VYBERTE SI REGION

Konečně! Koleje propojily Šluknovsko s Německem

Dolní Poustevna – Poslední šroub utažen. Hotovo! To si mohli před několika dny říct 
v Dolní Poustevně. Po více než dvaceti letech snažení se totiž podařilo železnicí propojit jejich město s německým Sebnitz. První vlaky by měly mezi Poustevnou a saskou částí souměstí vyjet příští rok.

18.9.2013
SDÍLEJ:

Koleje propojily Šluknovsko s Německem.Foto: Antonín Tobiška

S velkou úlevou sledoval napojení české a německé železnice starosta Dolní Poustevny.

„Zaplaťpámbu, člověk tomu, že jednou budou jezdit mezi Poustevnou a Sebnitz vlaky, věří zase o trochu víc," říká nadšeně Miroslav Jemelka, který o propojení bojoval dlouhých osmnáct let.

Přesto je ještě do první jízdy vlaku mezi Poustevnou a Sebnitz ještě poměrně daleko. První vlaky by měly vyjet na přelomu prvního a druhého pololetí příštího roku. Na trati jsou totiž zatím zábrany a na stavaře čeká ještě spousta práce.

„I tak je ale ten pohled po trati od Poustevny k Sebnitz mnohem hezčí," dodává starosta.

V minulosti chyběly peníze

V minulosti se o obnovení této trati, zničené po druhé světové válce, mnohokrát mluvilo jako o hotové věci. Jenže chyběly peníze. Potřebné necelé tři miliony eur (asi 70 milionů korun) se podařilo najít až nyní, kdy podepsal dopravní svaz Horního Polabí (VVO) smlouvu o vybudování zbývajících přibližně 600 metrů kolejí a potřebné infrastruktury.

Během uplynulých měsíců tak byly vykácené náletové stromy a křoví a byly položené zbrusu nové koleje. Vyrostl také nový železniční nadjezd.

„Nedávno schválená smlouva je výsledkem intenzivních jednání mezi DB Netz, městem Sebnitz a zástupci ministerstva hospodářství, práce a dopravy a VVO," řekl loni v létě při podpisu dohody o dobudování trati saský zemský rada Arndt Steinbach.

„Po podpisu dohody o financování s DB Netz by měla být trať uvedena do provozu nejpozději do dvou let," uvedl mluvčí VVO Christian Schlemper.

Důležitá trať

Podle starostů obcí ze západní části Šluknovského výběžku je trať z Dolní Poustevny do Sebnitz důležitá. Zkrátí se tak totiž cestovní doba mezi Děčínem a Dolní Poustevnou na méně než polovinu, dnes vlaky jezdí téměř tři hodiny.

Nové spojení by totiž mohlo pomoci s řešením vysoké nezaměstnanosti, která na Šluknovsku je. Pro lidi žijící v západní části Výběžku by se stalo mnohem snazší cestovat za prací například do Děčína nebo do německých příhraničních měst. V současné době jezdí vlaky z Děčína do Sebnitz i s přestupem v Bad Schandau přibližně hodinu.

Velký význam přikládá Jemelka nové trati také kvůli možnému přílivu turistů nejen do západní části Šluknovského výběžku, ale i do národního parku.

„Podle mně by mohl vlak projíždějící celou oblastí Českosaského Švýcarska k nám přilákat i poměrně velké množství turistů. A možná by to mohlo pomoci i zachránit trať z Mikulášovic přes Brtníky, která je nyní velmi ohrožená," je přesvědčen Jemelka.

První vlaky projely mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz 
v roce 1905, kdy byla prodloužena trať vedoucí z Rumburku. Dlouho si ale cestující tohoto spojení neužili. Po přibližně 40 letech byla část kolejí na české straně rozebrána.

O obnově železniční trati se začalo mluvit po roce 1990, na české straně dokonce byly chybějící koleje za zhruba 80 milionů korun postaveny.  Také saská strana v minulosti několikrát prohlásila, že na postavení železnice mezi Sebnitz a Dolní Poustevnou má zájem.

Dlouho se ale nedařilo najít potřebné peníze. To se podařilo až loni. Mezitím cena železniční přípojky vzrostla 
z jednoho na přibližně tři miliony euro.

„Tohle je už nezvratný stav," uzavírá Jemelka.

Autor: Alexandr Vanžura

18.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Americký velvyslanec Andrew Schapiro
4 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
18 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Na Moravě se budou tvořit sněhové jazyky, v Čechách hrozí silný mráz

Praha - Na většině území Moravy se mohou do středečního večera tvořit od středních poloh sněhové jazyky, vedle toho na východě a severovýchodě Čech hrozí v noci na středu silný mráz. Teploty tam mohou spadnout pod minus 12 stupňů Celsia. Informoval o tom dnes Český meteorologický ústav (ČHMÚ). Podle něj bude mrznout v celém Česku ale minimálně do konce týdne.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies