Slučování krajských škol na Děčínsku a v Ústeckém kraji zřejmě nekončí. Tentokrát si vzalo hejtmanství na mušku praktické školy. Ty se mají podle návrhu Rady kraje sloučit se středními školami.

Jedním z hlavních důvodů slučování je malý počet studentů – v některých krajských praktických školách je totiž v jedné třídě méně než deset studentů. Zajímavé ale je, že námi oslovení ředitelé dotčených škol o plánu slučování nic nevěděli.

„To jste mne překvapil, slyším to od vás poprvé. Nikdo se s námi o možném sloučení naší školy nebavil," reagovala překvapeně na dotaz Děčínského deníku Monika Kadlecová, ředitelka šluknovské speciální základní školy a praktické školy. Tu navrhuje hejtmanství sloučit se šluknovskou lesnickou školou.

Podobně reagoval i ředitel varnsdorfské vyšší odborné školy a střední školy Petr Jakubec.

„O tomto konkrétním výstupu z Rady kraje nevím. Ale vím, že byl dlouhodobý záměr některé speciální školy sloučit s ostatními krajskými školami," říká Jakubec, který byl v minulém volebním období krajským radním právě pro školství.

Podle jeho slov ale plány na sloučení speciálních a praktických škol na Šluknovsku vznikly až po volbách nově složené Rady kraje.

„Její rozhodnutí ale budu samozřejmě respektovat," do-dal Jakubec, jehož škola by se měla podle krajských plánů sloučit se Speciální základní školou a Mateřskou školou T. G. Masaryka.

Ústecký kraj v minulosti sloučil již několik škol. Pokaždé se ale musel potýkat 
s velkým odporem studentů, rodičů a často i měst. Naštvaní byli především studenti, kteří neváhali vyrazit protestovat i do ulic. S odporem kraj počítá i nyní.

„Kraj nebude na slučování těchto škol tlačit, nebude ho prosazovat přes případný nesouhlas zařízení, kterých se má týkat. O návrhu bude ještě jednat krajské zastupitelstvo," tvrdí hejtman kraje Oldřich Bubeníček.

K možnému sloučení praktických a středních škol na Děčínsku se krajská rada inspirovala na Ústecku. Základní praktická škola se střední školou byla totiž už v minulosti sloučena v Trmicích.

„Tam se to nějakým způsobem osvědčilo, takže jsou vytipovány další školy, které by byly takto dohromady," řekl  Bubeníček.

Jenomže podle odborníků sloučení nebude vzhledem k vysokým nárokům tak snadné. Například přesun stávajících speciálních a praktických škol do budov středních škol je podle ředitelky Kadlecové těžko proveditelný.

„Máme žáky i s poměrně těžkým postižením. A to nejen mentálním, ale i zdravotním. Mají zhoršenou pohyblivost, řada z nich je odkázána na vozík," vysvětluje.

Vyučování má ale i po sloučení škol pokračovat podobně jako před ním.

„V jedné třídě nebudou středoškoláci s dětmi ze speciální školy. Bude mezi nimi ale kontakt, denně se budou potkávat," řekl hejtman. Sloučení dětem ze základní školy podle něj usnadní případné pokračování vzdělávání na škole střední.

„Dítě nikam nemusí, může zůstat ve stejném prostředí," dodal.

Ústecký kraj převzal padesát škol, které vzdělávají žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Kvůli demografickému vývoji a snaze o začleňování těchto žáků do běžných škol v nich však postupně ubylo žáků.

Ve školním roce 2010/2011 se v těchto školách v kraji vzdělávalo 5 028 žáků v 549 třídách, což znamená 9,2 žáka na třídu. Podobně tomu bylo i v loňském školním roce.

Kromě škol na Šluknovsku navrhuje krajská rada sloučit speciální a praktické školy 
v Lovosicích a v Roudnici nad Labem.

Jaké školy chtěl kraj již slučovat?
Své střední školy slučuje hejtmanství  již několik let. V Děčíně sloučilo dvě průmyslovky v jednu. Obří střední škola vznikla sloučením několika škol ve Varnsdorfu. Sloučení neušly školy ani v Rumburku, kde je nyní pod jednou střechou obchodní akademie a zdravotnická škola. Ne vždy ale kraj se svými plány uspěl. Nejznámější je asi odpor veřejnosti, studentů i jejich rodičů proti sloučení děčínského gymnázia s obchodní akademií. Krajští zastupitelé původně jejich sloučení schválili, ale krátce před krajskými volbami kvůli silnému tlaku své rozhodnutí zrušili.