VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pilotem můžete být už za 40 tisíc korun

Roudnice nad Labem - Pilotů přibývá. O získání „řidičáku" na letadlo je stále větší zájem. Potvrzuje to i instruktor Tomáš Panocha, který na roudnickém letišti provozuje několik letadel.

2.9.2013
SDÍLEJ:

TOMÁŠ PANOCHA při startu na roudnickém letišti. Za svoji kariéru nalétal 7 300 hodin.Foto: Deník/Karel Pech

Získat pilotní průkaz přitom není tak nákladná záležitost, jak by se mohlo zdát. „Je to minimálně 42 tisíc korun, což je dvacet letových hodin v rámci výuky. Někomu to stačí, aby se vše naučil, někdo potřebuje více hodin. Neexistuje, aby se u nás stal pilotem někdo, kdo nezvládá vše dokonale a na sto procent. Takže spousta lidí potřebuje například 30, 35 hodin, od toho se potom odvíjí cena," přiblížil instruktor.

Následují zkoušky z teorie i praxe. Po úspěšném splnění může nový pilot usednout do letounu kategorie ultralight. „Někteří lidé se spokojí s tímto pilotním průkazem, ale někteří další, především mladí, to berou jako základ. Následně si mohou udělat průkaz obchodního pilota a později se mohou dostat i do pilotní kabiny velkých dopravních letadel," vysvětluje instruktor a upozorňuje, že žákům a absolventům nesmí chybět pokora.

„I když jsou stroje velmi dokonalé, jsou to jen stroje. Pilot musí vždy předvídat, vždy musí mít plán B, co kdyby vysadil motor nebo něco podobného. Často se stává, že mladí piloti něco nalétají a myslí si, že si mohou dovolit vše. Tak to rozhodně není. Říká se, že kritický bod je 200 nalétaných hodin. Tehdy ztrácejí piloti zábrany, což je strašně špatně. Může to skončit tragicky," varuje Tomáš Panocha, který má nalétáno 7 300 hodin.

Chcete pilotní průkaz? Budete potřebovat peníze a zdraví

K čemu noví piloti své, nebo půjčené stroje využívají? „Nejčastěji na cestování. S ultra-lighty se dá pohodlně cestovat po celé Evropě. Není to tak, že by naši absolventi létali jen okolo Roudnice. Spousta jich létá například do Chorvatska nebo na Slovensko. Je to pohodlnější a rychlejší než autem," vysvětluje majitel letecké školy Tomáš Panocha.

Vyčíslit náklady například cesty k moři do Chorvatska není podle něj jednoduché. „Pokud letí vlastním strojem, je potřeba k nákladům na palivo připočítat údržbu stroje po celý rok, opotřebení a tak dále. Ale pokud pilot letí s půjčeným letadlem například od nás, tak ho letová hodina stojí 1 800 2 000 korun. Na pobřeží Chorvatska jste z Roudnice přibližně za tři a půl hodiny. Cesta se dá zvládnout pohodlně bez mezipřistání. Stroje mají dolet až 1 600 km na jednu nádrž," vypočítává Tomáš Pa-nocha, který se sám několikrát vydal na cestu po mnoha zemích.

„Nejdále jsem byl asi v Makedonii. S kamarády jsme v roce 2010 také absolvovali expedici, kdy jsme obletěli Balkán. Byli jsme postupně v deseti zemích," vzpomíná roudnický pilot.

Po získání pilotního průkazu se podle něj musí nový pilot rozhodnout, jakou cestou se vydá, zda pořídí vlastní letadlo, nebo si ho bude půjčovat.

„Ultralight lze koupit od 80 tisíc do čtyř milionů. Nevýhodou levných je velká spotřeba a nízká rychlost. Slušné letadlo je tak od půl milionu korun. Roční náklady na údržbu, hangár a tak dále jsou zhruba padesát tisíc," přiblížil.

Být pilotem?

Minimální věk pro získání průkazu je 17 let. Je potřeba prokázat dobrý zdravotní stav. A následně se učit teorii, létat s instruktorem a poté složit zkoušky. „Je dobré mít připraveny finance i na dobu po získání průkazu a hned začít létat na vypůjčeném stroji, nebo koupit vlastní. Pilot by měl létat a stále se zdokonalovat. Ne po zkouškách přestat," upozorňuje instruktor Tomáš Panocha.

Autor: Michal Závada

2.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš
17 7

Median: Drahoš by ve druhém kole prezidentské volby porazil Zemana

Afričtí uprchlíci na ostrově Lampedusa. Prostředky na jejich život si pro sebe inkasovala italská mafie.
1

Libyjští pašeráci lidí cpou do lodí rekordní počty uprchlíků

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies