VYBERTE SI REGION

O rychlíky na severu Čech budou dopravci soutěžit

Ústí nad Labem – Nových vlaků by se brzy mohli dočkat cestující na trati z Prahy do Děčína nebo Chebu a z Ústí do Liberce. Rychlíkem by je tudy totiž už za necelé tři roky mohli vozit soukromí čeští dopravci. Nebo stále České dráhy, ovšem na základě vítězství v soutěži.

25.9.2013
SDÍLEJ:

Kraje tlačí na rychlíky, na ty z Ústí do Liberce.Foto: DENÍK/Karel Pech

Více za méně peněz

„Chceme, aby lidé dostali co nejlepší službu za co nejméně peněz.  Zároveň ale má i nadále výraznou pozici vlajkový státní dopravce. Konkurenční prostředí pomůže České dráhy rozhýbat," uvedl ke svému rozhodnutí zahájit výběrová řízení na první tři relace ministr dopravy Zdeněk Žák.

Tendry na prvních pět regionálních tratí chce ministr vypsat do konce roku. Soutěžit budou dopravci mimo jiné o trať z Prahy do Chebu přes Ústí, z Prahy do Děčína nebo o spojení Liberce s Ústím. Svůj zájem už potvrdil například soukromý dopravce RegioJet.

„Pro každou železniční společnost jsou tratě atraktivní. Buď na nich jezdí cestujících hodně nebo málo, v tom případě pak  jízdy dotuje stát. Dopravci je to ve výsledku jedno,"  řekl Deníku majitel skupiny firem Student Agency, kam RegioJet spadá, Radim Jančura.

Soutěžené tratěV otevřeném nabídkovém řízení budou dopravci soutěžit o tři relace železnice, tedy pět linek. Mezi nimi jsou spoje R 5 z Prahy přes Ústí, Karlovy Vary do Chebu, R 20 z Prahy přes Roudnici a Ústí do Děčína, R 15 z Liberce do Ústí nad Labem. Vítězné společnosti budou linky obsluhovat od přelomu let 2016, 2017.

Jako velmi zajímavé hodnotí připravované tendry i Leo Express, další z českých soukromých dopravců. Rozhodovat se o účasti ve výběrových řízeních ale bude až na základě konkrétních podmínek.

Nižší náklady pro státní rozpočet

Liberalizaci železnice připravovali ministři dopravy několik let. Žák si od tendrů slibuje nižší náklady pro státní rozpočet a současně vyšší kvalitu pro cestující.

„Řízení by neměla smysl, pokud by ministerstvo nepožadovalo nové vlaky. My jsme připraveni nasadit moderní, nízkopodlažní soupravy s klimatizací a dalšími službami," sdělil Jančura za RegioJet.

Účast ve výběrových řízeních potvrdily i České dráhy. „V tuto chvíli však nevíme, zda bude zadavatel požadovat vozidla nová, nebo zda budou stačit vozidla modernizovaná, která splní požadavky. Musíme tedy počkat na zadávací podmínky," vysvětlila mluvčí drah Radka Pistoriusová.

Vítězné firmy by měly tratě obsluhovat od přelomu let 2016, 2017. Třeba vlaky RegioJetu budou ale cestující přes Ústí vozit už od prosince 2015. „Budeme nově obsluhovat trať Praha – Ústí – Berlín – Hamburg," prozradil Jančura.

Autor: Veronika Weissová

25.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
MELBOURNE, 20. ledna 2017
1 3

VIDEO: V Melbourne vjel řidič do davu lidí. Nejméně tři zabil

Všichni tři lidé z auta následkům svých zranění bohužel podlehli
AKTUALIZOVÁNO
8 8

Tragické ráno. Na Plzeňsku zemřeli při srážce auta a vlaku tři lidé

Tohle je nejdražší dům na prodej v USA. V ceně jsou auta za 770 milionů

V USA je momentálně na prodej dům, který je patrně vůbec nejdražší kdy prodávanou nemovitostí v Americe. Rozprostírá se v luxusní čtvrti Bel Air v Kalifornii a má takové vybavení, že si tu něco najde úplně každý. Dokonce i milovníci aut.

Boj o Harrachov. Jansta se zlobí na lži v České televizi

Harrachov - Vzpomínáte? Tady pod můstkem slavil úspěšný skokan na lyžích Pavel Ploc. Hned vedle zase udělala první krůčky biatlonistka Eva Puskarčíková. Teď ale Harrachov poutá pozornost jinak. Krkonošské středisko má problém.

AKTUALIZOVÁNO

Lavina na italský hotel spadla, když už hosté měli sbaleno

Řím - Hosté italského hotelu Rigopiano měli v okamžiku pádu ničivé laviny sbalené kufry a budovu na úpatí pohoří Gran Sasso se chystali opustit. Museli ale počkat, dokud sněžný pluh neodstraní sníh, který zablokoval přístupovou cestu. Italskému listu La Repubblica to dnes řekl Quintino Marcella, přítel a zaměstnavatel jednoho ze dvou přeživších, kuchaře Giampiera Pareteho, který byl v hotelu s rodinou na dovolené.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies