VYBERTE SI REGION

Radní Ústeckého kraje Komínek: Že nejsem náměstek? Nelituju

Chomutov /ROZHOVOR/ - Politická hvězda Jaroslava Komínka (KSČM) stoupá. Z opozičního zastupitele v Chomutově se za pár let dostal až do křesla krajského radního.

25.1.2013 6
SDÍLEJ:

Jaroslav Komínek.Foto: Archiv

Tam dostal na starosti dopravu. Jaké má kraj v této oblasti priority a proč se Komínek nestal náměstkem hejtmana? Odpovídá v našem rozhovoru.

Po volbách se o vás mluvilo jako o jasném kandidátovi na náměstka hejtmana. Nakonec jste „jen" radní. Čím to?
Je to výsledek jednání. Ve hře bylo několik variant, do posledního dne i ta, že budu náměstkem. Ve finále jsem kandidaturu sám odmítl. Pro mě jako pro předsedu partaje v Chomutově je daleko přínosnější, když máme z okresu Chomutov dva radní, než jednoho náměstka.

Takže kdybyste byl náměstek, Ladislav Drlý (druhý radní z Chomutovska) by nebyl radním? To byl důvod, proč jste odmítl?
Byl to jeden z těch hlavních. Co se týče postu náměstka, padl návrh na zkušenějšího kolegu, tak jsme dali přednost jemu (náměstkem se stal Stanislav Rybák pozn.red.)

A proč je důležité, aby mělo Chomutovsko dva radní?
Jednak je to prestiž okresu, že tu máme schopné lidi. V zastupitelstvu jsme tři, včetně senátora Homolky, který nebýt senátorem, jistě je také v krajské radě. A také ze všech jmen, která padala, nebyl nikdo lepší kandidát na radního pro investice, než je právě pan Drlý.

A nelitujete toho?
Naopak z odstupem čtyř měsíců to beru jako tu nejlepší variantu, jak to mohlo dopadnout. Opravdu. Kdybych byl náměstek a měl bych k tomu všechny funkce jako statutární zástupce, nemohl bych se plně věnovat radnímu pro dopravu a silniční hospodářství, což je dost obsáhlý resort.

To vypadá na dobře rozjetou politickou kariéru. Uvažujete politicky ještě dál? Sněmovna, Senát…?
Ne. Možná někdy v budoucnu Senát, ale věřím tomu, že stávající senátor Vašek Homolka bude kandidovat ještě jednou.

Takže kraj je váš politický strop?
Kraj je můj strop. Určitě teď a v mnoha následujících letech. Máme v okrese mnoho schopných lidí, které budeme navrhovat na poslance a je třeba práci rozložit na více lidí. Já jsem spokojený s prací v regionu. Ta je podle mého daleko přínosnější, než sedět v lavici, být v opoziční roli a neudělat vůbec nic. V poslanecké sněmovně když jste v opozici, jste odsouzený k tomu, že nic neprosadíte. Vůbec nic.

Pojďme tedy k vaší práci krajského radního. Uvažovalo se vůbec o tom, že byste měl na starosti jiný resort než dopravu?
Ne, žádná jiná varianta nebyla. Dopravu bych měl, i kdybych byl náměstkem hejtmana. Kdybych tenhle resort nedostal, nevím, jestli bych vůbec dělal něco jiného…

Jakou vlastně máte pro tento resort profesní kvalifikaci?
Mám automobilovou průmyslovku a celý život se pohybuji a pracuji jen v dopravě nebo legislativě kolem ní. Ale to je jen jedna věc. Ono se to někdy podceňuje, ale na kraji jsou odbory, ve kterých pracují dobří a fundovaní úředníci. Na mém odboru je nějakých třicet odborníků, takže jde spíš o koordinaci práce. Mimochodem jde o odbor s největším rozpočtem. I když by měl být vyšší…

Jak konkrétně?
Například když jsem si nechal vyjet, kolik bychom potřebovali na údržbu silnic druhé a třetí třídy v kraji, tak to vyšlo asi na 632 milionů. V rozpočtu máme padesát.

Bylo tam pro vás více takových překvapení?
Dost informací už jsem měl. Minulé volební období jsem pracoval v dopravní komisi kraje, která projednávala všechny materiály, které šly do rady. A spolupracoval jsem i s úředníky na odboru, takže se známe.

Ladislav Drlý (vpravo).Pojďme tedy k dopravě v kraji. Co je pro kraj prioritou?
Hlavní silnice v kraji jsou D8, R7 a I/13. D8 se dostaví, to je jasné. Krajský soud vydává negativní stanoviska k protestům ekologů, takže myslím jeden, dva roky a dálnice je hotová. Větším problémem bude silnice R7. Ale hlavně tyhle tři silnice nejsou kraje, ale státu. Takže naše úloha je spíš koordinační. Například u silnice I/13 chceme prosazovat obchvaty Bíliny a Teplic a dokončení čtyřproudu mezi Mostem a Chomutovem.

A co silnice krajské, tedy druhé a třetí třídy?
Tam se musíme snažit, aby byly alespoň v tom stavu, v jakém jsou teď. Paradoxně nám někde pomáhá právě fakt, jak dlouho staví stát hlavní silnice. Řidič musí jezdit jinudy a třeba kamiony ničí naše silnice nižší třídy, takže stát je musí opravit. Takže Ředitelství silnici a dálnic nám opravuje objízdné komunikace, po kterých řidiči jezdí, protože není dostavěná třeba R7. My pak musíme najít prostředky na to, jak to udržet. Ale bude to těžké.

A bude vůbec na investice?
Kdyby se znovu rozběhl dotační program ROP Severozápad, chtěli bychom dojednat variantu, aby bylo možné přehodnotit výzvy. A tím vyčlenit peníze jinam, než nám Evropská unie doporučila. Pak bychom chtěli určitou část využít třeba na vybudování či opravy silnic.

A jaká je vaše osobní priorita v dopravě?
Letos nás bude velice zajímat jedna věc Ředitelství silnic a dálnic bude vyhlašovat výběrová řízení na údržbu silnic I. třídy, kterou teď zabezpečuje naše příspěvková organizace Správa a údržba silnic. Pokud by tentokrát neuspěla, budeme muset řešit, co s ní dál, protože nebudeme udržovat tolik komunikací. Muselo by se zřejmě propouštět a tak dál. Takže mojí osobní prioritou pro letošek je, aby Správa a údržba silnic v tomto výběrovém řízení uspěla.

A děláte pro to něco?
Ano, snažíme se, aby svou práci zefektivnila. Podle mého názoru předává SÚS zbytečně moc práce subdodavatelům. A to chceme změnit.

Pojďme k druhé větvi vašeho resortu dopravní obslužnost. Jaké jsou priority tady?
Především jedno za ty čtyři roky, co budeme mít dopravu na starosti, nechci ubrat jediný kilometr, jediný spoj, jedinou linku dopravní obslužnosti a pokud se nám podaří najít třeba stejně kvalitní a levnější dopravce a ušetřit, tak za ty peníze nabídnout více linek.

Takže zase peníze…
Ano, bohužel je to o penězích. Někteří naši členové se ptají, jak chceme jako komunisté vládnout v kapitalismu. To je trochu konfrontace. Mně by se líbilo, kdyby vlak do Vejprt jezdil pětkrát denně, ale z výstupů je patrné, že ho využívá minimum lidí. A to je ta druhá věc kde na to vzít?

Co dál v dopravě?
Letos nás čekají významné věci vyhlašujeme výběrová řízení na autobusovou dopravní obslužnost v celém Ústeckém kraji. Teď začínáme s prvními oblastmi, mezi nimi je i Chomutovsko. Chceme hlavně zvýšit komfort cestujícím. V podmínkách výběrového řízení je, že dopravce musí koupit nový autobus, musí být nízkopodlažní, mít klimatizaci a také se zapojit do Integrovaného dopravního systému. To znamená, že člověk bude moci cestovat napříč krajem na jednu jízdenku.

Což je ale věc, o které se mluví dlouho a stále nic…
My už to zavedeme. Bude to podmínka výběrového řízení. Chtěli bychom nejen to, aby byla jedna jízdenka pro celý kraj, ale chceme zavést i zlevněné časové kupony půlroční, měsíční, týdenní. A neřeknu nic tajného, když prozradím, že to bude ten odbavovací systém, který se používá v MHD v Chomutově.

Co to bude kraj stát?
Nic. Systém si zavedou dopravci. A na rozdíl od jiných krajů si ani nechceme najímat nějakou externí firmu, která nám zabezpečí provoz systému nebo koordinaci. Všechno funguje na odboru kraje, čímž se šetří krajské peníze. A to chceme udržet.

Autor: Josef Dušek

25.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

Babiš je nejvlivnější Čech. Na vyhlášení v Bruselu ale nebude, je nemocný

Praha – Zatímco v tuzemsku Andrej Babiš schytává kritiku za elektronickou evidenci tržeb a musí vyřešit i svůj střet zájmů, aby postavení politika a podnikatele sladil se zákonem, ve světě ho vnímají jako významnou osobnost. Po ceně časopisu GlobalMarkets pro nejlepšího ministra financí rozvíjejících se evropských zemí za rok 2016 ho nyní bruselský server Politico.eu vybral jako Čecha, který letos nejvíc přispěl k formování Evropy. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Tragédie u Draženova. Mladý řidič zemřel po střetu s nákladním autem

Draženov - K tragické dopravní nehodě došlo po půl šesté večer na hlavní silnici od Domažlic na Draženov nedaleko odbočkyna Petrovice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies