VYBERTE SI REGION

Na sesuv na dálnici D8 nastoupili geologové

Litochovice - Průzkum řekne, co se stane, když zeminu odtěží. Termín dokončení dálnice je rok 2016.

16.4.2014
SDÍLEJ:
Fotogalerie
15 fotografií
Na sesuvu u dálnice D8 budou několik týdnu pracovat geologové.

Na sesuvu u dálnice D8 budou několik týdnu pracovat geologové. Foto: DENÍK/Karel Pech

Geologové začali zkoumat sesunutý svah na rozestavěné dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku. Průzkum určí, jak musí stavbaři zabezpečit svah, pod kterým má dálnice vést. Svah rozestavěnou dálnici zavalil loni 7. června po vydatných deštích.

Geologové zde udělají dvanáct vrtů hlubokých 15 až 55 metrů. Mají ukázat, nakolik je svah nestabilní. „Zatím nevíme, jestli, a případně o kolik, se sesuv stále pohybuje. Je potřeba zjistit, kdyby se sesutá zemina teď odvezla, co se stane," uvedl Jakub Šindelář ze společnosti AZ Consult, která provádí průzkum. Ten by měl trvat tři až čtyři týdny. „Bude stát dva miliony korun," řekla před časem mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Zatím neujede

Podle ředitele České geologické služby Zdeňka Venery v současné době další sesuv nehrozí. „V určité fázi tam byly výraznější pohyby, teď je to uklidněné. Ale záleží na tom, jaké budou klimatické podmínky. Pokud budou výraznější srážky, tak nikdo nezaručí, že se svah nepohne," řekl s tím, že v Česku jde o první podobný sesuv.

Právě kvůli nestabilnímu podloží geologové v polovině 90. let tuto trasu dálnice nedoporučili. „Vědělo se o tom, že svahové nestability tady v minulosti byly," doplnil Venera. Geologové, stejně jako později ekologové, doporučili vést tady dálnici tunelem Kubačka, dlouhým 3,7 kilometru.

Spousta peněz

Ministr dopravy Antonín Prachař už dříve odmítl variantu, že by se dálnice D8 nemohla na současné trase dostavět. „Musíme najít řešení, které vyřeší tento problém. Jsme v chráněné krajinné oblasti, tady nemůžeme hledat trasu. Je tady utracena spousta peněz," řekl Prachař.

Dostavba dálnice D8 přes České středohoří se už několikrát prodlužovala. Zatím poslední termín je podle šéfa stavby Františka Zuckersteina polovina roku 2016.

Dálnice D8 má spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem v Německu. O její trasu přes České středohoří se vedou už od 90. let spory. Mezitím automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až 10 tisíc aut denně.

Autor: ČTK

16.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
11 21

Pátrání po pohřešované Míše o víkendu nabírá na intenzitě. Tým se rozšířil

Ilustrační foto.
3 8

Domácích zabijaček prasat ubývá

Motoristům se má ulevit při registru aut na úřadech. Emise budou v systému

Je to dobrá zpráva pro všechny majitele aut. Motoristé už by totiž v budoucnu nemuseli chodit vyřizovat změny v registru vozidel pouze na úřady podle svého bydliště. Registrovat vozidlo by mohli na všech úřadech obcí s rozšířenou působností. „Novelu zákona schválili poslanci a poslali ji do Senátu. Ještě ji bude muset podepsat prezident. Zhruba za čtvrt roku by mohla začít platit," říká Michal Cuc, předseda Profesní komory STK a vedoucí STK Ivesur v Dubí a v Litoměřicích.

Před rokem zemřel europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf

Europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf, který zemřel náhle před rokem, 22. ledna 2016, byl výrazným komunistickým politikem posledních 25 let. Nejprve zasedal ve Federálním shromáždění, poté byl poslancem Sněmovny a od roku 2004 vykonával mandát v Evropském parlamentu. Ransdorf byl znám svým intelektuálním rozhledem, který oceňovali i jeho političtí oponenti. Dožil se 62 let.

Udělal si fajn selfie. Ostatní mysleli, že je sebevrah

Ústí nad Labem – „Je tam sebevrah," ukazovali kolemjdoucí na oblouk Benešova mostu. Na místě svítily majáčky policie a hasičů, byla sobota asi osm hodin večer, provoz na mostě byl uzavřen policií a vypnuto trakční vedení trolejbusů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies