VYBERTE SI REGION

Dálnice D8 nebude hotová ani v příštím roce

Ústí nad Labem - Stavbu stále komplikuje nebezpečný sesuv. Ministerstvo chce vyhlásit stav nebezpečí. Hejtman ale potřebuje podklady, prý je nedostal.

8.9.2014
SDÍLEJ:

Těžba v rizikové oblasti sesuvu. Na místo je vstup zakázán. Foto: DENÍK/Karel Pech

Dunění kamionů pod okny lidí žijících ve Vaňově jen tak nezmizí. Léta doufají, že konečně bude hotová dálnice přes České středohoří a těžké vozy začnou jezdit po ní. Jenže politici pro ně mají špatnou zprávu. Ještě si minimálně rok a půl počkají.

Dostavit dálnici D8 v roce 2016 se totiž podle hejtmana Ústeckého kraje Oldřicha Bubeníčka Ředitelství silnic a dálnic nepodaří.

Stav nebezpečí

Hejtman stále neobdržel slíbené podklady od ministerstva dopravy k sesuvu na rozestavěném úseku u Litochovic. Ministerstvo po hejtmanovi požaduje vyhlášení stavu nebezpečí v oblasti závalu.

Historie stavby D8První úsek dálnice D8 mezi Ústím a Řehlovicemi vyrostl v roce 1990, o tři roky později začali silničáři budovat dálnici směrem z Prahy na sever. V roce 2009 byla dálnice napojená na německou A17, ale dosud schází úsek mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Po něm měli řidiči jezdit už v roce 2010. Stavba měla stát 9,9 miliardy korun. Nyní stavbu blokuje sesunutý svah, cena vzrostla na bezmála 15 miliard korun.

„Optimistický termín dokončení dálnice v roce 2016 je už podle mého názoru dávno pryč. Na otevření dálnice se může těšit zastupitelstvo, které bude zvoleno v roce 2016," řekl Oldřich Bubeníček při středečním jednání krajského zastupitelstva.

Zděšení

To je podle Juliuse Béreše z Vaňova, který zastupuje zdejší obyvatele, velmi špatná zpráva. „Tady už nejde o to, aby kamiony neničily náš majetek. My se chceme alespoň v noci vyspat. To ale není možné," uvedl Julius Béreš. Někteří lidé se kvůli hluku ze silnice ve Vaňově přestěhovali až do sklepa svého domu.

Pokud se kvůli sesuvu na dálnici nepodaří silničářům cestu včas dokončit, ve Vaňově chtějí alespoň omezit dopravu. „Třeba tak, aby kamiony nejezdily v noci," vysvětlil Julius Béreš. Podle něho místní lidé počkají, co udělá po volbách nově zvolené vedení města.

Zdržení

Projekt sanace svahu měl být podle ministra dopravy Antonína Prachaře zpracován do konce srpna. Do 10. září by mělo ministerstvo předložit kompletní dokumentaci krajskému úřadu, aby mohl zvážit využití krizového zákona.

„Žádost pečlivě posoudíme podle zákona. Dovoluji si však říct, že dokončení dálnice D8 nezávisí na vyhlášení stavu nebezpečí v Ústeckém kraji, jak zdůrazňují i média," upozornil hejtman Bubeníček.

Součástí dokumentů bude i technické řešení první etapy odstraňování sesuvu. Stav nebezpečí lze vyhlásit jen na časově omezenou dobu. „Chceme tedy, aby na rozhodnutí kraje mohly rovnou navázat práce na sanaci sesuvu. Návrh technického řešení předal vítěz soutěže na konci srpna, jak jsme požadovali," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Sesuv

Svah zavalil rozestavěnou dálnici začátkem loňského června, poškodil také část železniční trati. Geologický průzkum prokázal, že území je výrazně tektonicky porušené. Pokud by hejtman vyhlásil stav nebezpečí, některé odklízecí práce by se mohly stihnout ještě v zimě.

Sanace sesutého svahu bude rozdělena do dvou etap. Nejprve bude prostor sesuvu odvodněn, čímž se sníží riziko dalšího pohybu. Cenu ŘSD odhadlo na 40 milionů korun. Pak upraví celé území, aby mohla stavba pokračovat.

Autor: Iveta Piknová, Vít Lukáš

8.9.2014
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bunkr Waltrovka.
31

OBRAZEM: Výstavba v Praze odhalila opuštěné bunkry

Igor Dodon, prezident Moldávie
5 4

Kreml, nebo Brusel? Moldavský prezident má jasno

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Degiro slibuje neuvěřitelně nízké poplatky, klidně si ale naúčtuje 10 tisíc

Jestli někdo zvažuje nákup akcií na burze, mohla by ho zlákat nabídka brokerské firmy Degiro. Ta se totiž chlubí tím, že její „účtované poplatky jsou pro všechny investory neuvěřitelně nízké". Bohužel realita je odlišná. Poplatek ve výši zhruba 41 procent celkové hodnoty transakce rozhodně není neuvěřitelně nízký, ale spíše neuvěřitelně vysoký.

Stát pátrá po majitelích čtyř tisíc domů. Když se nepřihlásí, přijdou o ně

O vydání nemovitostí po sedlácích, emigrantech či obětech války žádají tisíce Čechů ročně. Uspějí jen stovky z nich.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies