„Snesení stávající konstrukce a vložení nové nosné ocelové konstrukce železničního mostu přes Labe předpokládáme v přesunutém termínu od 18. září do 29. listopadu," řekl Děčínskému deníku Marek Illiaš z odboru komunikace Správy železniční dopravní cesty.

Oproti původním předpokladům tak bude stát nový most přibližně o dva měsíce později. Při povodních totiž velká voda poničila část staveniště a na ostrohu mezi Ploučnicí a Labem strhla část ocelové konstrukce do řeky.

„V současné době jsou již po rozsáhlé evakuaci staveniště 
z valné většiny odstraněny povodňové škody a jsou opětovně zahájeny činnosti a přípravné práce nezbytné pro pokračování v realizaci stavby," dodává Illiaš. Přitom již před velkou vodou bylo nutné termín výměny posunout.

„Důvodem byl nezvykle vysoký průtok vody v korytě řeky. Projekt je zpracován na základě historických tabulek průtoku, kdy v průběhu května bývá standardně hladina
o více než dva metry níže. Letošní průtoky jsou však od začátku výše, než s čím počítá zvolené řešení podle projektu,"  uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

O velké rekonstrukci železničního mostu přes Labe se mluvilo již před šesti lety s tím, že zahájena bude v roce 2009. Než se ale na ni podařilo sehnat potřebných přibližně 
80 milionů korun, uběhlo několik dalších let. Na financování rozsáhlé rekonstrukce se podílí i evropské fondy.

Při opravě bude kompletně vyměněna ocelová konstrukce části mostu vedoucí přes Labe. Kvůli výměně bude nutné uzavřít na dva a půl měsíce železniční spojení mezi děčínským hlavním a východním nádražím.

Osobní vlaky a rychlíky nahradí autobusy, pro nákladní dopravu zůstane k využití další most z východního nádraží do Prostředního Žlebu, i když si to zřejmě vyžádá provozní komplikace.

Dále proběhne sanace pilířů a částí opěr, vrtání mikropilot, betonáž nových úložných prahů opěr a po dalších technologických postupech dojde k uložení nové ocelové mostní konstrukce, která bude kombinací příčných a podélných zásunů jednotlivých mostních polí. Následovat bude zaštěrkování a zřízení nového železničního svršku, dokončení úprav železničního tělesa a podbití do požadované výšky.

Železniční most v Děčíně spojuje dvě děčínská nádraží, hlavní a východní. Na 358 metrech překlenuje Labe i ústí řeky Ploučnice. Během povodní po něm jezdil kyvadlově speciální vlak, který lidem zajišťoval lepší spojení mezi oběma břehy. Při záplavách v roce 2002 byl most dokonce jediným pojítkem mezi oběma břehy.
Nad okolními záplavovými loukami jsou původní kamenné oblouky, nad vodou jsou ocelové konstrukce. Ta nejdelší přes Labe měří na délku 152 metrů a měnila se 
v historii už dvakrát. Poprvé 
v roce 1895, podruhé v roce 1976.

Druhá výměna měla být 
jen provizorní, ocelová konstrukce je ale na svém místě už 37 let. Je tak na konci své životnosti.

Železniční most pochází
z roku 1868, kdy byla na obou březích řeky ještě samostatná města Děčín a Podmokly. Postavila jej Česká severní dráha, která i díky tomuto mostu propojila Podmokly a Děčín 
s nejsevernější částí tehdejšího Rakousko-Uherska, Šluknovským výběžkem. Hlavním impulzem pro jeho stavbu byla potřeba dopravovat především uhlí do Varnsdorfu.

Poprvé se o železniční trati na Šluknovsko začalo uvažovat na počátku 60. let 19. století. Ale poměrně dlouho trvalo, než se podařilo sehnat dostatek peněz na její výstavbu. 
K tomu došlo až na konci šedesátých let.
Při stavbě České severní dráhy ale nebyla ani nouze 
o nečekané nálezy.

Podle knihy Děčín – železniční křižovatka českého severu od děčínského historika Jana Němce byly při stavbě náspu v okolí Mariánské louky nalezeny kosterní pozůstatky. Ty pocházely ze zaniklého města a staly se první novodobou konfrontací s původním městem. Jan Němec ve své knize také zmiňuje nález stříbrných a zlatých mincí v Malé Veleni z dob napoleonských válek.