„Šmejdi" se nevzdávají. Předváděcí a prodejní akce, při kterých se tito „obchodníci" zaměřují především na staré lidi a s pomocí různých nekalých praktik je přinutí k podepsání smlouvy na zboží pochybné kvality a neodpovídající ceně, patřily loni k nejproblémovějším formám prodeje.

Potvrdila to Česká obchodní inspekce (ČOI). Ta se na tyto prodejce z nejagresivnějších firem na trhu důkladně zaměřuje již od roku 2011.

„V návaznosti na naše předchozí zjištění jsme ukládali za opakovaná porušení zákonů vysoké pokuty. Tam, kde sankce nevedly k nápravě, jsme podali živnostenským úřadům návrhy na odebrání oprávnění k podnikání," informoval mluvčí inspekce Denis Gaidoš.

Loňské kontroly

Na území Libereckého a Ústeckého kraje provedla ČOI loni 66 kontrol předváděcích akcí. A výsledek? U třiapadesáti z nich se inspektoři setkali s různými pochybeními. Tedy u více než 80 procent.

Severní Čechy se tak s těmito výsledky umístily na předposledním místě z celé republiky. Hůř dopadl jen Jihomoravský a Zlínský kraj.

„Jednotlivým prodejním a předváděcím akcím jsme věnovali mimořádnou pozornost. Kontroly jsou pro nás hlavním cílem ochrany spotřebitele v oblasti prevence," uvedla Renata Linhartová, ředitelka ČOI Ústeckého a Libereckého inspektorátu.

Zjištěná pochybení

Mezi nejčastější porušení patřilo používání klamavých a agresivních obchodní praktik, neposkytování řádných informací o podmínkách odstoupení od kupní smlouvy a také uvádění neúplných a nepravdivých informací ve smlouvách.

Jednotlivá porušení řešili a nadále řeší inspektoři s prodávající fyzickou či právnickou osobu uložením pokuty ve správním řízení.

„Na Ústecku nabylo právní moci pět udělených sankcí v celkové výši dva a čtvrt milionu korun. Na Liberecku se jednalo o čtrnáct pokut o celkové částce dva miliony devět set padesát tisíc korun," upřesnila Linhartová.

Ve skutečnosti udělili inspektoři pokut více. Zbývající ale dosud právní moci nenabyly.

Prevence

Chvályhodný je krok inspektorů, kteří se v loňském roce kromě kontrol na prodejce zaměřovali i na ty, kdo jsou jejich nekalými praktikami ohroženi, tedy na seniory.

„Uspořádali jsme přednášky pro seniory, jejichž cílem bylo podání informací o jejich právech a povinnostech při uzavírání kupní smlouvy, případně od jejího odstoupení," doplnila Linhartová.

Prevence je důležitá. Staří lidé mnohdy nevědí, co můžou a co ne, snadno tak podlehnou nátlaku se strany prodejců, kterým jde jen o to, aby jim tu smlouvu někdo podepsal. A to i za cenu, že se své potenciální zákazníky snaží nalákat na neexistující výhru či jiné výhody. Podle ředitelky inspektorátu lze mnohdy hovořit o slovním nátlaku směřujícím k uzavření kupní smlouvy. Chování prodejců pak nezřídka bývá za hranicí etiky a morálky.