Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na sesuv na dálnici D8 nastoupili geologové

Litochovice - Průzkum řekne, co se stane, když zeminu odtěží. Termín dokončení dálnice je rok 2016.

16.4.2014
SDÍLEJ:

Na sesuvu u dálnice D8 budou několik týdnu pracovat geologové. Foto: DENÍK/Karel Pech

Geologové začali zkoumat sesunutý svah na rozestavěné dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku. Průzkum určí, jak musí stavbaři zabezpečit svah, pod kterým má dálnice vést. Svah rozestavěnou dálnici zavalil loni 7. června po vydatných deštích.

Geologové zde udělají dvanáct vrtů hlubokých 15 až 55 metrů. Mají ukázat, nakolik je svah nestabilní. „Zatím nevíme, jestli, a případně o kolik, se sesuv stále pohybuje. Je potřeba zjistit, kdyby se sesutá zemina teď odvezla, co se stane," uvedl Jakub Šindelář ze společnosti AZ Consult, která provádí průzkum. Ten by měl trvat tři až čtyři týdny. „Bude stát dva miliony korun," řekla před časem mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Zatím neujede

Podle ředitele České geologické služby Zdeňka Venery v současné době další sesuv nehrozí. „V určité fázi tam byly výraznější pohyby, teď je to uklidněné. Ale záleží na tom, jaké budou klimatické podmínky. Pokud budou výraznější srážky, tak nikdo nezaručí, že se svah nepohne," řekl s tím, že v Česku jde o první podobný sesuv.

Právě kvůli nestabilnímu podloží geologové v polovině 90. let tuto trasu dálnice nedoporučili. „Vědělo se o tom, že svahové nestability tady v minulosti byly," doplnil Venera. Geologové, stejně jako později ekologové, doporučili vést tady dálnici tunelem Kubačka, dlouhým 3,7 kilometru.

Spousta peněz

Ministr dopravy Antonín Prachař už dříve odmítl variantu, že by se dálnice D8 nemohla na současné trase dostavět. „Musíme najít řešení, které vyřeší tento problém. Jsme v chráněné krajinné oblasti, tady nemůžeme hledat trasu. Je tady utracena spousta peněz," řekl Prachař.

Dostavba dálnice D8 přes České středohoří se už několikrát prodlužovala. Zatím poslední termín je podle šéfa stavby Františka Zuckersteina polovina roku 2016.

Dálnice D8 má spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem v Německu. O její trasu přes České středohoří se vedou už od 90. let spory. Mezitím automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až 10 tisíc aut denně.

Autor: ČTK

16.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
20

Medu je málo, shoduje se většina včelařů. Může za to úhyn včelstev

Požár na jihu Francie
3

VIDEO: Jih Francie sužují požáry, z domovů a kempů vyhnaly tisíce lidí

Ceny chat a chalup vystřelily vzhůru. Za rok se zvýšily o téměř 200 tisíc korun

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Domek se zahradou vhodný k rekreaci seženete v průměru za 1,3 milionu korun.

AKTUALIZOVÁNO

Na Jižní spojce se převrátil kamion, po nehodě začal hořet

/FOTOGALERIE/ Kolaps dopravy na Jižní spojce ve směru jízdy od Štěrbohol k Barrandovskému mostu způsobila ve středu ráno havárie kamionu, který před půl sedmou prorazil svodidla za čerpací stanicí pohonných hmot poblíž sjezdu na Strašnice.

Český fotbal táhne. Jde o levnou zábavu, prodraží ji až věrnost

/INFOGRAFIKA/ Koupí si dres a šálu, jezdí na každý mač a hltá sebemenší novinky. Zhruba tak vypadá prototyp oddaného fanouška, který žije jen pro fotbal.

USA zostřily sankce proti Rusku. Trumpovi navzdory

Sněmovna reprezentantů Spojených států včera odsouhlasila zákon, jímž se na Rusko, ale i Írán a KLDR uvalily přísnější sankce. Prezident Donald Trump v případě Ruska lobboval za změkčení postihů Moskvy, ovšem něúspěšně.      

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení