Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik mění směr. Zkouší vozy na alternativní paliva

Chomutov, Jirkov - V těchto dnech testuje nový hybridní autobus, vyzkouší elektrobus a už rozhodl o využití zemního plynu.

14.6.2012 6
SDÍLEJ:

Včera jezdil nový autobus linku č. 9. Nebýt reklamního polepu, zvenčí by cestující rozdíl ani nepoznali.Foto: Deník/Josef Dušek

Cestující, kteří využívají MHD, se v těchto dnech vozí hybridním autobusem zapůjčeným od výrobce. Jeho dieselový motor je propojený s elektromotorem, a tak autobus šetří jak životní prostředí, tak, při zvyšujících se cenách za naftu, také kasu  Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova. Ten ho bude až do konce června testovat na patnácti linkách MHD. Když se osvědčí, pak ho také koupí.

„Střídáme ho tam, kde obvykle nasazujeme krátké autobusy," upřesnil šéf divize MHD Martin Lédl. Zatím se s ním projeli například pasažéři linky 1, 3, 4, 6, 9, a 12.

Hlavní úsporu autobus s kapacitou 111 míst (37 pro sedící) přináší při rozjezdech, které jsou na trasách sídlišti časté. Mozkem celého pohonu je totiž software, který sám vyhodnocuje, kdy bude vozidlem využíván určitý zdroj. Při rychlosti do dvaceti kilometrů v hodině využívá výhradně elektrickou energii,  teprve po jejím překročení přechází na naftu.

ROZHOVOR S GENERÁLNÍM ŘEDITELEM DOPRAVNÍHO PODNIKU JIŘÍM MELNIČUKEM

„Vyčerpali jsme v MHD všechny smysluplné možnosti, které se týkaly redukce přepravní sítě"

Generální ředitel DPCHJ Jiří Melničuk.Proč jste se rozhodli vyzkoušet nový hybridní autobus? Uvažujete, že doplníte vozový park o tento o typ vozů?
Jde o to, že jsme v MHD vyčerpali všechny smysluplné možnosti, které se týkaly redukce přepravní sítě. Cena nafty ale roste a vyhlídky jsou takové, že její pokles nebude trvalý ani výrazný. Nechceme dále ubírat na rozsahu dopravní obslužnosti, protože cestujících je stále méně, a jinam už moc nemůžeme. Chceme se tedy vydat cestou alternativních paliv a nízkokapacitních autobusů. Takže ano, pokud bychom byli s hybridem spokojení, výhledově bychom podobný typ vozu mohli mít.

Jaké jsou vaše dílčí poznatky, jste s hybridním autobusem spokojení?
Zatím máme za sebou šest testovacích dnů. Teprve ověřujeme, zda se to, co uvádí výrobce, zakládá na pravdě. Už teď víme, že pětatřiceti procentní úsporu nepřinese, ale kdyby se přiblížila alespoň ke třiceti procentům, byli bychom velmi spokojení. Velmi důležitá je také pořizovací hodnota tohoto typu vozů ve srovnání s klasickými naftovými autobusy. Autobus máme zapůjčený do konce června, teprve pak učiníme závěry.

Na jakých trasách ho testujete?
Hybridní autobus testujeme v modelových situacích na různých tratích. Největší úsporu přináší na nejkratší vzdálenosti.

Budete zkoušet i jiné typy vozidel?
Ano, v nejbližší době budeme testovat také elektrobus. O využití zemního plynu jsme se již rozhodli a nyní činíme všechny potřebné kroky k zahájení tohoto druhu dopravy. Spouštíme tak novou strategii firmy nestavět vše jen na klasických naftových autobusech a trolejbusech. Naším hlavním motivem je pochopitelně ekonomika. Druhým aspektem, ke kterému se snažíme přihlížet, je ekologie a dopad našich služeb na místní obyvatele.

Autor: Miroslava Šebestová

14.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bouřka. Ilustrační foto.
18

Během dne hrozí silné bouřky, výstraha platí do půlnoci

Polský prezident Andrzej Duda
5

Reforma polské justice prošla Senátem, Duda ji nejspíš nezastaví

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Otázky a odpovědi. Juventus měl strach, teď Schick rybaří

Měl to být přestup léta. A nejen pro české fotbalové fanoušky. Ságou jménem Patrik Schick alias možná posila velkoklubu za třicet milionů eur dlouho žila celá Itálie.

Komentář Deníku: Sen o dvou premiantech Evropy nevyšel

Když přijde řeč na rozdělení Československa, nejčastěji se zdůrazňuje, že dobře dopadlo. A protože jsou vztahy Čechů a Slováků přátelské a stali jsme se nejlepšími sousedy, vyvozuje se z toho, že rozdělit stát bylo chytré, anebo že se klidným rozdělením státu předešlo jeho divokému rozpadu. 

Sedmimístná Dacia Duster nakonec nebude. Vedení ji zatrhlo

Už nějaký ten pátek se v souvislosti s novou generací Dacie Duster mluví o možné sedmimístné variantě. Podle oficiálního vyjádření ředitele prodeje a marketingu Francoise Mariotta se ovšem žádná taková verze nechystá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení