VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cyklostezka: Kilometr za devět milionů korun

Děčín – Cyklostezka Ploučnice je podle kritiků předražená, cyklisty ale čeká parádní jízda.

22.4.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
5 fotografií

STAVBA ZAČALA. V současné době na cyklostezce v Děčíně probíhají terénní úpravy. Potom přijde na řadu asfalt.Foto: Deník/ Luděk Stínil

Přibližně devět milionů korun za jeden kilometr úzkého pruhu asfaltu a vybavení. To je cena právě zahájené stavby cyklostezky  Ploučnice, která se tím stává jednou z nejdražších v České republice. Vyjde na sto milionů korun. Po  dokončení spojí Děčínsko s Libereckým krajem.

Novou cyklostezku, která začne v Děčíně u Kamenného mostu na Starém Městě a Ústecký kraj opustí ve Starém Šachově, staví Viamont DSP. Firmu v minulosti vlastnil bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček.

Stejně jako u řady jiných podobných staveb zvolil Ústecký kraj takzvanou losovačku, kdy nejprve z asi dvaceti uchazečů vylosoval pětici firem, které teprve předložily konečnou nabídku.

Ani jedna z těchto nabídek ale neklesla pod předpokládanou cenu. Vítězný Viamont ji dokonce překročil o více než dva miliony s nabídkou necelých 87 milionů korun bez daně, celkem tedy za více než sto milionů. Na cyklostezku se podařilo kraji získat dotaci z rozvojového operačního programu; ta může dosáhnout až 85 procent nákladů na stavbu stezky.

„Zadavatel rozhodl o omezeném počtu zájemců náhodným výběrem losem v souladu s platným zněním zákona o veřejných zakázkách,“ říká mluvčí kraje Magdaléna Hanáčková. Podle ní Ústecký kraj preferuje v užším řízení omezování počtu zájemců náhodným výběrem losem proto, že je spravedlivější než omezování například podle ekonomických kritérií.

„To by nutně vedlo k upřednostňování těch největších dodavatelů a menší by neměli šanci,“ hájí Hanáčková postup krajského úřadu.

Nutno dodat, že od počátku dubna je losování již nelegální, začala totiž platit novela zákona o veřejných zakázkách, která ho zakazuje.

To, že zakázku dostal právě Viamont – a za takovou cenu – přineslo řadu ostrých reakcí.  Například podle Vladana Brože ze společnosti Transparency International by losování nemělo být u takových staveb  vůbec používáno.

„Tato metoda má svým způsobem opodstatnění, neboť při větším počtu nabídek se hodnocení stává složitějším a zdlouhavým procesem. Metoda losování by ale neměla být používána, pokud je hodnotícím kritériem pouze cena. Což cyklostezka na Děčínsku, jak jsem pochopil, není tento případ,“ uvedl Brož s tím, že obecně je vhodné u veřejných zakázek, které řeší technické a stavební práce, aby jediným hodnotícím kritériem byla cena. „Ekonomická výhodnost či záruka kvality díla by měla být určena již v zadávacích podmínkách,“ uvedl Brož.

Mezi kritiky patří také poslanec za Ústecký kraj Jiří Paroubek.

„Celý proces tak nápadně připomíná proslulou ,karlovarskou lisovačku‘, v níž úředník několik minut náhodně vybíral firmu Syner. Zdá se, že tento systém je však překonán ústeckými krajskými politiky, kdy nastupuje jeho upgrade v podobě ,ústecké losovačky‘, v níž už si nikdo nehraje na to, že má zvítězit ta nejlepší nabídka,“ uvedl nedávno Paroubek.

Podle mluvčí kraje není možné posuzovat průměrnou cenu cyklostezky, která je v České republice přibližně třetinová až poloviční oproti ceně cyklostezky podél Ploučnice.

„Průměrná cena je hodnota, která o ničem nevypovídá. Je ovlivněna nejen způsobem provedení, ale také technickou náročností nebo geologickými podmínkami,“ doplnila Hanáčková.

Cyklisté si ale s cenou lámat hlavu nemusí. Čeká je totiž další možnost, kudy se budou moci vydat na výlet.

Cyklostezka Ploučnice je jednou ze čtyř páteřních cyklistických tras v Ústeckém kraji a spojuje jej s Libereckým krajem. Na území Ústeckého kraje začíná stezka v Děčíně na spojnici s Labskou stezkou, prochází údolím řeky Ploučnice směrem na Benešov nad Ploučnicí, Františkov nad Ploučnicí a Starý Šachov, kde přechází do Libereckého kraje.

Na stavbu cyklostezky, která má měřit necelých jedenáct kilometrů, vstoupili dělníci poprvé počátkem dubna, hotovo by měli mít přibližně v polovině příštího roku.

ČTYŘI ETAPY
Úsek „A“ Děčín – Březiny – délka 3 828 km (a ul. Oblouková – Zimní stadion 0,075 km)
Úsek „B“ Soutěsky – Benešov n. Pl. – délka 2 888 km
Úsek “C" Benešov n. Pl. – Františkov n. Pl.- délka 1 920 km
Úsek “D" Františkov n. Pl. – Starý Šachov- délka 2 042 km

Autor: Alexandr Vanžura

22.4.2012
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Angela Merkelová
AKTUALIZOVÁNO
5 7

První letošní úspěch Merkelové ve volbách. CDU jasně uspěla v Sársku

Masarykův onkologický ústav. Ilustrační foto.
14

Odpadky vedle onkologie? Absurdní, tvrdí ředitel ústavu

AKTUALIZUJEME

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Muž zemřel přímo na zastávce. Nezachránili ho řidič, kolemjdoucí ani lékaři

Plzeňští policisté vyjížděli krátce před nedělní půl desátou dopolední do Dopravní ulice na Nové Hospodě. Na zastávce MHD tam ležel 70letý muž bez známek života.

AKTUALIZOVÁNO

Vojenský konvoj dnes opustil ČR. Před kasárnami zasahovala policie

Konvoj americké a britské armády má za sebou přesun přes Českou republiku. Poslední, sedmá část konvoje překročila přechod do Polska v Náchodě po 15:00. Vojáci jeli přes ČR od soboty. Vojenská kolona čítající 125 vozidel a 550 lidí se přes Česko přesouvala z Německa do Polska, kde by vojáci měli působit v rámci snahy NATO o posílení svých východních členů.

Útok v Berlíně: kriminalisté varovali před Amrim už před rokem

Kriminalisté v Severním Porýní-Vestfálsku už loni v březnu varovali, že by Tunisan Anis Amri mohl plánovat teroristický útok. Napsal to dnes list Bild am Sonntag. Amriho sledovaly německé úřady opakovaně, loni v prosinci ale stejně spáchal útok na vánoční trh v Berlíně, při kterém zahynulo 12 lidí a desítky utrpěly zranění.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies