Za oknem se míhá krajina a strojvedoucí Miloš Ďurčík dohlíží na citlivé automatické řízení. „Konstrukční rychlost umožňuje 160 kilometrů v hodině, ale zvládne i vyšší," líčí technické detaily. „Jak rychle s ním můžu jet samozřejmě omezuje trať, na které jsem."

Tato nová vlaková souprava od úterý brázdí spolu s RegioSharkem železnici v Ústeckém a Karlovarském kraji. Celkem sedm tří vozových vlakových jednotek. „Pořizovací cena je 136 milionů korun," vysvětluje během křtu „pantera" předseda dotačního úřadu regionální rady Jaroslav Komínek.

„Celkové investiční náklady dosáhly 952 milionů korun, přičemž dotace z ROP Severozápad činí čtyřicet procent z této částky, tedy 380,8 milionu korun," dodává Komínek.

Oproti zeleným vagonům z dob komunismu je tu znát pokrok. Sedačky jsou docela pohodlné a v případě potřeby mají cestující k dispozici i wi-fi připojení na internet. Pro potřebné se tu nacházejí bezbariérové přístupy. Klimatizace, prostor pro bicykly, v každém oddíle vozů pomrkávají informační LCD panely.

„Nové elektrické a motorové jednotky podstatně zkvalitní cestování v Ústeckém kraji," popisuje to Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.  „Při výběrovém řízení jsme přihlíželi k požadavkům regionů, které regionální spoje objednávají."

Člověk si během cesty na chvilku může připadat, jako když letí v Airbusu, deset tisíc stop nad hladinou moře. Stačí ale málo, jako třeba když kola RegioPantera lehce klepnou o výhybku a kouzlo je pryč.

Cesta po dvaceti minutách končí na teplickém nádraží. Když zastavuje, překvapivě neuslyšíte  žádné uširvoucí skřípání. Na peroně modrou soupravu okukují zvědavci. „No, tak tím bych jel radši než tou hrůzou, co s ní běžně cestuji," bručí postarší chlapík, když se vlak pohne k Chomutovu.

Kde budou jezdit

RegioPanter: Na páteřní lince z Mostu do Děčína nahradí staré soupravy tří vagonů ze 70. a 80. let minulého století. Zatím pojedou na lince do Mostu na  zhruba každém čtvrtém spoji. Kraj je chce nasadit i na lince z Litvínova do Ústí, což by mezi Teplicemi a Ústím vytvořilo půlhodinový inverval.

RegioShark: Těch má přijít do regionu osm, ČD je plánují nasadit jednak na návazné podkrušnohorské lince do Karlových Varů, jednak na Děčínsku.