Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Druhá světová válka nejhůře dopadla na civilisty

Ústecko - Válečné úsilí Třetí říše se hroutilo. Ani ne tak pro nedostatek morálky, jako spíš kvůli nedostatku materiálnímu. Proti ruským tankům bojovaly „prskolety", „zflikované" ze čtyř panzerfaustů, připevněných na křídla cvičných letadel. Ty ovšem na rudou záplavu nestačily.

26.12.2012
SDÍLEJ:

Blick vom Rathausturm. Pohled od radniční věže. Slavná fotografie vybombardovaných Drážďan ukazuje válku v její nahotě. Nejhůře ji prožívají neozbrojení civilisté.Foto: Deutsche Fotothek/Richard Peter/Wikipedia

Nejtvrdší boje se odehrávaly na východní frontě s Rudou armádou. K porážce wehrmachtu pak přispěly i takové události, jako ta z noci na 7. dubna 1945. Tehdy se ve 2.45 hodin do lesa dva a půl kilometru severozápadně od Nakléřova zřítil transportní letoun Ju 52/3m. Příslušel k transportní eskadře I./TG 3 dislokované v Buchenwaldu u Senftenbergu.

Letoun totiž odstartoval 6. dubna ve 23.50 hodin se zásobami pro Vratislav, obleženou vojsky 1. ukrajinského frontu maršála Koněva. Ústecký historik Martin Veselý o tom v knize Vojenské dějiny Ústecka napsal, že Junkers nad Nakléřov přiletěl z jižního směru přes Krušné hory. „Dle pilota letounu lehce raněného poručíka Barda, došlo k havárii poté, když za tmy a mlhy došlo k výpadku všech navigačních přístrojů a nebylo již možné zabránit střetu se zemí," píše Veselý.

Přestože letoun po srážce se zemí doznal 90 procentního zničení, posádka, palubní mechanik rotmistr Baier, radista četař Tollfrank a pozorovatel vrchní svobodník Trowe, vyvázla nezraněna. Hned po havárii odešla do Ústí. Její cesta vedla přes Telnici, kde v 6.00 hodin nahlásila pád. Všechnypřístroje, palubní knihu, mapy a dokumenty osádka zajistila a přinesla. „Nadlesní Pietsch později vyčíslil škody z dopadu letounu, který způsobil ve čtyřicetiletém porostu polomy asi u čtyřiceti smrků," pokračoval historik.

I civilisté už pomalu vnímali blížící se konec a nevyhnutelný pád nacismu. Jenže právě pro ně, bezmocné tváří v tvář válečným operacím, byly ty časy nejhorší. V Ústí se to týkalo leteckých poplachů, jichž od února přibývalo.

„Těch bylo dost. Pamatuji si, jak nás v noci s bratrem, který je o tři roky mladší než já, maminka vždycky balila do kožešin a utíkali jsme do sklepa," zaznamenal historik Veselý líčení pamětnice.

„Pro poplachy ve dne měla maminka permanentně připravený kočárek pro bratra, ve kterém byly ty nejnutnější věci a jakmile byl poplach vyhlášen, tak jsme utíkali nahoru na Větruši, tou strašně strmou cestou do krytů," vybavovala si seniorka, jež bydlela v zaniklé uličce u kostela Nanebevzetí Panny Marie. Za pár dnů zažijí útoky pilotů kotlářů a bombardování centra Ústí, které vymaže z mapy čtvrť Ostrov.

Autor: Janni Vorlíček

26.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
8 18

Zdravotnictví čeká velký třesk. Síť nemocnic prořídne

Škody napáchané hurikánem Maria
11

Hurikán Maria ztrácí dech, i tak dnes může sfouknout Dominikánskou republiku

Autistů přibývá. Terapii musí rodiče platit sami

Rvalo mi to srdce, vzpomíná na období před dvěma lety Magdaléna Čížková. Její dcera Markétka byla dlouho vysněným dítětem, které dělalo rodině jen radost. Zvládala první slova, vesele ukazovala předměty, rozpoznávala zvířátka. Jenomže pak přišel zlom. „Najednou jako by nám oslepla a ohluchla,“ popisuje maminka.

DOTYK.CZ

Stephen King: do krále hororu se zakouslo děsivé dětství

/VIDEO/ Odmala ho pronásledoval strach ze znetvoření, pohřbu zaživa či zhoubného vlivu čísla 13. Jako kluk si sám naordinoval terapii, jednoduchou a účinnou: vypsat se ze svých obav a děsů. Mezi ty zapadal hrůzný nález mrtvé babičky anebo kamarád, před očima zmasakrovaný projíždějícím vlakem. Zrodil se král hororu, jenž dnes slaví 70 let.

Liftago díky novému investorovi pokryje větší města a expanduje i za hranice

Oblíbená aplikace na objednání taxi v Česku má nového investora. Incoming ventures Michala Mičky investovala desítky milionů korun hlavně na rozvoj aplikace, pomocí které si zákazníci taxi služby objednávají. Penězi chce ale také pokrýt největší města a začít expandovat do zahraničí.

AUTOMIX.CZ

Kolik stojí vlastnictví McLarenu F1? Tohoto majitele náklady donutily vůz prodat

Je jasné, že vlastnictví vzácného supersportu nepřináší jen radost. Péče o automobilový klenot totiž vyžaduje také spoustu peněz. Slavný McLaren F1 není výjimkou, což potvrzuje americký podnikatel, sběratel aut a dnes už bývalý majitel právě McLarenu F1, který prozradil, jaké náklady si tento vůz vyžádal.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení