Most se skládá ze dvou jednosměrných částí, po kterých celý den až do večera přejížděly plně naložené těžké nákladní vozy. „Na každém z obou mostů probíhají tři zkoušky, kde v každém poli bude most zatěžovat devět nákladních aut, přičemž každé z nich bude vážit 32 tun. Celkem se tedy jedná o zátěž bezmála tři sta tun. To bude probíhat až zhruba do šesti hodin večer," popsal průběh zatěžkávacích testů Martin Soukup, stavbyvedoucí Metrostavu.

PO MOSTU JEZDÍ CELÝ DEN NÁKLAĎÁKY

V průběhu testování se budou v různých místech mostu zaznamenávat hodnoty, které se následně zpracují a dojde k vyhodnocení testu.

Most se nachází na geologicky stabilnějším podloží, než je tomu u mostu Prackovice, takže lze očekávat pozitivní výsledek a posunutí dostavby D8 zase o něco dál. „Pohyby staveb během zátěžových testů se měří v řádu milimetrů, my prozatím sledujeme průběžné výsledky a ty se jeví naprosto v normě. Určitý pokles stavby lze určitě ještě očekávat, ale jedná se o standardní situaci a není třeba se ničeho obávat," zhodnotil průběh měření během odpoledne Soukup. V případě kladných výsledků testů nebude kvůli mostu přes uhelnou strouhu nutné zdržovat prosincový termín otevření dálnice.

ZÁTĚŽOVÝ TEST. Zátěž téměř tří set tun se po mostě pohybovala po celý den. Stavbaři sledovali pohyb stavby. Odpoledne, po několika hodinách měření, byly hodnoty v normě. Zdroj: Deník/Karel Pech

U nedalekého úseku nad Litochovicemi a Prackovicemi je na tom dostavba o poznání hůře. Těsně po volbách do zastupitelstva Ústeckého kraje došlo k oficiálnímu prohlášení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), že se svah nedaleko původního sesuvu dal opět do pohybu. Také bylo na tiskové konferenci oznámeno, že pokud dálnice nebude absolutně bezpečná, bude nutné termín otevření opět posunout. „Nepustíme tam nikoho, pokud nebude dálnice stoprocentně spolehlivá," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

K posunům zeminy došlo na svahu u dálničního náspu, který navazuje na další z mostů, prackovickou estakádu. „Potenciálně sesunovou masu intenzivně sledujeme, ta se zatím chová relativně klidně. Aktuálně se jedná o pohyby v řádu milimetrů, které nejsou nijak revoluční, ale území je geologicky aktivní, tak už od začátku počítáme s tím, že se nějaká taková událost může vyskytnout," řekl Jan Rýdl, mluvčí ŘSD.

ZÁTĚŽOVÝ TEST. Zátěž téměř tří set tun se po mostě pohybovala po celý den. Stavbaři sledovali pohyb stavby. Odpoledne, po několika hodinách měření, byly hodnoty v normě. Zdroj: Deník/Karel Pech

Podle ředitele ŘSD Jana Kroupy se případný sesuv týká masy zeminy o hmotnosti 10 tisíc tun, sledované území je ale ještě větší. V nedávné době bylo provedeno opatření k odvodnění svahu pomocí štěrkové stěny, o kterém již Deník informoval, a v současné době se odváží část již hotové dálnice. Jedná se konkrétně o úsek na již hotovém náspu, který na estakádu navazuje a ze kterého je aktuálně odváženo zhruba 34 tisíc kubíků zeminy, kterou nahradí 25 až 35 tisíc kubíků umělého lehkého kameniva.

Následně po výměně zeminy za lehčí přijde na řadu instalace zajišťovacích prvků, jejichž rozsah bude ještě rozhodnut podle situace. Tato opatření jsou realizována proto, aby násep nezatěžoval nestabilní svah a nezpůsobil tak jeho další sesuv či větší pohyby pilířů mostu, které se již v současnosti pozvolna propadají do země a vychylují.

„Podle dělníků ze stavby se pilíře o několik centimetrů vychýlily do strany," přiblížila problém Andrea Svobodová Křešová, starostka obce Prackovice, nad níž estakáda stojí.

ZÁTĚŽOVÝ TEST. Zátěž téměř tří set tun se po mostě pohybovala po celý den. Stavbaři sledovali pohyb stavby. Odpoledne, po několika hodinách měření, byly hodnoty v normě. Zdroj: Deník/Karel Pech

V současné době jsou zpracovávány návrhy technického řešení stabilizace opěry, která bude v případě potřeby spočívat v jejím ukotvení a obnovení plášťového tření na pilotech. Podle stavbyvedoucího Metrostavu by ale problém s testem zátěže na tomto mostě tak velký být neměl: „U prackovické estakády očekáváme výsledky stejně v normě jako u mostu přes uhelnou strouhu," uvedl Martin Soukup.

Na geologické problémy s podlažím v tomto úseku je odborníky upozorňováno již řadu let. Stínové ŘSD uvádí, že opěra estakády je v pohybu od doby, kdy byla stavebně založena a je značně poddimenzovaná délka pilotů, které most ukotvují. Deníku se svěřil i pamětník, který před lety působil v rizikovém úseku jako dělník:

„Kdysi jsme tam pracovali a ten svah zaváželi, je to obrovské množství hlíny a suti, které je položeno rovnou na čedič, takže stačí, aby párkrát zapršelo, a zase to sklouzne, jako už se to stalo, je to jen otázka času," uvedl tehdejší řidič nákladního vozidla na stavbě. Podle serveru iDnes.cz je zajímavost to, že veškerý materiál na stavbu je stále odebírán z lomu Dobkovičky patřícího firmě Kámen Zbraslav, kterou ŘSD žaluje a viní ze sesuvu a nestability povrchu.