VYBERTE SI REGION

Most těží z krize ve stavebnictví. Firmy srážejí ceny

Most – Stavby placené mosteckou radnici zlevňují až o polovinu. Příčinou je větší boj o veřejné zakázky. Kdyby byl Most bohatší a měl příslib dalších dotací, mohl by opravit nebo postavit víc věcí. 

24.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Archiv/ Deník

Mostecký deník zjistil, že politici chtějí výrazného poklesu cen využít. Přizpůsobí mu plán investic pro rok 2014, kdy má krize ve stavebnictví pokračovat. „Je nejlepší období investovat a je pravděpodobné, že tato situace bude ještě trvat v příštím roce," řekl primátor Vlastimil Vozky. „Firmy podávají nabídkové ceny na úrovni rentability. Podnikatel jde na krev," dodal.

Rekordy v Mostě padají i po odchodu nejlacinější firmy Stavan EU, která je v insolvenčním řízení. Například výměna mostů u nádraží měla stát přes 72 milionů. Město ale zakázku vysoutěžilo za 32 milionů. Výstavba nového hřiště v Chánově měla stát 9,5 milionu, ale cena po soutěži firem klesla na 5,3 milionu. Za zateplení školek v ulicích Lidická, Antonína Sochora a Marie Pujmanové město zaplatí přes osm milionů: o 44 procent méně než určil projektant podle ceníku prací ve stavebnictví. Město ušetří ještě víc, protože u všech tří akcí využije dotace. O jednu zakázku se uchází i patnáct firem, včetně velkých nadnárodních s miliardovými obraty.

Krize na trhu

Otázkou je, zda obrovský tlak na co nejnižší cenu, která je většinou jediným kritériem, není na úkor kvality práce. V ČR to začíná být hodně diskutovaný problém. „Řada ředitelů stavebních firem potvrzuje, že současná krize na trhu, která se projevuje nedostatkem zakázek a s tím spojenou snahou investorů o dosažení co nejnižších cen, je v některých případech nutí i k snižování kvality stavebních prací," uvedl už loni na podzim Jiří Vacek, ředitel analytické společnosti CEEC Research, která v ČR sleduje dění ve stavebnictví. V celostátním průzkumu 59 procent stavebních firem přiznalo, že pracují na hranici kvality. Zisk investorů pak může klesat: častější opravy zvyšují náklady na údržbu staveb.

Podle CEEC Research kvůli velmi malému množství zakázek na trhu roste podíl společností, které jsou ochotny přijmout i zakázku s nulovou či dokonce zápornou marží. Aktuálně je to už 41 procent firem. Ochotnější k dumpingovým cenám jsou velké společnosti.

Chybí projekty

Podle květnové analýzy firmy očekávají, že krizový bude pro ně i rok 2014. Chybí jim velké státní či městské projekty. Těmi by mohly být na Mostecku výstavba silnice Most-Mariánské Radčice kolem mosteckého jezera, rozšíření silnice Most-Litvínov či rekonstrukce mostecké knihovny. Jenže zatím nejsou peníze. „České stavebnictví téměř klesá na dno a zlepšení očekávám až tak v horizontu dvou až tří let," sdělil Robert Mikeš, manažer divize Weber společnosti Saint-Gobain Construction Products CZ.

Kvůli čtvrtmiliardové opravě sportovní haly a spláceným úvěrům si město Most loni nenaplánovalo na letošek žádné obří investice. Hospodaření města, které muselo omezit výdaje, loni skončilo s přebytkem ve výši 136 milionů korun a na účtech mělo koncem roku 2012 celkem 332 milionů korun.

Autor: Martin Vokurka

24.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
David Rath
1 18

Rathova korupční kauza: Soud vrátil k došetření druhou větev

Joe Biden
4

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Rumburk – Již za rok a půl by mohli nastoupit první studenti do nového oboru na vyšší odborné škole ve Varnsdorfu. Studovat by v něm měly budoucí zdravotní sestřičky.

Kavárník Ondřej Kobza: Jsem jezuitský podnikatel

V pražském kavárenském podhoubí nenajdete známější jméno. Ondřej Kobza má hrst plnou nápadů. Jeho tvář, nejprve spojenou s vršovickým podnikem Café V lese, začíná poznávat celá země, kterou v posledních letech rozehrál projekt Piána na ulici. Kobza má originální pohled na byznys, podporuje levicové ideje, věří v občanskou společnost i v sílu jednotlivce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies