VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Konečně! Koleje propojily Šluknovsko s Německem

Dolní Poustevna – Poslední šroub utažen. Hotovo! To si mohli před několika dny říct 
v Dolní Poustevně. Po více než dvaceti letech snažení se totiž podařilo železnicí propojit jejich město s německým Sebnitz. První vlaky by měly mezi Poustevnou a saskou částí souměstí vyjet příští rok.

18.9.2013
SDÍLEJ:

Koleje propojily Šluknovsko s Německem.Foto: Antonín Tobiška

S velkou úlevou sledoval napojení české a německé železnice starosta Dolní Poustevny.

„Zaplaťpámbu, člověk tomu, že jednou budou jezdit mezi Poustevnou a Sebnitz vlaky, věří zase o trochu víc," říká nadšeně Miroslav Jemelka, který o propojení bojoval dlouhých osmnáct let.

Přesto je ještě do první jízdy vlaku mezi Poustevnou a Sebnitz ještě poměrně daleko. První vlaky by měly vyjet na přelomu prvního a druhého pololetí příštího roku. Na trati jsou totiž zatím zábrany a na stavaře čeká ještě spousta práce.

„I tak je ale ten pohled po trati od Poustevny k Sebnitz mnohem hezčí," dodává starosta.

V minulosti chyběly peníze

V minulosti se o obnovení této trati, zničené po druhé světové válce, mnohokrát mluvilo jako o hotové věci. Jenže chyběly peníze. Potřebné necelé tři miliony eur (asi 70 milionů korun) se podařilo najít až nyní, kdy podepsal dopravní svaz Horního Polabí (VVO) smlouvu o vybudování zbývajících přibližně 600 metrů kolejí a potřebné infrastruktury.

Během uplynulých měsíců tak byly vykácené náletové stromy a křoví a byly položené zbrusu nové koleje. Vyrostl také nový železniční nadjezd.

„Nedávno schválená smlouva je výsledkem intenzivních jednání mezi DB Netz, městem Sebnitz a zástupci ministerstva hospodářství, práce a dopravy a VVO," řekl loni v létě při podpisu dohody o dobudování trati saský zemský rada Arndt Steinbach.

„Po podpisu dohody o financování s DB Netz by měla být trať uvedena do provozu nejpozději do dvou let," uvedl mluvčí VVO Christian Schlemper.

Důležitá trať

Podle starostů obcí ze západní části Šluknovského výběžku je trať z Dolní Poustevny do Sebnitz důležitá. Zkrátí se tak totiž cestovní doba mezi Děčínem a Dolní Poustevnou na méně než polovinu, dnes vlaky jezdí téměř tři hodiny.

Nové spojení by totiž mohlo pomoci s řešením vysoké nezaměstnanosti, která na Šluknovsku je. Pro lidi žijící v západní části Výběžku by se stalo mnohem snazší cestovat za prací například do Děčína nebo do německých příhraničních měst. V současné době jezdí vlaky z Děčína do Sebnitz i s přestupem v Bad Schandau přibližně hodinu.

Velký význam přikládá Jemelka nové trati také kvůli možnému přílivu turistů nejen do západní části Šluknovského výběžku, ale i do národního parku.

„Podle mně by mohl vlak projíždějící celou oblastí Českosaského Švýcarska k nám přilákat i poměrně velké množství turistů. A možná by to mohlo pomoci i zachránit trať z Mikulášovic přes Brtníky, která je nyní velmi ohrožená," je přesvědčen Jemelka.

První vlaky projely mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz 
v roce 1905, kdy byla prodloužena trať vedoucí z Rumburku. Dlouho si ale cestující tohoto spojení neužili. Po přibližně 40 letech byla část kolejí na české straně rozebrána.

O obnově železniční trati se začalo mluvit po roce 1990, na české straně dokonce byly chybějící koleje za zhruba 80 milionů korun postaveny.  Také saská strana v minulosti několikrát prohlásila, že na postavení železnice mezi Sebnitz a Dolní Poustevnou má zájem.

Dlouho se ale nedařilo najít potřebné peníze. To se podařilo až loni. Mezitím cena železniční přípojky vzrostla 
z jednoho na přibližně tři miliony euro.

„Tohle je už nezvratný stav," uzavírá Jemelka.

Autor: Alexandr Vanžura

18.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
1 7

Češi mají ve vesmíru svou první nanodružici. Vědcům zatím dělá radost

Stařenka v domově důchodců - ilustrační foto
13 7

Rozdíl mezi výplatou a důchodem je v Česku skoro nejvyšší v EU

Britové se pyšní novou válečnou lodí. Jde o největší plavidlo Jejího Veličenstva

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Ze skotských doků v Rosythu vyrazila ke své první cvičné plavbě nejnovější chlouba královského námořnictva HMS Queen Elizabeth. Jde o doposud největší a nejpokročilejší britské válečné plavidlo v historii. Světlo světa spatřilo po osmi letech vývoje. Dokáže nést čtyřicet letadel a může na ní působit až tisíc mariňáků.

Vedení ODS schválilo program i kandidátky, chce hájit svobodu a demokracii

Vrcholné orgány ODS dnes definitivně schválily program i kandidátky pro podzimní volby do Sněmovny. Na tiskové konferenci po jednání výkonné rady a republikového sněmu ODS to řekl předseda strany Petr Fiala. Podle něj jde ODS do voleb s cílem hájit svobodu a demokracii. Fiala se domnívá, že tyto hodnoty jsou v ohrožení.

AKTUALIZUJEME

V čele ANO bude ve středních Čechách Babiš. Pilný na Vysočině kandidovat nebude

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš bude lídrem pro sněmovní volby ve středních Čechách. Žádost tamních oblastních organizací dnes potvrdilo předsednictvo hnutí. Babiš chtěl původně kandidovat až z posledního místa a neúspěšně k tomu vyzval i šéfy ostatních stran. Hnutí to dnes oznámilo v tiskové zprávě.

Rakouský prezident přijel do Prahy vlakem, Sobotka ho vítal na nádraží

Na první návštěvu České republiky ve funkci rakouského prezidenta přijel do Prahy vlakem Alexander Van der Bellen. Na pražském Hlavním nádraží ho uvítal hradní ceremoniář Miroslav Sklenář a jednotka Hradní stráže. V historickém salonku nádražní budovy se pak s Van der Bellenem setkal premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). V úterý se sejde i s prezidentem Milošem Zemanem, ten se ale plánovaného podnikatelského fóra nezúčastní kvůli návštěvě Vysočiny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies