VYBRAT REGION
Zavřít mapu

DRILL 2014: Popadané stožáry, bomba i požár lesa.

Hora Svatého Šebestiána - U německých hranic proběhlo unikátní cvičení, které prověřilo připravenost českých i německých specialistů na rychlé obnovení dodávek elektřiny po pádu přenosových stožárů.

18.9.2014
SDÍLEJ:

Cvičení DRILL 2014.Foto: Deník/Miroslav Rada

Přes 200 energetiků, vojáků, hasičů a policistů z Česka i Německa se včera zúčastnilo unikátního mezinárodního cvičení DRILL 2014. Nedaleko Hory Svatého Šebestiána se simulovala závažná situace, kdy vlivem extrémního mrazu a povětrnostních podmínek spadly stožáry elektrického vedení a přenos elektrické energie se mezi oběma zeměmi přerušil. A aby toho nebylo málo, situaci zkomplikoval požár, polámané stromy a hlavně výbušnina, kterou musel zlikvidovat pyrotechnik.

Zprovoznění mezinárodního propojení se v takové situaci rázem stává strategickou prioritou a týmy z obou zemí musí spolupracovat, aby se přenosová soustava co nejdříve obnovila. Taková akce ale vyžaduje precizní koordinaci, což představovalo také jeden z důvodů, proč se cvičení uskutečnilo.

Bombu zneškodnil proud vody

Ještě předtím, než se mohlo začít pracovat na vztyčování nouzových stožárů, se technici museli vypořádat s polámanými stromy. Na nedaleko položenou podezřelou tašku si ale sami netroufli, a tak na scénu nastoupil pyrotechnik. Ve 40 kilogramů těžkém obleku tašku nejdříve zrentgenoval, čímž zjistil, že uvnitř je skutečně bomba. K zneškodnění použil vysokotlaký vodní paprsek, který trhavinu rozmetal na kusy. Opodál zase vrtulník a několik hasičských jednotek hasilo požár lesa a také ošetřovali svého zraněného kolegu. Ten měl propíchnutou ruku větví a potrhaný obličej i nohu. Během chvíle ho ale hasiči stabilizovali a dali na nosítka, aby ho vzápětí čtyřkolka odvezla k záchranné službě.

Se stožáry pomáhá i vrtulník

Mezitím už začaly práce na obnovení energetického propojení obou zemí. „Co nejdříve se musí vztyčit nouzové stožáry, které se propojí se stávající soustavou,“ řekl Vladimír Tošovský, předseda představenstva ČEPS. Vztyčení těchto 17 metrů vysokých stožárů je poměrně složitým procesem - přestože jejich základ tvoří „stavebnicové“ díly, tak při zvedání stožárů musí pomáhat jeřáb, ve špatně přístupném terénu dokonce vrtulník, což dělá z akce rizikovou záležitost. Dole totiž stojí několik techniků, kteří stožár ukotvují a dále zajišťují. Ve finále pak na něj vylezou, aby mohli natáhnout vodící lana. Aby toho nebylo málo, vztyčovaly se stožáry rovnou dva - jeden měl na starosti německý tým, druhý český. A to se nakonec podařilo bez problémů.

Už třikrát v posledních letech

V praxi k podobným haváriím, kdy se zhroutí stožár vysokého napětí, dochází hlavně při mimořádných atmosférických jevech, jakými jsou vichřice, tornáda či námraza. „Takové události jsme zaznamenali v letech 2003, 2006 a 2008. V těchto případech jsme museli vytvořit náhradní přenosovou trasu,“ uvedl Karel Pícl, ředitel sekce Provoz a údržba společnosti ČEPS. A podle jeho slov k rizikovým lokalitám patří i okolí Hory Svatého Šebestiána, kde na stožáry působí dlouhodobě námraza a velmi nízké teploty.

První cvičení takové velikosti

Cvičení DRILL 2014 se zapojením energetiků i záchranných složek z Česka a Německa bylo vůbec prvním takového rozsahu. „Čeští kolegové patří v tomto ohledu k evropské špičce. Proto vítáme, že můžeme cvičit společně s nimi,“ uvedl Boris Schucht, předseda představenstva společnosti 50hertz, německého protějšku ČEPS. Německá přenosová soustava je podle něho vytížena na hranici svých možností, takže každý výpadek může mít neblahý vliv na zásobení obyvatelstva elektrickou energií.

Sedm tras, 3500 kilometrů

Státní společnost ČEPS obhospodařuje 41 rozvoden a spravuje 3510 kilometrů elektrického vedení o napětí 400 kilovoltů a 1910 kilometrů s napětím 220 kilovoltů. Česko spojuje se sousedními státy sedm přeshraničních tras, které slouží pro vývoz, dovoz i tranzit elektrické energie přes české území. Jednou z nich je právě vedení v okolí Hory Svatého Šebestiána.

Česko jako důležitý vývozce

Česko je důležitou tranzitní zemí a také vývozcem elektrické energie. „Je to dáno množstvím našich zdrojů energie a také polohou uprostřed Evropy,“ řekl Tošovský. Za transport energie se nyní už neplatí, poplatky se vybírají pouze pokud požadavky převyšují kapacitu přenosové soustavy. Získané peníze jdou do tržeb provozovatele přenosové soustavy, tedy ČEPS, a s ročním zpožděním jsou zohledněny i v ceně elektrické energie. „Část těchto příjmů slouží k investicím do přenosové soustavy,“ dodal na závěr Tošovský.

Autor: Václav Kešner Mgr., ČTK

18.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
42 4

Kuřáky vyžene z hospod zákaz. Už za měsíc

Internet, ilustrační foto
DOTYK.CZ
5

Sociální sítě budoucnosti? Hodně obrázků, málo textu

Papež František vyzývá: Urovnejte korejskou krizi, nebo nás válka zničí

Cestou z Egypta poskytl papež František rozhovor novinářům, ve kterém navrhl, aby se řešení krize na Korejském poloostrově ujali prostředníci. Hovořil o možnosti, že by jím mohlo být Norsko.

Parádní box. Wembley vidělo porážku Klička, těžké váze vládne Joshua

/VIDEO/ Fanoušci boxu se dočkali. Na slavném stadionu Wembley došlo k dlouho očekávanému souboji mezi Vladimirem Kličkem a Anthonym Joshuou. Novým králem těžké váhy v profesionálním ringu se nakonec stal Brit, který slavného jednačtyřicetiletého Ukrajince porazil technickým K.O v jedenáctém kole.

Turecká vláda opět propustila tisíce státních zaměstnanců. Jsou prý pučisté

/VIDEO/ Po referendu, které výrazně posílilo pravomoci prezidenta Recepa Tayyipa Erdoğana, pokračují čistky ve státním sektoru. V sobotu dostaly výpověď čtyři tisíce zaměstnanců. Jak uvedlo BBC, jsou obviněni, že se podíleli na loňském státním převratu.

Nehoda na D1: šest cizinců se zranilo, jeden z nich těžce

Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu totiž skončila dodávka po dopravní nehodě na boku. Při havárii, která se stala před tři čtvrtě na čtyři ráno, se zranilo šest lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies