VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kozí dráha na Děčínsku se znovu rozjede

Děčínsko – Vlaky vyjedou na Kozí dráhu po třech letech, svazek obcí usiluje o převod celé trati od státu do jejich vlastnictví.

16.3.2013
SDÍLEJ:

Kozí dráha.Foto: Deník

Milovníci vlaků se budou moci opět projet po Kozí dráze, po které vlaky již řadu let nejezdí. Těsně před Velikonocemi v neděli 31. března totiž na trať mezi Děčínem a Telnicí vyjedou čtyři páry vlaků. Obce navíc chtějí trať převzít pod svou správu a čerpat na její obnovu dotace. Ty nyní dostává Správa železniční dopravní cesty, ale investuje je podle děčínského magistrátu do jiných tratí.

Opětovné vyjetí vlaků na Kozí dráhu umožnilo ukončení dlouhodobé výluky na západním nádraží.

„Správa železniční dopravní cesty již nemá žádný důvod blokovat provoz. Objednali jsme provozní kapacitu na Kozí dráze, která bude zatím rekreační. Začátek bude 31. března. Dopravce již máme zajištěného," říká náměstek děčínského primátora Pavel Sinko.

Vlaky budou zatím jezdit na Kozí dráze pouze jeden den. Děčín ale ve spolupráci
s okolními obcemi jedná 
o tom, že by zde vlaky jezdily i během celého léta. Vše ale záleží na tom, jaký zájem 
o turistické vyjížďky z Děčína do Telnice bude a na množství peněz, kterými obce budou chtít provoz na Kozí dráze podpořit.

„Jakmile bude naděje, že se to rozjede, tak dojde k setkání s ostatními starosty mezi Děčínem a Telnicí. Dál žádat obce nemůžeme, protože tam je trať v nedobrém stavu," dodal Sinko.

Jaké vlaky na Kozí dráhu za dva týdny vyjedou, zatím není jasné. Severočeské drá-hy, které budou čtyři páry vlaků zajišťovat, by na mimořádné vlaky raději nasadily modernější motoráky.

„Konkrétní vozidlo v tuto chvíli ještě vybrané nemáme, čekáme na několik nabídek. Chceme ale zajistit dostatečnou kapacitu i kvalitu tak, abychom nikoho neurazili. Proto se spíše kloníme k moderním vozidlům," říká Karel Mikolášek z Konzultační dopravní společnosti.

Nabízí se tak několik možností. Ať už Stadlery od Českých drah či Desira od Deutsche Bahn. Je ale možné, že nakonec na Kozinu vyjedou vlaky úplně jiné firmy.

„Bude záležet na ceně. Jsme limitovaní penězi, takže pro nás bude cena pronájmu rozhodující," pokračuje Mikolášek. Jisté ani zatím není to, za kolik se budou moci zájemci o projížďku po Kozí dráze svézt. „Určitě se ale nemusí bát toho, že by dali lidé za jednu cestu stovku," dodává Karel Mikolášek.

Konzultační dopravní společnost má s provozováním tratí, na kterých přestaly jezdit vlaky v rámci dopravní obslužnosti placené kraji, bohaté zkušenosti. Provozuje například Švestkovou nebo Doupovskou dráhu.

Zatím jsou Děčín a okolní obce odkázány při provozování turistických vlaků na to, zda jej na trať pustí Správa železniční dopravní cesty. To by se ale mělo v dohledné době změnit. V plánu je totiž založení svazku obcí, který by měl dráhu převzít do své správy.

„Zatím požádáme o převzetí dráhy jako město. Ale to není cílem. Rádi bychom, aby dráhu nakonec převzalo sdružení obcí. S jejich představiteli jsme již mluvili a máme jejich předběžný souhlas," říká náměstek primátora Pavel Sinko s tím, že by město, potažmo svazek obcí, převzetí dráhy finančně nezatížilo. Spolu se samotnou dráhou by totiž Děčín převzal i dotaci určenou na údržbu trati. Tu v současné době dostává v souhrnném balíku peněz od státu právě Správa železniční a dopravní cesty. V rámci republiky se jedná o několik miliard korun ročně.

„Nechceme žádné peníze navíc. Chceme jen zabránit tomu, aby peníze určené na údržbu Kozí dráhy v úseku mezi Děčínem a Telnicí šly na jiné tratě v republice. Časem bychom pak chtěli převzít celou dráhu," dodává náměstek primátora.

Na Kozí dráze skončila pravidelná doprava v prosinci 2007. V následujících letech se snažily obce ležící podél trati, která v minulosti sloužila především k přepravě uhlí z Podkrušnohoří, o obnovení alespoň víkendových vlaků určených především turistům. To se sice z počátku dařilo, ale loni vlaky kvůli nedostatku financí již nevyjely. Pro své propagační jízdy si Kozí dráhu před časem vybrala společnost RegioJet.

Předběžný jízdní řád
Z Děčína do Telnice
9:30 hod.
12:30 hod.
14:30 hod.
16:30 hod.
Z Telnice do Děčína
10:40 hod.
13:40 hod.
15:40 hod.
17:40 hod.

Autor: Alexandr Vanžura

16.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
EET ilustrační foto
5

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto

Ředitelka školy: Znevažovali mou práci, ponižovali a uráželi mě

Poděbradská hydroelektrárna je památkou. Majitel zuří!

Nymburk, Poděbrady - V pondělí vláda rozhodla o zařazení 15 staveb na seznam národních chráněných památek. Na seznamu je i nymburské krematorium a poděbradská hydroelektrárna.

AKTUALIZOVÁNO

Ve škole v Německu zasahovala policie kvůli střelci. Nebyl tam

Ve škole v obci Menden na západě Německa byly v pohotovosti speciální jednotky a policie kvůli podezření,  že je v její budově střelec. Po zásahu se ale ukázalo, že šlo o planý polach. 

ČSSD chce radikálně měnit daňový systém. Návrh sbližuje Babiše s Fialou

Sociální demokraté razantně vykročili za levicovým voličem. Slova Bohuslava Sobotky o vyhaslosti bohumínského usnesení, jež ČSSD zapovídá spolupráci s komunisty, byla jen rétorickým cvičením proti tomu, s čím přicházejí nyní.

Školy zakazují žákům mobily, hrozí i dvojka z chování

O tom, zda vůbec mobilní telefony patří dětem do ruky a od kolika let, se zabýval průzkum Deníku v minulém roce. Z něj vyšlo najevo, že rodiče většinou pořizují dítěti mobilní telefon v momentě, kdy začne chodit do školy bez jejich doprovodu. Naskýtá se však otázka, zda mobil patří do školy a jakým způsobem omezit jeho používání při vyučovacích hodinách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies