VYBERTE SI REGION

Nohy, auto nebo autobus? Chůzí lze v Mostě dost ušetřit

Most - Most je pro chodce malé město. Zdravý člověk ho přejde svižnou chůzí z jednoho konce na druhý za 21 minut (sever-jih) či za 33 minut (východ-západ). O chůzi se víc hovoří po změnách v MHD a záborech zeleně pro auta.

14.1.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Miroslav Fuchs

Ze srovnání Mosteckého deníku vyplynulo, že ve městě je nejrozumnější podle okolností využívat všechny dostupné druhy dopravy a jejich kombinace.

Jeden redaktor nastupuje dopoledne u nemocnice do autobusu číslo 30. Jeho cílem je zastávka u vodárny na sídlišti Sedmistovky. Úkol je jasný: zjistit jak dlouho trvá cesta na opačný konec města pomocí MHD a jak dlouho to trvá chodci a autu.

V třicítce je v centru města celkem 13 cestujících. Redaktor se ptá sedící slečny, zda využívá spíše MHD, chůzi nebo auto.

„Jak kdy," odpovídá 22letá Petra z Chomutova. Podle ní se situace v Chomutově podobá té v Mostě. „U nás lidé moc pěšky nechodí. Jezdí MHD a hodně z nich auty. Jsou líní," dodává.

Aby se dostal k vodárně, musí redaktor přestoupit na autobus číslo 5. Naštěstí jede za pár minut. „Znám jednu nezaměstnanou ženu, která od Kahanu jezdí do Sedmistovek autobusem. Kupuje si za 17 korun jízdenku, i když jede jen dvě zastávky. Kdybych byla mladá a měla zdravé nohy, jdu pěšky," svěřuje se na zastávce seniorka o berli. Dodává, že nechápe lidi, kteří se po nákupu v Lidlu svezou kousek autobusem a zaplatí za to. „Nakoupí sice levně, ale po svezení už tolik neušetří," dodává Mostečanka.

Když redaktor vystupuje z pětky u vodárny, stopky ukazují 23 minut.

Cesta pěšky od vodárny k nemocnici trvá rychlou chůzí zhruba o třetinu déle, 33 minut. Díky zkratkám je ušlá trasa přibližně o kilometr kratší. „Když pospíchám, nejdu pěšky, ale využívám MHD. Když si potřebuji ve městě vyřídit víc věcí, volím auto," svěřila se na chodníku Lenka Hoffmannová.

U vodárny jí ujela pětka. Šla ke Kahanu na jiný spoj.

Druhý redaktor jel autem od nemocnice do Sedmistovek po trase autobusu. Kolem 11. hodiny neměl větší potíže se zaparkováním. Cestování mu trvalo 13 minut.

Zajímavé bylo i srovnání přesunu ze severního okraje města na jižní. Cestování tramvají od zimního stadionu k dopravnímu podniku trvalo i s dvouminutovým čekáním na spoj 11 minut. Stejnou trasu po třídě Budovatelů (zhruba 2,5 kilometru) urazil redaktor pěšky za 21 minut.

Co je pro trasu mezi nemocnicí a sídlištěm Sedmistovky (poblíž Tornáda) nejvýhodnější? 

Autobus: 

Ujetá vzdálenost: 4,5 km. Čas: 23 minut. Náklady: 17 Kč

- ekologická MHD je dobrý kompromis mezi chůzí a jízdou autem

- pro lidi, kteří mají s chůzí na delší vzdálenost problémy (senioři, nemocní,

rodiny s malými dětmi, nakupující), jsou nízkopodlažní vozidla užitečná

- ušetřit lze využitím čipové karty a dalších výhod

Automobil:

Ujetá vzdálenost: 4,5 km. Čas: 13 minut. Náklady: 14 Kč

- relativně nejlevnější, nejrychlejší a nejpohodlnější doprava po Mostě

- je zapotřebí počítat s dalšími náklady na pořízení a provoz automobilu

- parkování na sídlištích a u nemocnice vyžaduje dávku trpělivosti. Mezi domy se špatně zastavuje večer, u nemocnice zase brzy ráno

Chodec:

Ušlá vzdálenost: 3,5 km. Čas: 33 minut. Náklady: 0 Kč

- i když je jízda autem a MHD pohodlnější (obzvlášť v zimě a dešti), chůze vychází jako nejzdravější, nejekologičtější a nejlevnější. Ušetří stovky korun měsíčně

- nevýhodou je pomalost, i když například po 19. hodině, kdy autobusy a tramvaje jezdí méně často, někdy jednou za hodinu, bývá i chůze „rychlejší" než MHD

Autor: Martin Vokurka

14.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath
3 18

Rathova korupční kauza: Soud vrátil k došetření druhou větev

Joe Biden
4

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Rumburk – Již za rok a půl by mohli nastoupit první studenti do nového oboru na vyšší odborné škole ve Varnsdorfu. Studovat by v něm měly budoucí zdravotní sestřičky.

Kavárník Ondřej Kobza: Jsem jezuitský podnikatel

V pražském kavárenském podhoubí nenajdete známější jméno. Ondřej Kobza má hrst plnou nápadů. Jeho tvář, nejprve spojenou s vršovickým podnikem Café V lese, začíná poznávat celá země, kterou v posledních letech rozehrál projekt Piána na ulici. Kobza má originální pohled na byznys, podporuje levicové ideje, věří v občanskou společnost i v sílu jednotlivce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies