VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hasiči u povodní: Měli jsme toho plný kecky

Chomutovsko, Ústecký kraj /ROZHOVOR S HASIČI/ - Kromě hmotných sbírek se lidé z Chomutovska nebojí nabídnout i fyzickou pomoc. Jako první však do Ústí vyjížděli pomáhat hasiči z celého okresu.

13.6.2013
SDÍLEJ:

CHOMUTOVŠTÍ HASIČI Jan Malcovský, Jan Červeňak, Petr Král,Václav Lípa a Martin Jor (zleva doprava) po návratu domů ve své stanici.Foto: Deník/ M. Zyklová

Hned, jakmile přestala voda v Ústeckém kraji stoupat, vyjeli z Chomutovska hasiči a další dobrovolníci, aby pomohli postiženým lidem v kraji. Svou pomoc nabídli také fanoušci Pirátů Chomutov.

Ti na vlastní pěst udělali sbírku potřebných věcí, naložili jimi malou dodávku a vyrazili na cestu. Náklad složený z balených vod, sava a jiných dezinfekčních prostředků, rukavic, koleček, gumáků a mnoho dalšího, chtěli vyložit v Křešicích. Po příjezdu ale zjistili, že tam mají všeho dostatek. Vydali se tedy na cestu podél Labe směrem do Litoměřic. Cestou postupně vykládali svůj náklad a dělali radost lidem, kteří ani nepomysleli, že právě jim by se pomoci dostalo.

Další dobrovolníci z celého Chomutovska již nabídli svou pomoc prostřednictvím různých organizací a nyní jen čekají na telefon, jako například Ivana Vlčková z Kadaně, která je připravena pomoc s úklidem a vším, co bude potřeba.

Jako první, ale byli na zatopených místech zapotřebí především hasiči. Přímo do Ústí nad Labem proto vyrazil hned v neděli ráno také odřad dvaatřiceti hasičů z celého Chomutovska. V jedné skupině se sešlo šest profesionálních hasičů z Chomutova, včetně ředitele územního odboru Petra Klímy, několik hasičů Severočeských dolů a dobrovolní hasiči z Jirkova, Kadaně, Klášterce nad Ohří, Černovic, Kovářské a Mašťova. Právě oni se zasloužili o to, aby ze střekovského nábřeží zmizela voda, která někde sahala až do výše dvou metrů.

V Ústí tito muži pracovali s krátkými přestávkami čtrnáct hodin. Profesionální hasiči z Chomutova přitom už za sebou měli čtyřiadvacetihodinovou směnu. „Chtěl bych pochválit především práci dobrovolných hasičů, kteří jeli s námi a pracovali tam ve svém volném čase. Museli si svoji pomoc naplánovat mezi svým řádným zaměstnáním," ocenil své kolegy z řad dobrovolníků ředitel chomutovských hasičů Petr Klíma.

Měli jsme toho plný kecky, na zpáteční cestě jsme jen mlčeli

Šestice chomutovských profesionálních hasičů pomáhala hned v neděli odčerpávat vodu a odklízet první škody v ústeckém Střekově. Vyjma šéfa chomutovských hasičů Petra Klímy a Václava Lípy, kteří již zasahovali při povodních 2002, se všichni ostatní, tedy Jan Malcovský, Martin Jor, Jan Červeňak a Petr Král, setkali s následky takovéto povodně na vlastní kůži poprvé. O jejich dojmech, pocitech a o tom, co vše dělali si s nimi popovídal Chomutovský deník.

Jaké byly vaše první pocity po příjezdu do zatopeného Ústí? Co vám prolétlo hlavou?
J.Malcovský: Když jsme procházeli budovou a voda sahala do tří čtvrtin patra, tak jsem si říkal, že ti lidé budou mít ještě dost práce…
J.Červeňak: Pro mě, jako pro člověka, který tohle viděl poprvé, to bylo zajímavé. Chtěl jsem vidět, jak to tam vypadá a to ne jen z televize. Samozřejmě jsem hned chtěl pomáhat.
P.Král: Vzhledem k tomu, že jsme tam odjížděli až v neděli, viděli jsme obrázky ze zpráv a bavili se o tom s kolegy, kteří již při povodních zasahovali, tak už jsme věděli, do čeho jdeme. Prostě jsme museli čerpat, čerpat a zase čerpat.

Soucítili jste nějak s těmi lidmi? Snažili jste se je nějak psychicky podpořit?
V.Lípa: Jsme už spíš takoví chladní. Jsou horší věci, které musíme dělat, třeba některé dopravní nehody. Soucítíme ale s těmi lidmi. Bylo na nich vidět to zoufalství. Bereme to ale jako práci. Snažíme se jim pomoct.
J.Malcovský: Cítíme s těmi lidmi, ale asi bychom to vnímali trochu jinak, kdybychom tam bydleli my nebo naši blízcí…

Co jste vlastně všechno dělali a kde jste přesně zasahovali?
V.Lípa: Byli jsme přímo u střekovské laguny. Měli jsme na starost sedm set až osm set metrů dlouhé nábřeží, kde se zhruba po padesáti metrech nasazovala čerpadla. Měli jsme štěstí, že jsme byli přímo u protipovodňové stěny, takže jsme nemuseli natahovat tolik hadic, jako někde na poli. Jen jsme je přehodili přes stěnu a voda se vracela zpět do řeky…

Celý váš výjezd trval čtrnáct hodin. Jak to bylo s pauzami? Byl vůbec čas na jídlo?
V.Lípa: Měli jsme s sebou vlastní jídlo. Ale místní lidé nám ještě nosili iontové nápoje, čaj s ovocem, polévku a dokonce nám upekli buchtu.
P.Král: Rozdělili jsme se do skupin. Šlo především o to čerpání. Když dva čerpali, tak další dva pak mohli jít na svačinu.

Muselo to být fyzicky i psychicky náročné…
J.Červeňak: Myslím, že jsme měli tu nejjednodušší práci. Horší bude to čištění sklepů a bytů než čerpání vody z ulice.
Ostatní: To bychom tedy neřekli. Odčerpávání bylo to nejdůležitější.
V.Lípa: Na konci jsme toho už měli všichni plný kecky. Byli jsme promočení, promrzlí a neměli se do čeho převléknout.

Byli jste vůbec v kontaktu s tamními obyvateli? Mluvili jste s lidmi?
J.Červeňak: Příliš ne. Oblast byla pro lidi ještě uzavřená. Až když jsme odčerpali vodu, tak se lidé vraceli na okraj.
M.Jor: Například paní z jednoho baráku tam uklízela, ale moc do řeči jí nebylo. Spíš pronesla jen několik slov. Když začalo pršet, tak nám řekla, ať se jdeme na chvíli schovat.
J.Malcovský: Šlo spíš o potřebné rozhovory. Lidé za námi třeba přišli, aby nás poprosili o otevření garáže, nebo abychom jim očistili nějaké místo.
P.Král: Bylo to ještě tak, že byla ještě jedna jednotka, která pomáhala čistit chodníky, domy a garáže tlakovou vodou.

Když jste pomáhali v Ústí, na Chomutovsko se akorát snášely proudy vody. Bouřka tu vyplavila také několik domovů. Jaké byly vaše reakce?
P.Král: Neměli jsme čas sledovat telefony nebo číst zprávy. Řekli nám to až kluci při střídání. To už ale bylo s takovým časovým dostupem, že jsme to nijak neřešili…I tam při zásahu začalo pršet a to jsme si říkali, že to není úplně to, co by bylo potřeba.

Jaké pocity jste prožívali cestou domů? Bavili jste se o tom, co jste v Ústí viděli?
J.Červeňak: Cestou domů jsme už moc nemluvili. Měli jsme toho dost.
V.Lípa: Do Ústí jsme jeli po čtyřiadvacítce, kdy jsme zachraňovali toho kluka s přivaděče. Tam jsme strávili dalších čtrnáct hodin. Možná i proto už jsme byli takový otupělí.

Předpokládám, že obrázky, které jste v Ústí viděli, asi z hlavy jen tak nevymažete. Máte nějaké vzpomínky, které vás zarmoutily nebo třeba naopak pobavily?
J.Červěňak: Odčerpávali jsme venku vodu, najednou se otevřely zpola zatopené prosklené vchodové dveře domu, ze kterých vykoukl pán a zase je zamkl a šel zpět. Mysleli jsme si, že se právě probudil. Bylo to docela úsměvné. Prostě se rozhodl zjistit, jaká je situace a zase zavřel. Všude tam taky byly ryby…

Autor: Martina Zyklová

13.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Olomoucký podnikatel Mario Wiedermann nabízel finanční propojení čínské společnosti TIENS s fotbalovou Sigmou
2 8

Sigma odmítla čtvrt miliardy z Číny, tvrdí podnikatel a kritizuje vedení

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Mobilní operátor O2 má výpadek, nejdou hovory

Macrona Paříž miluje. Dala mu o 29,2 procenta víc než Le Penové

Počty, které nelze nepřehlédnout. I když slibuje nesplnitelné, i když opisoval svůj volební program od Hollanda, v prvním kole letošních prezidentských voleb vyhrál centrista Emmanuel Macron nad extrémní pravičáckou Marine Le Penovou.

České ovocné pálenky jdou na odbyt. Zisk firmy Rudolf Jelínek se zvýšil

Zisky společnosti Rudolf Jelínek v loňském roce zaznamenaly meziroční nárůst o devět procent. Výrobce pálenek loni dosáhl výnosů ve výši 440 milionů korun a jeho zisk po zdanění činil 23,2 milionu korun. 

AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 ve směru na Prahu u Domašova stojí. Blokuje ji nehoda

/FOTOGALERIE/- Kvůli nehodě stojí od pondělní půl deváté ráno dálnice D1 na 170. kilometru u Domašova. Srazily se tam kamion, dodávka a osobní auto.

Čeká vás smrt, vzkazuje Severní Korea Spojeným státům

Čínský prezident Si Ťin-Pching vyzval jak Spojené státy, tak Japonsko, aby se zdrželo neuvážených kroků. Reagoval tak na probíhající společné cvičení Japonska a USA v blízkosti Korejského poloostrova. Zúčastnila se ho americká letadlová loď Carl Vinson a další doprovodné lodě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies