VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cyklostezka: Kilometr za devět milionů korun

Děčín – Cyklostezka Ploučnice je podle kritiků předražená, cyklisty ale čeká parádní jízda.

22.4.2012
SDÍLEJ:

STAVBA ZAČALA. V současné době na cyklostezce v Děčíně probíhají terénní úpravy. Potom přijde na řadu asfalt.Foto: Deník/ Luděk Stínil

Přibližně devět milionů korun za jeden kilometr úzkého pruhu asfaltu a vybavení. To je cena právě zahájené stavby cyklostezky  Ploučnice, která se tím stává jednou z nejdražších v České republice. Vyjde na sto milionů korun. Po  dokončení spojí Děčínsko s Libereckým krajem.

Novou cyklostezku, která začne v Děčíně u Kamenného mostu na Starém Městě a Ústecký kraj opustí ve Starém Šachově, staví Viamont DSP. Firmu v minulosti vlastnil bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček.

Stejně jako u řady jiných podobných staveb zvolil Ústecký kraj takzvanou losovačku, kdy nejprve z asi dvaceti uchazečů vylosoval pětici firem, které teprve předložily konečnou nabídku.

Ani jedna z těchto nabídek ale neklesla pod předpokládanou cenu. Vítězný Viamont ji dokonce překročil o více než dva miliony s nabídkou necelých 87 milionů korun bez daně, celkem tedy za více než sto milionů. Na cyklostezku se podařilo kraji získat dotaci z rozvojového operačního programu; ta může dosáhnout až 85 procent nákladů na stavbu stezky.

„Zadavatel rozhodl o omezeném počtu zájemců náhodným výběrem losem v souladu s platným zněním zákona o veřejných zakázkách,“ říká mluvčí kraje Magdaléna Hanáčková. Podle ní Ústecký kraj preferuje v užším řízení omezování počtu zájemců náhodným výběrem losem proto, že je spravedlivější než omezování například podle ekonomických kritérií.

„To by nutně vedlo k upřednostňování těch největších dodavatelů a menší by neměli šanci,“ hájí Hanáčková postup krajského úřadu.

Nutno dodat, že od počátku dubna je losování již nelegální, začala totiž platit novela zákona o veřejných zakázkách, která ho zakazuje.

To, že zakázku dostal právě Viamont – a za takovou cenu – přineslo řadu ostrých reakcí.  Například podle Vladana Brože ze společnosti Transparency International by losování nemělo být u takových staveb  vůbec používáno.

„Tato metoda má svým způsobem opodstatnění, neboť při větším počtu nabídek se hodnocení stává složitějším a zdlouhavým procesem. Metoda losování by ale neměla být používána, pokud je hodnotícím kritériem pouze cena. Což cyklostezka na Děčínsku, jak jsem pochopil, není tento případ,“ uvedl Brož s tím, že obecně je vhodné u veřejných zakázek, které řeší technické a stavební práce, aby jediným hodnotícím kritériem byla cena. „Ekonomická výhodnost či záruka kvality díla by měla být určena již v zadávacích podmínkách,“ uvedl Brož.

Mezi kritiky patří také poslanec za Ústecký kraj Jiří Paroubek.

„Celý proces tak nápadně připomíná proslulou ,karlovarskou lisovačku‘, v níž úředník několik minut náhodně vybíral firmu Syner. Zdá se, že tento systém je však překonán ústeckými krajskými politiky, kdy nastupuje jeho upgrade v podobě ,ústecké losovačky‘, v níž už si nikdo nehraje na to, že má zvítězit ta nejlepší nabídka,“ uvedl nedávno Paroubek.

Podle mluvčí kraje není možné posuzovat průměrnou cenu cyklostezky, která je v České republice přibližně třetinová až poloviční oproti ceně cyklostezky podél Ploučnice.

„Průměrná cena je hodnota, která o ničem nevypovídá. Je ovlivněna nejen způsobem provedení, ale také technickou náročností nebo geologickými podmínkami,“ doplnila Hanáčková.

Cyklisté si ale s cenou lámat hlavu nemusí. Čeká je totiž další možnost, kudy se budou moci vydat na výlet.

Cyklostezka Ploučnice je jednou ze čtyř páteřních cyklistických tras v Ústeckém kraji a spojuje jej s Libereckým krajem. Na území Ústeckého kraje začíná stezka v Děčíně na spojnici s Labskou stezkou, prochází údolím řeky Ploučnice směrem na Benešov nad Ploučnicí, Františkov nad Ploučnicí a Starý Šachov, kde přechází do Libereckého kraje.

Na stavbu cyklostezky, která má měřit necelých jedenáct kilometrů, vstoupili dělníci poprvé počátkem dubna, hotovo by měli mít přibližně v polovině příštího roku.

ČTYŘI ETAPY
Úsek „A“ Děčín – Březiny – délka 3 828 km (a ul. Oblouková – Zimní stadion 0,075 km)
Úsek „B“ Soutěsky – Benešov n. Pl. – délka 2 888 km
Úsek “C" Benešov n. Pl. – Františkov n. Pl.- délka 1 920 km
Úsek “D" Františkov n. Pl. – Starý Šachov- délka 2 042 km

Autor: Alexandr Vanžura

22.4.2012
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Smrtelná dopravní nehoda motorkáře na Jablonecku. Stala se 29. května v Kokoníně¨.
3

V Kokoníně zemřel motorkář, nezvládl předjíždějí osobního auta

Několik policejních zásahových jednotech zasahovalo v pondělí v podvečer v českolipském hypermarketu Albert na sídlišti Lada.
AKTUALIZOVÁNO
10

V České Lípě v Albertu se údajně střílelo

AKTUALIZOVÁNO

RECENZE: Terorista z Rammstein se na pódiu odpálil

Praha /FOTOGALERIE/ - V pražské Eden Areně se 28. května uskutečnil první z letošních koncertů skupiny Rammstein.

DOTYK.CZ

29. květen 1985. Den, kdy anglická zvěř zardousila fotbal

Ta tragédie byla nevyhnutelná. V Bruselu, na Heysel Stadionu, se před finále fotbalového poháru mezi Liverpoolem a Juventusem Turín sešlo příliš výbušných ingrediencí. Desetitisíce zpitých chuligánů, nože, střelné zbraně, zchátralý a drolící se stadion, stupidní systém prodeje lístků, v podstatě nulová přítomnost policie. Byla to jatka zbytečná, ale poučná.  

Tatra Trucks zmodernizuje armádní děla. Obrana za ně zaplatí přes miliardu

Samohybné houfnice Dana pro českou armádu zmodernizuje kopřivnická firma Tatra Trucks. Ministerstvo obrany za zakázku zaplatí 1,27 miliardy korun. Zrenovováno bude 33 děl. Zakázkou se v blízké době bude zabývat vláda. Smlouvu by ministerstvo chtělo podepsat v září.

AKTUALIZOVÁNO

Odstartovaly dotace na dešťovou vodu. Zájem je obrovský

Během prvních dvou hodin od otevření nového dotačního programu Dešťovka přijal stát přes 800 žádostí za zhruba 39,5 milionu korun. Je to zhruba 40 procent celkového rozpočtu programu, ve kterém chce stát přerozdělit 100 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies