„Máme v této věci příslib od bývalého ministra dopravy Hřebíčka z roku 2008. Tehdy se uvažovalo pouze o Dobkovičkách, žádná jiná varianta nepřipadala v úvahu," říká starosta Velemína Petr Křivánek.

Za obec se postavili rovněž Strana zelených a Piráti, kteří o víkendu iniciovali na Dni otevřených dveří dálnice D8 petici. Právě v Dobkovičkách je totiž lom s povolením těžby na několik desítek let. Ročně se z něj vytěží zhruba 750 tisíc tun kameniva.

„Denně lokalitou projede více než stovka nákladních aut i návěsů, které jezdí po okresních silnicích. Když by se nájezd udělal v Radejčíně, který je od lomu asi 7 kilometrů, kamiony by zase jezdily stejnou trasou přes okresní silnice, anebo by najížděly na dálnici až po těch sedmi kilometrech. Situace by se tak nezměnila. Doprava by dál zatěžovala tamější vesnice. Navíc by na silnicích musela být prováděna nákladná údržba, kterou by platil kraj ze svého. A ještě by to zatěžovalo jak obyvatelstvo, tak přírodu chráněné krajinné oblasti Českého středohoří," říká předseda petičního výboru Daniel Pitek.

Podle něj je potřeba, aby nájezd stál v Dobkovičkách, protože kamiony by na dálnici najížděly už po necelých 700 metrech. „Nejezdily by tedy po okresních silnicích ve vlastnictví kraje, které nejsou dimenzované na takovou dopravu," vysvětluje Pitek. Petice podle něj nasbírala o víkendu sedm stovek podpisů.

Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR je ovšem stavba dálnice téměř ve finále, a tudíž je na podobné zásahy do stavby už pozdě. „Trasa dálnice D8 i stavební provedení je již několik let závazně stanoveno, v prosinci letošního roku bude tento poslední úsek dálnice D8 zprovozněn," potvrdil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Na víkendovém Dni otevřených dveří dálnici prezentovali zelení a Piráti i další petici. V ní zase už více než rok bojují za obnovu historické trati 097 mezi Teplicemi a Lovosicemi.

„Tratí jezdí hromada turistů, kteří tím vjíždějí do středohoří, včetně místních občanů. Jediné Teplice nepřijaly usnesení, jinak všechny obce žádají o obnovení této trati," doplnil Daniel Pitek.