VYBERTE SI REGION

Bude stavba jezu protiprávní? Ekologové tvrdí, že možná ano

Děčín – Ekologové ve čtvrtek v Děčíně upozornili na to, že plánovaná stavba jezu na Labi může být protiprávní. Vycházejí z rozsudku Soudního dvora EU, který se týká nutnosti nezhoršit stavbou životní prostředí. Připomněli, že objem nákladní dopravy neustále klesá a zvyšuje se počet dní, kdy na řece panují nízké stavy. Právě tento problém by částečně měl podle zastánců stavby jezu vyřešit plavební stupeň v Děčíně.

10.7.2015 3
SDÍLEJ:

Arnika uspořádala v Děčíně k jezu tiskovou konferenci. Foto: Karel Pech

Česká republika usiluje 
o vybudování plavebního stupně kvůli zajištění přístupu do severomořských přístavů jako je například Hamburg. Pomocí kanálů se pak mohou lodě 
s českým zbožím, případně lodě dovážející zboží, dostat i dále na západ.

Právnička Franziska Hessová uvedla, že podle výkladu rozsudku stavba nemůže zhoršit stav životního prostředí tam, kde je prováděna.

„Nelze přitom vyloučit, že vybudováním jezu dojde ke zhoršení životního prostředí na české i německé straně," řekla Hessová, která se ve čtvrtek vydala s dalšími ekology a politiky na plavbu z Děčína do Bad Schandau nazvanou Dialog na lodi.

Podle ekologů neexistuje žádný právní závazek, aby byla plavební hloubka po většinu roku alespoň 160 centimetrů, jak požadují především čeští rejdaři.

KOLIK PENĚZ UŽ JEZ STÁL ČTĚTE ZDE…

Zástupce Svazu dopravy Jiří Aster na setkání připomněl dohodu mezi českou a německou stranou z roku 2006, kdy se Němci zavázali, že splavní Labe regulací toku a zajistí minimální plavební hloubku 160 centimetrů. Tu požaduje také sousední spolková země Sasko a také Sasko – Anhaltsko ležící dále po proudu řeky.

„Na Labi nikdy nemáte stále 160 centimetrů, někdy máte dva metry, někdy jedete na dva a půl. Ale 160 centimetrů je minimum pro to, aby říční plavba byla ekonomicky smysluplná," říká Jiří Aster s tím, že příčná stavba nemusí znamenat takové ohrožení životního prostředí jako dříve. Právě vliv plavebního stupně v Děčíně na životní prostředí nyní posoudí ministerstvo životního prostředí.

Vizualizace jezu.Podle českých zastánců stavby jezu nelze využít podobné způsoby zajištění splavnosti po určitý počet dní v roce jako v Německu. Na českém území teče Labe výrazně prudčeji než v Německu, proto vidí jako jediné možné řešení právě stavbu příčných překážek v toku, tedy jezů.

Ve čtvrtek, kdy se setkání pod děčínským zámkem konalo, přitom bylo v Labi extrémně málo vody. Podle údajů Českého hydrometeorologického ústavu byla v Děčíně hladina řeky pod jedním metrem. Za takového stavu není možné provozovat prakticky žádnou lodní dopravu, ani tu osobní. Omezení provozu se dotkla i přívozu v Dolním Žlebu, který již několik dní nemůže převážet auta a motocykly.

Stavbu plavebního stupně může zablokovat kromě neúspěchu při posuzování vlivu stavby na životní prostředí také zařazení do systému soustavy chráněných území Natura 2000.

Děčín ale s takovým rozšířením nesouhlasí, výrazně by to totiž zasáhlo do rozvoje města. Kromě jiného by s největší pravděpodobností znemožnilo výstavbu plavebního stupně na Labi – jezu.

Rozšíření evropsky významné lokality se připravuje již řadu let. Vyžaduje si ho to-tiž směrnice Evropské unie, 
a ochránci přírody tak o její rozšíření museli požádat.

„Bylo potřeba doplnit dva druhy modrásků a rozšířit území ochrany v rámci systému Natura 2000. Směrnice nařizuje určité kvóty a druhy, při kterých je nutné danou lokalitu rozšířit," vysvětluje zástupce vedoucího oddělení sledování stavu biodiverzity Jiří Bělohoubek ze Správy CHKO Labské pískovce.

Jez na Labi

Stavební stupeň na Labi pod Děčínem by měl podle jeho zastánců pomoci se splavněním části úseku Labe mezi Děčínem a Ústím nad Labem, vzdutí z plánovaného jezu ale nedosáhne na celý problematický úsek. V místě vzdutí by měl zajistit takovou hladinu, aby se rejdařům vyplatilo provozovat nákladní vodní dopravu. V současné době je tento druh na českém území nerentabilní, navíc je velmi nespolehlivý. Rejdaři si kvůli nestálé hladině vody nemohou nasmlouvat dlouhodobé kontrakty. Přípravné práce na stavbě vodního stupně doposud spolkly přibližně 800 milionů korun. A to i přesto, že samotné stavební práce ještě vůbec nezačaly.

Autor: Alexandr Vanžura

10.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Povstalci v Halabu řekli Američanům, že město neopustí

Damašek - Povstalci v syrském Halabu oznámili Spojeným státům, že obléhanou východní část města neopustí. Reagovali tak na výzvu Moskvy, která je prý připravena jednat s Washingtonem o stažení všech rebelů. Informovala o tom agentura Reuters. Podle syrského vojenského zdroje má Damašek v plánu získat plnou kontrolu nad Halabem během několika týdnů.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies