Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cyklostezka: Kilometr za devět milionů korun

Děčín – Cyklostezka Ploučnice je podle kritiků předražená, cyklisty ale čeká parádní jízda.

22.4.2012
SDÍLEJ:

STAVBA ZAČALA. V současné době na cyklostezce v Děčíně probíhají terénní úpravy. Potom přijde na řadu asfalt.Foto: Deník/ Luděk Stínil

Přibližně devět milionů korun za jeden kilometr úzkého pruhu asfaltu a vybavení. To je cena právě zahájené stavby cyklostezky  Ploučnice, která se tím stává jednou z nejdražších v České republice. Vyjde na sto milionů korun. Po  dokončení spojí Děčínsko s Libereckým krajem.

Novou cyklostezku, která začne v Děčíně u Kamenného mostu na Starém Městě a Ústecký kraj opustí ve Starém Šachově, staví Viamont DSP. Firmu v minulosti vlastnil bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček.

Stejně jako u řady jiných podobných staveb zvolil Ústecký kraj takzvanou losovačku, kdy nejprve z asi dvaceti uchazečů vylosoval pětici firem, které teprve předložily konečnou nabídku.

Ani jedna z těchto nabídek ale neklesla pod předpokládanou cenu. Vítězný Viamont ji dokonce překročil o více než dva miliony s nabídkou necelých 87 milionů korun bez daně, celkem tedy za více než sto milionů. Na cyklostezku se podařilo kraji získat dotaci z rozvojového operačního programu; ta může dosáhnout až 85 procent nákladů na stavbu stezky.

„Zadavatel rozhodl o omezeném počtu zájemců náhodným výběrem losem v souladu s platným zněním zákona o veřejných zakázkách,“ říká mluvčí kraje Magdaléna Hanáčková. Podle ní Ústecký kraj preferuje v užším řízení omezování počtu zájemců náhodným výběrem losem proto, že je spravedlivější než omezování například podle ekonomických kritérií.

„To by nutně vedlo k upřednostňování těch největších dodavatelů a menší by neměli šanci,“ hájí Hanáčková postup krajského úřadu.

Nutno dodat, že od počátku dubna je losování již nelegální, začala totiž platit novela zákona o veřejných zakázkách, která ho zakazuje.

To, že zakázku dostal právě Viamont – a za takovou cenu – přineslo řadu ostrých reakcí.  Například podle Vladana Brože ze společnosti Transparency International by losování nemělo být u takových staveb  vůbec používáno.

„Tato metoda má svým způsobem opodstatnění, neboť při větším počtu nabídek se hodnocení stává složitějším a zdlouhavým procesem. Metoda losování by ale neměla být používána, pokud je hodnotícím kritériem pouze cena. Což cyklostezka na Děčínsku, jak jsem pochopil, není tento případ,“ uvedl Brož s tím, že obecně je vhodné u veřejných zakázek, které řeší technické a stavební práce, aby jediným hodnotícím kritériem byla cena. „Ekonomická výhodnost či záruka kvality díla by měla být určena již v zadávacích podmínkách,“ uvedl Brož.

Mezi kritiky patří také poslanec za Ústecký kraj Jiří Paroubek.

„Celý proces tak nápadně připomíná proslulou ,karlovarskou lisovačku‘, v níž úředník několik minut náhodně vybíral firmu Syner. Zdá se, že tento systém je však překonán ústeckými krajskými politiky, kdy nastupuje jeho upgrade v podobě ,ústecké losovačky‘, v níž už si nikdo nehraje na to, že má zvítězit ta nejlepší nabídka,“ uvedl nedávno Paroubek.

Podle mluvčí kraje není možné posuzovat průměrnou cenu cyklostezky, která je v České republice přibližně třetinová až poloviční oproti ceně cyklostezky podél Ploučnice.

„Průměrná cena je hodnota, která o ničem nevypovídá. Je ovlivněna nejen způsobem provedení, ale také technickou náročností nebo geologickými podmínkami,“ doplnila Hanáčková.

Cyklisté si ale s cenou lámat hlavu nemusí. Čeká je totiž další možnost, kudy se budou moci vydat na výlet.

Cyklostezka Ploučnice je jednou ze čtyř páteřních cyklistických tras v Ústeckém kraji a spojuje jej s Libereckým krajem. Na území Ústeckého kraje začíná stezka v Děčíně na spojnici s Labskou stezkou, prochází údolím řeky Ploučnice směrem na Benešov nad Ploučnicí, Františkov nad Ploučnicí a Starý Šachov, kde přechází do Libereckého kraje.

Na stavbu cyklostezky, která má měřit necelých jedenáct kilometrů, vstoupili dělníci poprvé počátkem dubna, hotovo by měli mít přibližně v polovině příštího roku.

ČTYŘI ETAPY
Úsek „A“ Děčín – Březiny – délka 3 828 km (a ul. Oblouková – Zimní stadion 0,075 km)
Úsek „B“ Soutěsky – Benešov n. Pl. – délka 2 888 km
Úsek “C" Benešov n. Pl. – Františkov n. Pl.- délka 1 920 km
Úsek “D" Františkov n. Pl. – Starý Šachov- délka 2 042 km

Autor: Alexandr Vanžura

22.4.2012
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Anarchisté Katarína Zezulová a Martin Ignačák před soudem v kauze údajného plánování teroristického útoku na vlak.
4

Nevinní? Soud osvobodil anarchisty, kteří plánovali útok na český vlak

Saddám Husajn.
DOTYK.CZ

Saddám Husajn měl jít raději na psychiatrii, místo léčby zaútočil na Írán

Trump je vyšinutý, prohlásil Kim Čong-un a pohrozil vodíkovou bombou

Severokorejský vůdce Kim Čong-un označil amerického prezidenta Donalda Trumpa za vyšinutého. Ministr zahraničí KLDR navíc v návaznosti na poslední Trumpovy sankce pohrozil vodíkovou bombu v Tichomoří. 

Příliš levné dálnice. Ať to není na úkor kvality, varují odborníci

Třetinovou slevu nabízí u zakázek většina firem. Sílí tak hlasy, aby hlavní roli nehrála jen cena.

Podzim je tu. Dnes končí astronomické léto, dny se začnou krátit

Dnes přesně ve 22:02 středoevropského letního času začne astronomický podzim. Slunce vstoupí do znamení Vah a nastane podzimní rovnodennost. To je okamžik, kdy se střed Slunce nachází právě nad zemským rovníkem, takže rovnoměrně osvětluje obě polokoule. Díky tomu mají den a noc téměř stejnou délku.

Expremiér Austrálie čelí posměškům i útokům, odmítá homosexuální sňatky

Bývalého australského premiéra Tony Abbotta kdosi ztvárnil jako aktéra homosexuální svatby, na níž nese Abbottovu tvář "ženich" i "nevěsta". Na ženichově saku se navíc skví odznak "ano". Abbott bojoval proti legalizaci homosexuálních sňatků, o níž Australané rozhodují v referendu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení