Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cyklostezka: Kilometr za devět milionů korun

Děčín – Cyklostezka Ploučnice je podle kritiků předražená, cyklisty ale čeká parádní jízda.

22.4.2012
SDÍLEJ:

STAVBA ZAČALA. V současné době na cyklostezce v Děčíně probíhají terénní úpravy. Potom přijde na řadu asfalt.Foto: Deník/ Luděk Stínil

Přibližně devět milionů korun za jeden kilometr úzkého pruhu asfaltu a vybavení. To je cena právě zahájené stavby cyklostezky  Ploučnice, která se tím stává jednou z nejdražších v České republice. Vyjde na sto milionů korun. Po  dokončení spojí Děčínsko s Libereckým krajem.

Novou cyklostezku, která začne v Děčíně u Kamenného mostu na Starém Městě a Ústecký kraj opustí ve Starém Šachově, staví Viamont DSP. Firmu v minulosti vlastnil bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček.

Stejně jako u řady jiných podobných staveb zvolil Ústecký kraj takzvanou losovačku, kdy nejprve z asi dvaceti uchazečů vylosoval pětici firem, které teprve předložily konečnou nabídku.

Ani jedna z těchto nabídek ale neklesla pod předpokládanou cenu. Vítězný Viamont ji dokonce překročil o více než dva miliony s nabídkou necelých 87 milionů korun bez daně, celkem tedy za více než sto milionů. Na cyklostezku se podařilo kraji získat dotaci z rozvojového operačního programu; ta může dosáhnout až 85 procent nákladů na stavbu stezky.

„Zadavatel rozhodl o omezeném počtu zájemců náhodným výběrem losem v souladu s platným zněním zákona o veřejných zakázkách,“ říká mluvčí kraje Magdaléna Hanáčková. Podle ní Ústecký kraj preferuje v užším řízení omezování počtu zájemců náhodným výběrem losem proto, že je spravedlivější než omezování například podle ekonomických kritérií.

„To by nutně vedlo k upřednostňování těch největších dodavatelů a menší by neměli šanci,“ hájí Hanáčková postup krajského úřadu.

Nutno dodat, že od počátku dubna je losování již nelegální, začala totiž platit novela zákona o veřejných zakázkách, která ho zakazuje.

To, že zakázku dostal právě Viamont – a za takovou cenu – přineslo řadu ostrých reakcí.  Například podle Vladana Brože ze společnosti Transparency International by losování nemělo být u takových staveb  vůbec používáno.

„Tato metoda má svým způsobem opodstatnění, neboť při větším počtu nabídek se hodnocení stává složitějším a zdlouhavým procesem. Metoda losování by ale neměla být používána, pokud je hodnotícím kritériem pouze cena. Což cyklostezka na Děčínsku, jak jsem pochopil, není tento případ,“ uvedl Brož s tím, že obecně je vhodné u veřejných zakázek, které řeší technické a stavební práce, aby jediným hodnotícím kritériem byla cena. „Ekonomická výhodnost či záruka kvality díla by měla být určena již v zadávacích podmínkách,“ uvedl Brož.

Mezi kritiky patří také poslanec za Ústecký kraj Jiří Paroubek.

„Celý proces tak nápadně připomíná proslulou ,karlovarskou lisovačku‘, v níž úředník několik minut náhodně vybíral firmu Syner. Zdá se, že tento systém je však překonán ústeckými krajskými politiky, kdy nastupuje jeho upgrade v podobě ,ústecké losovačky‘, v níž už si nikdo nehraje na to, že má zvítězit ta nejlepší nabídka,“ uvedl nedávno Paroubek.

Podle mluvčí kraje není možné posuzovat průměrnou cenu cyklostezky, která je v České republice přibližně třetinová až poloviční oproti ceně cyklostezky podél Ploučnice.

„Průměrná cena je hodnota, která o ničem nevypovídá. Je ovlivněna nejen způsobem provedení, ale také technickou náročností nebo geologickými podmínkami,“ doplnila Hanáčková.

Cyklisté si ale s cenou lámat hlavu nemusí. Čeká je totiž další možnost, kudy se budou moci vydat na výlet.

Cyklostezka Ploučnice je jednou ze čtyř páteřních cyklistických tras v Ústeckém kraji a spojuje jej s Libereckým krajem. Na území Ústeckého kraje začíná stezka v Děčíně na spojnici s Labskou stezkou, prochází údolím řeky Ploučnice směrem na Benešov nad Ploučnicí, Františkov nad Ploučnicí a Starý Šachov, kde přechází do Libereckého kraje.

Na stavbu cyklostezky, která má měřit necelých jedenáct kilometrů, vstoupili dělníci poprvé počátkem dubna, hotovo by měli mít přibližně v polovině příštího roku.

ČTYŘI ETAPY
Úsek „A“ Děčín – Březiny – délka 3 828 km (a ul. Oblouková – Zimní stadion 0,075 km)
Úsek „B“ Soutěsky – Benešov n. Pl. – délka 2 888 km
Úsek “C" Benešov n. Pl. – Františkov n. Pl.- délka 1 920 km
Úsek “D" Františkov n. Pl. – Starý Šachov- délka 2 042 km

Autor: Alexandr Vanžura

22.4.2012
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Border teriér Bart žije. Po 16 dnech se mu podařilo dostat z nory.
5 9

Pes Bart, který se po 16 dnech osvobodil z nory, se zřejmě živil liškou

Takhle vypadalo Husovo náměstí v Rakovníku jen pár minut poté, co z nebe začaly padat první kapky.
AKTUALIZOVÁNO
22

Část Čech zasáhly silné bouřky. Náměstí v Rakovníku bylo pod vodou

Přiznání politiků v Plzeňském kraji: slušné příjmy, hodně úvěrů, málo investic

Dědictví, nový bazén či koupě rodinného domu. A také přivýdělek ve výši 150 tisíc korun měsíčně. Politici podávali majetková přiznání za rok 2016. Větší investice v nich ale nenajdete. 

Zvířecí reality show. Brněnská zoo spustila online přenos ze lví ubikace

Brněnská zoologická zahrada nabízí novou zvířecí online show. Díky kamerám mohou lidé nahlédnout do soukromí lvího páru.

Internetový obchod s drogami dostal zásah. Úřady zrušily nelegální tržiště

Zboží prapodivného a nebezpečného původu z e-shopu? Potřebujete prodat drogu nebo kradený software? Na to jsou "dark weby". Celosvětový zásah proti prodeji nelegálního zboží zrušil v rozmězí června až července dva servery, kde se dalo takové zboží pořídit. Skončily dva největší světové e-shopy AlphaBay a Hansa.

AKTUALIZOVÁNO

Na D2 u Podivína zemřel při nehodě člověk. Dálnice na Bratislavu stála

/FOTOGALERIE/ Tragická dopravní nehoda se ve čtvrtek odpoledne stala na 39,5 kilometru dálnice D2 u Podivína na Břeclavsku. Vyžádala si několik zraněných osob a podle záchranářů při ní zemřel člověk. Havárie krátce po čtvrté hodině odpoledne zastavila provoz mezi exitem u Hustopečí a Podivínem ve směru na Bratislavu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení