Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik chce přemluvit Jirkov. Má připravené „zázraky“

Chomutov, Jirkov - Chomutovští zastupitelé zachránili trolejbusovou dopravu a možná i dopravní podnik. Ten teď začne v bodě nula.

15.4.2016
SDÍLEJ:

JAROSLAV KOMÍNEK (vpravo), chomutovský radní a předseda představenstva DPChJ na zasedání zastupitelstva. Foto: Roman Dušek

Trolejbusy s přídavným pohonem a „zázračné" úspory. Dvě cesty, kterými chce Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova přesvědčit jirkovské zastupitele, aby ustoupili ze svého rozhodnutí zrušit trolejbusovou dopravu.

Záchranná brzda

Trolejbusy a možná i podnik samotný udrželi nad vodou chomutovští zastupitelé. V pondělí rozhodli o zachování trolejbusové dopravy na území města. A to i s vědomím, že to Chomutov bude stát možná až jedenáct milionů ročně navíc (pokud Jirkov opravdu trolejbusy neobjedná).

Kdyby to neudělali, podnik by se ocitl v neřešitelné situaci. Zdaleka totiž nemá tolik autobusů, aby dokázaly nahradit trolejbusové linky. A peníze už vůbec ne. I to byl jeden z důvodů, proč chomutovští zastupitelé zatáhli za záchrannou brzdu. „Podnik se teď ocitá v bodě nula. A začneme okamžitě jednat," dodal k tomu Jaroslav Komínek.

Přemluví Jirkov zázrakem?

A jako první s Jirkovem, který před týdnem naopak trolejbusy odmítl dál podporovat. „Když nám vyjdou zázraky, které mám v podniku naplánované, mohli bychom ještě jirkovské rozhodnutí zvrátit," nechal se přímo na zasedání slyšet předseda představenstva.

Uvažují například o koupi trolejbusů s přídavným pohonem. Po Chomutově by jezdily „na dráty", v Jirkově pak na elektromotor. Takže by mohly zajíždět i do lokalit, kudy troleje nevedou. Což je jeden z jirkovských požadavků.

A ještě jeden trumf si dopravní podnik pro jednání schovává v rukávu. „Našli jsme v toku peněz mezi akcionáři a podnikem způsob, jak ušetřit možná pět až deset milionů ročně," naznačil pro Chomutovský deník Jaroslav Komínek s tím, že konkretizovat to zatím nechce. „Předložíme svůj návrh oběma akcionářům a uvidíme, zda s tím budou souhlasit."

Starosta: Zázraky si rád poslechnu

Revokace usnesení není nic nemožného, ale v Jirkově se k přemlouvání stavějí skepticky. „Jednat se určitě bude, rád si poslechnu, s čím podnik přijde," reagoval na dotaz Chomutovského deníku starosta Radek Štejnar. „Ale že by dokázali přemluvit všechny zastupitele, kteří hlasovali proti trolejbusům? To by musel být opravdu ten zázrak," poukazuje na fakt, že pro zrušení na jednání v Jirkově vystupovala i hlasovala většina zastupitelů.

Autobusů mají málo

Jednání s Jirkovem však podle Komínka není jen možnost, ale v podstatě nutnost. „My teď nemáme autobusy na to, abychom nahradily trolejbusové linky do Jirkova," upozorňuje. „Musíme s ním proto jednat o tom, jak dlouho je ochoten snést trolejbusy na svém území. A také potřebujeme vědět, co vlastně Jirkov chce - jaké linky, kam, jak často. Pak jim můžeme vyjít vstříc v tom, že chtějí jezdit levněji. Myslím, že bychom to dokázali."

Dopravní podnik uvažuje, že by kromě klasických trolejbusů koupil také několik vozů s přídavným pohonem a dva elektrobusy. Vzhledem k nutnému výběrovému řízení a výrobě však nové vozy nevyjedou do ulic dřív, než v květnu příštího roku.

Proč Jirkov trolejbusy nechce* Jejich provoz je příliš drahý, město už na ně nechce doplácet.
* Jirkov nepotřebuje tolik trolejbusové linky jezdící přes všechna chomutovská sídliště (Písečná - Březenecká), raději by uvítal přímý spoj po silnici I/13 či linky MHD na horní sídliště (Na Borku) či do Březence. Tam ale troleje nevedou.
* Každou přestavbu křižovatky na trolejbusové trase by provázely další náklady na speciální úpravy, a to v řádu milionů.
* Další náklady v řádu milionů si v blízké budoucnosti vyžádá také rekonstrukce několika trafostanic.

Proč Chomutov trolejbusy chce* Za přislíbenou dotaci nemůže dopravní podnik nakoupit nic jiného, než opět trolejbusy či elektrobusy.
* Jsou ekologičtější a k takové dopravě směřují republikové i mezinárodní trendy, což znamená i větší pravděpodobnost dalších dotací.
* Zrušení trolejbusové dopravy by vystavilo dopravní podnik do neřešitelné situace, možná až na pokraj zániku. Volné autobusy na nahrazení trolejbusů v MHD nemá a na jejich nákup také ne.
* Dopravní podnik chce hledat cesty, jak trolejbusovou dopravu zlevnit.

Autor: Josef Dušek

15.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
14

K útoku nožem v Rusku se přihlásil Islámský stát

Jiří Drahoš.
14 11

Další prezidentský uchazeč hlásí splněno. Drahoš má dostatek podpisů

V příštích dnech budou teploty klesat, zastaví se na 20 stupních

V následujících čtyřech týdnech budou teploty postupně klesat, zůstanou ale na dlouhodobém průměru. Také srážkově má být období přelomu prázdnin a školního roku průměrné.

Jak bude vypadat ještě nenarozené dítě? Vědci pracují na ukazování budoucnosti

Vyšetří nenarozené dítě a rodičům ukážou, jak bude vypadat třeba ve třech letech. Prozatím neuvěřitelnou představu se snaží přivést do reality brněnští vědci.

Teror ve finském Turku: policie podnikla noční razii, zatkla pět osob

Finská policie při noční razii ve městě Turku zatkla pět osob. Zároveň oznámila, že motivem včerejšího činu, při němž osmnáctiletý Maročan pobodal nožem deset lidí, byl terorismus. Agresora střelila do nohy a zadržela. Dvě oběti na následky zranění zemřely.

Vydavatelství univerzity v Cambridge se podvolilo čínské cenzuře

Prodáváte svou duši, zní nejčastější kritika na účet akademického vydavatelství Cambridge University Press. Nejstarší nakladatelský dům na světě totiž ustoupil ve sporu s Komunistickou stranou Číny a zablokoval více než tři sta článků ze svého prestižního sborníku China Quarterly.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení