VYBERTE SI REGION

Louka, stromy, obláčky... Podjezd je zase barevný

Chomutov - „Bude to typická česká krajina bez drobných detailů," říká o podjezdu na Pražské designér David Jasný.

8.8.2015
SDÍLEJ:

Grafik a designér David Jasný (na snímku), připravuje základní plochu výzdoby opěrné zdi v Pražské ulici. Až budou základy hotové, přijdou na řadu spreje, které dají malbě finální podobu.Foto: Deník/Roman Dušek

 Vzhled masivního, šedivého, betonového, několik desítek metrů dlouhého valu po obou stranách silnice na Prahu, už řadu let ležel v žaludku spoustě lidí. Město proto v roce 2007 vyhlásilo soutěž o to, kdo tuto plochu dokáže zkrášlit. Vyhrála skupina mladých umělců, kteří navrhli, že na zeď namalují krajinu. Původní výmalba postupem času téměř zmizela a tak se jí nyní město rozhodlo zrekonstruovat.

Práce se ujala stejná skupina lidí, jako tenkrát. „Nebylo to tehdy jednoduché," vzpomíná vedoucí skupiny umělců David Jasný. Návrh výzdoby totiž musel respektovat řadu požadavků. „Původně jsme chtěli do krajiny zakomponovat hodně detailů, aby ta krajina žila, ale k tomu nakonec nedošlo. Byly obavy, že by malba odváděla pozornost řidičů," vysvětlil Jasný. Na schválení malby se tak v roce 2007 čekalo bezmála rok.

Tak vznikla anonymní krajina, které dominuje modrá obloha posetá bílými obláčky a zelené plochy proložené kopci a políčky. „Původně jsme si mysleli, že bude stačit starou malbu pouze opravit, ale ukázalo se, že poškození je díky povětrnostním vlivům i zásahům lidí tak velké, že bude jednodušší celou plochu přemalovat," uvedl Jasný.

Nejprve bylo třeba plochu očistit a to, jak se ukázalo, nebylo to i za pomoci speciální techniky zrovna jednoduché. „Při přípravě plochy jsme zjistili, že některá místa jsou tak zničená, že po umytí wapkou zůstala stejně černá, takže je nutné přemalovat všechno," okomentoval změnu původního plánu Jasný.

„Kdybychom měli postupovat stejně, jako když se restauruje obraz, tak bychom na to potřebovali deset let," směje se Jasný. Umělci proto tentokrát změnili i techniku. Rozhodli se udělat základ klasickým malováním.

Když jsme prováděli malbu poprvé, šlo vlastně o graffiti. Na všechno jsme používali spreje, teď ale základ děláme štětci a až na dokončení použijeme spreje," vysvětlil postup rekonstrukce malby Jasný. Kombinace obou způsobů by podle tvůrců měla přinést lepší výsledek. Základní práce se ujal zatím David Jasný, ještě s jedním kolegou. Až budou mít základ hotový, tak se připojí i další kolegové. To by mohlo být někdy v polovině příštího týdne. „Bude to určitě zajímavé, přijďte se podívat," zve Jasný.

Malba by měla být hotová do konce srpna. Ani po její rekonstrukci však na zdi žádné detaily nebudou. Malba bude zobrazovat typickou českou krajinu. I když mnozí lidé pohlížejí na writery co vytváří graffiti spíš jako na vandaly, tak v tomto případě se jedná o lidi, kteří mají k takové činnosti kvalifikaci a živí se tím. „Jsme skupina asi šesti lidí a řada z nás má vystudovanou nějakou uměleckou školu. Já osobně jsem studoval grafickou školu a živým se grafickým designem," upřesnil Jasný. Oprava malby vyjde město na 180 tisíc korun.

V Chomutově mělo být původně zkrášleno několik vjezdů do města, ale nakonec z toho sešlo. Jednalo se o místa u silnic, nebo železnice. Nakonec se ukázalo, že je k tomu potřeba souhlas mnoha dalších subjektů a to by se zřejmě nepodařilo získat, takže z toho sešlo. Tohle je tedy jediné místo v Chomutově, kde taková výzdoba při vjezdu do města je. „Je to škoda, protože první dojem při vjezdu do města, je hodně důležitý. Je rozdíl, zda návštěvníky přivítá šedivá plocha, nebo upravená plocha, která dokáže udělat dojem a navodit určitou náladu," řekl Jasný.

Autor: Jaroslav Průša

8.8.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath
1 18

Rathova korupční kauza: Soud vrátil k došetření druhou větev

Joe Biden
3

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Rumburk – Již za rok a půl by mohli nastoupit první studenti do nového oboru na vyšší odborné škole ve Varnsdorfu. Studovat by v něm měly budoucí zdravotní sestřičky.

Kavárník Ondřej Kobza: Jsem jezuitský podnikatel

V pražském kavárenském podhoubí nenajdete známější jméno. Ondřej Kobza má hrst plnou nápadů. Jeho tvář, nejprve spojenou s vršovickým podnikem Café V lese, začíná poznávat celá země, kterou v posledních letech rozehrál projekt Piána na ulici. Kobza má originální pohled na byznys, podporuje levicové ideje, věří v občanskou společnost i v sílu jednotlivce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies