Vozy Volkswagen Transporter za necelých 13,7 milionů korun poputují do Ústí nad Labem, Mostu, Žatce, Loun, Bíliny, České Kamenice a Rumburku. „Každoročně obměňujeme několik vozů, abychom zachovali jejich funkceschopnost," řekl ředitel ZZS Ilja Deyl.

Osm let v provozu

Jeden vůz vyšel na 1,95 milionů korun. Platil je Ústecký kraj, který je zřizovatel záchranné služby. Ta má v současnosti 85 sanit, deset z nich je záložních. V provozu bývají zhruba osm let. Za tu dobu najezdí průměrně 300 tisíc kilometrů. „Zachovalé vozy převádíme do zálohy a využíváme je při mimořádných událostech. Ostatní nabízíme k odprodeji nebo je dáváme k likvidaci," vysvětlil Deyl.

Kromě minimálního vybavení, které musí mít každá sanitka, s sebou záchranáři vozí další zdravotnické přístroje a léky. Dovybavení jednoho vozu stojí asi dva miliony korun.

„Uvnitř je například defibrilátor s monitorem, inzulínová pumpa, odsávací zařízení, dýchací přístroj nebo fixační prostředky, které se využívají při poranění páteře, pánve či krku," vyjmenoval náměstek pro nelékařské profese ZZS Petr Bureš.

Kamera jako pojistka

Každá sanita má i videokameru. „Je to pojistka. Už se stalo, že někdo během výjezdu kopal do auta. Dá se použít i v případě napadení záchranáře," doplnil záchranář Jan Rovenský.

Počet výjezdů záchranné služby v Ústeckém kraji stoupá. Vloni vyjížděli záchranáři k 75 tisícům případů, o rok dříve jich bylo asi o 5 tisíc méně.