následovat další dopravní změny týkající se zejména Mírového náměstí.

„Uvažujeme o pěší zóně na jižní straně náměstí u Kalichu, o redukci parkovacích míst, nikoli však o jejich úplném zrušení, o úpravě cen parkovného. To vše je ale otázka přesnějšího a odborně provedeného průzkumu a třeba i kulatého stolu s veřejností," nastínil další plány Lukas Wünsch.

Autor: Veronika Weissová

5.11.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
3

Zvěř kromě hladu trápí i psi. Myslivci se snaží pomoct i zakládáním políček

Likvidační a dezinfekční práce v ohnisku nákazy ptačí chřipkou.
17

Poláci utratili drůbež. Ptačí chřipka je v sousedství

Eiffelovu věž čeká „plastika". Za osm miliard

Nepřehlédnutelný symbol Paříže čeká dlouhá a nákladná rekonstrukce. Trvat by měla až do roku 2025 a stát 300 milionů eur, v přepočtu tedy přes osm miliard korun.

Šamanka z dob lovců mamutů dostane tvář. Vědci vytvoří bustu s lidskými vlasy

Brno – Brněnští vědci pracují na jedinečném projektu. Vytváří bustu tisíce let staré šamanky na základě kostry z Dolních Věstonic.

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies